| More

Αναιρώντας τη Μαθητική Διαρροή: Μία εμπειρική συγκριτική ανάλυση του πληθυσμού των ενήλικων εκπαιδευόμενων στους νομούς της Περιφέρειας Κρήτης

Views: 733 Downloads: 494
Νικόλαος Μπιτσάκος (http://orcid.org/0000-0003-4481-2222)
Νικόλαος Μπιτσάκος

Περίληψη


Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η συγκριτική ανάλυση του φαινομένου της Μαθητικής Διαρροής μεταξύ των Νομών της Περιφέρειας Κρήτης. Αποτελεί μία εμπειρική συγκριτική ανάλυση ανάμεσα σε ενήλικους εκπαιδευόμενους, οι οποίοι ως ανήλικοι είχαν εγκαταλείψει πρόωρα την εκπαίδευση και πλέον φοιτούν σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ). Συγκεκριμένα εξετάζονται τα αίτια της Μαθητικής Διαρροής κατά τη διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, καθώς και συγκρίνονται οι πληθυσμοί των εκπαιδευόμενων στις δομές εκπαίδευσης ενηλίκων των Νομών της περιφέρειας. Το μοντέλο της έρευνας επιβεβαιώθηκε κατά την Επιβεβαιωτική Παραγοντική Ανάλυση με την προτεινόμενη κατηγοριοποίηση των αιτιών της Μαθητικής Διαρροής σε οικονομικούς, κοινωνικούς, ατομικούς και εκπαιδευτικούς παράγοντες. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι όσον αφορά τα αίτια της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου παρουσιάζονται διαφοροποιήσεις ανάμεσα στους Νομούς της ίδιας Περιφέρειας. Επιπλέον, όσον αφορά τη σύγκριση των πληθυσμών των εκπαιδευόμενων των δομών εκπαίδευσης δεύτερης ευκαιρίας των Νομών η μελέτη καταλήγει ότι ο πληθυσμός των ενήλικων εκπαιδευόμενων που επιστρέφουν στην εκπαίδευση αποτελούν μία ετερογενή πληθυσμιακή ομάδα, καθώς εμφανίζονται στατιστικά σημαντικές διαφορές κυρίως όσον αφορά το φύλο, τη χώρα προέλευσης και την εργασιακή κατάσταση μετά την εγκατάλειψη του σχολείου.


Λέξεις κλειδιά


μαθητική διαρροή; δομές εκπαίδευσης ενηλίκων; περιφέρεια Κρήτης

Πλήρες Κείμενο:

PDF

Αναφορές


Baye, A., Demeuse, M., Nicaise, J., Matoul, A., Straeten, M. H., MEURENT, D.,... & BOVE, G. (2005). Equity in European Educational System. A set of indicators. European educational research journal, 4(2), 1-151. Ανακτήθηκε 22/12/2020 από τη διεύθυνση: http://www.okm.gov.hu/download.php?docID=296

Boudesseul, G., Grelet, Y., & Vivent, C. (2012). Les risques sociaux du décrochage : vers une politique territorialisée de prévention ?, Céreq Bref, n°304, 2012, 4p. Ανακτήθηκε 22/12/2020 από τη διεύθυνση: https://www.cereq.fr/les-risques-sociaux-du-decrochage-vers-une-politique-territorialisee-de-prevention

Cemalcilar, Z., & Gökşen, F. (2014). Inequality in social capital: social capital, social risk and drop-out in the Turkish education system. British Journal of Sociology of Education, 35(1), 94-114. Ανακτήθηκε 13/12/2020 από τη διεύθυνση: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/01425692.2012.740807?needAccess=true

Clycq, N., Nouwen, W., Van Caudenberg, R., Orozco, M., Van Praag, L. & Timmerman, C. (2017). Theoretical and methodological considerations when studying early school leaving in Europe. CeMIS, University of Antwerp. Ανακτήθηκε 17/12/2020 από τη διεύθυνση: https://doc.anet.be/docman/docman.phtml?file=.irua.a9c663.150510.pdf

Creswell, J. (2011). Η Έρευνα στην Εκπαίδευση: Σχεδιασμός, Διεξαγωγή και Αξιολόγηση της Ποσοτικής και Ποιοτικής Έρευνας. Αθήνα: Εκδόσεις Έλλην.

De Witte, K., & Van Klaveren, C. (2012). Comparing students by a matching analysis-on early school leaving in Dutch cities. Applied Economics, 44(28), 3679-3690. Ανακτήθηκε 15/12/2020 από διεύθυνση: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00036846.2011.579069?needAccess=true

De Witte, K., Nicaise, I., Lavrijsen, J., Van Landeghem, G., Lamote, C., & Van Damme, J. (2013). The impact of institutional context, education and labour market policies on early school leaving: a comparative analysis of EU countries. European Journal of Education, 48(3), 331-345. Ανακτήθηκε 14/12/2020 από τη διεύθυνση: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/ejed.12034

Dekkers, H., & Driessen, G. (1997). An evaluation of the educational priority policy in relation to early school leaving. Studies in educational Evaluation, 23(3), 209-230. Ανακτήθηκε 11/12/2020 από τη διεύθυνση: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191491X9700014X

Dwyer, P. (1996). Opting Out: Early School Leavers and the Degeneration of Youth Policy. Hobart, Tasmania: National Clearinghouse for Youth Studies & Youth Research Centre.

European Commission, EACEA, Eurydice and Cedefop, 2014. Tackling Early Leaving from Education and Training in Europe: Strategies, Policies and Measures. Eurydice and Cedefop Report. Ανακτήθηκε 12/6/2020 από τη διεύθυνση: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/1b66bb9e-7d3e-11e5-b8b7-01aa75ed71a1/language-en

Eurostat. (2016). Glossary: Early leaver from education and training. Ανακτήθηκε 19/11/2020 από τη διεύθυνση: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Glossary:Early_leaver_from_education_and_training

Eurostat. (2020). Database. Ανακτήθηκε 1/11/2020, από τη διεύθυνση: https://ec.europa.eu/eurostat/data/database

Ferguson, B., Tilleczek, K., Boydell, K., Rummens, J. A., Cote, D., & Roth-Edney, D. (2005). Early school leavers: Understanding the lived reality of student disengagement from secondary school. Final Report submitted to the Ontario Ministry of Education and Training, Special Education Branch. Ανακτήθηκε 14/12/2020 από τη διεύθυνση: http://www.ontla.on.ca/library/repository/mon/13000/258815.pdf

Griffin, P. (2005). Developing a measure of wealth for primary student families in a developing country: Comparison of two methods of psychometric calibration. Studies in Educational Evaluation, 31(2-3), 192-206.

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis: Pearson new international edition. Essex: Pearson Education Limited.

Janosz, M., Le Blanc, M., Boulerice, B., & Tremblay, R. E. (2000). Predicting different types of school dropouts: A typological approach with two longitudinal samples. Journal of educational psychology, 92(1), 171-190. Ανακτήθηκε 27/11/2020 από τη διεύθυνση: https://www.researchgate.net/publication/232546461_Predicting_types_of_school_dropouts_A_typological_approach_with_two_longitudinal_samples_Journal_of_Educational_Psychology_92_171-190

Kenny, D. A., Kaniskan, B., & McCoach, D. B. (2015). The performance of RMSEA in models with small degrees of freedom. Sociological Methods & Research, 44(3), 486-507.

Keppens, G., & Spruyt, B. (2017). The development of persistent truant behaviour: an exploratory analysis of adolescents’ perspectives. Educational Research, 59(3), 353-370. Ανακτήθηκε 23/11/2020 από τη διεύθυνση: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/ejed.12282

Keppens, G., & Spruyt, B. (2018). Truancy in Europe: Does the type of educational system matter?. European Journal of Education, 53(3), 414-426. Ανακτήθηκε 10/11/2020 από τη διεύθυνση: https://doi.org/10.1111/j.ejed.12282

Lavrijsen, J. & Nicaise, I. (2013). Parental background and early school leaving. Leuven: Steunpunt SSL. Ανακτήθηκε 24/2/2020 από τη διεύθυνση: https://steunpuntssl.be/Publicaties/Publicaties_docs/ssl-2013.06-1-1-1-parental-background-and-early-school-leaving

Litwin, M. S. (1995). How to measure survey reliability and validity (Vol. 7). New York: Sage.

McNeal Jr, R. B. (1999). Parental involvement as social capital: Differential effectiveness on science achievement, truancy, and dropping out. Social forces, 78(1), 117-144.

Network of Experts in Social Sciences of Education and Training (NESSE). (2010). Early school leaving: Lessons from research for policy makers. Brussels: European Commission. Ανακτήθηκε 25/11/2020 από τη διεύθυνση: http://www.nesse.fr/nesse/activities/reports/activities/reports/early-school-leaving-report

Patterson, R., (2008). Neighborhood Effects on High-School Drop-Out Rates and Teenage Childbearing. Center for Economic Studies.

Rumberger, R. W. (1983). Dropping out of high school: The influence of race, sex, and family background. American educational research journal, 20(2), 199-220. Ανακτήθηκε 24/12/2020 από τη διεύθυνση: https://www.jstor.org/stable/1162594?read-now=1&seq=1#page_scan_tab_contents

Rumberger, R. W. (2001). Why students drop out of school and what can be done. Paper prepared for the conference, Dropouts in America: How Severe is the Problem? What Do We Know about Intervention and Prevention? Harvard University. Ανακτήθηκε 27/12/2020 από τη διεύθυνση: https://cloudfront.escholarship.org/dist/prd/content/qt58p2c3wp/qt58p2c3wp.pdf?t=msnxh4

Wehlage, G.G. & Rutter, R. A. (1986). Dropping out: how much do schools contribute to the problem? Teachers College Record, 87(3), 374-92. Ανακτήθηκε 28/11/2020 από τη διεύθυνση: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED275799.pdf

Ασκούνη Ν. (2006). Η εκπαίδευση της μειονότητας στη Θράκη. Από το περιθώριο στην προοπτική της κοινωνικής ένταξης. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.

Ελληνική Στατιστική Αρχή, (2014). Απογραφή Πληθυσμού-Κατοικιών 2011, Κατοικίες Χαρακτηριστικά και Ανέσεις. Ανακτήθηκε 20/12/2020 από τη διεύθυνση:https://www.statistics.gr/2011-census-pop-hous

Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής - Γραφείο Διερεύνησης και Αποτίμησης Εκπαιδευτικού Έργου, (2019). Η Μαθητική Διαρροή στην Ελληνική Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Περίοδος Αναφοράς 2015-2018.

Κάτσικας Χ., & Καβαδίας, Γ. (2000). Η ανισότητα στην ελληνική εκπαίδευση. Η εξέλιξη των ευκαιριών πρόσβασης στην ελληνική εκπαίδευση (1960-2000). Αθήνα: Gutenberg.

Κυρίδης, Α. (2013). Διαστάσεις ενός πολυπαραμετρικού δείκτη για την διερεύνηση των NEETs. Στο Ν. Παπαδάκης (επιμ), Βαρόμετρο Απόντων: οι NΕΕΤs (Young People Not in Education, Employment or Training) στην Ελλάδα. Αθήνα: Ι. Σιδέρης

Ρουσέας Π., Βρετάκου Β. (2006). Η Μαθητική Διαρροή στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσιο, Ενιαίο Λύκειο, ΤΕΕ), Έρευνα. Αθήνα: Επτάλοφος Α.Β.Ε.Ε.


Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.


Copyright (c) 2021 Νικόλαος Μπιτσάκος

Creative Commons License
Η χρήση του περιεχομένου καθορίζεται από την άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.