Κοινωνικός αποκλεισμός και εκπαιδευόμενοι με μεταναστευτικό ή προσφυγικό υπόβαθρο: Μία εμπειρική έρευνα σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας Καταστημάτων Κράτησης


πίνακας εξωφύλλου: Μ. Τσιβά
Δημοσιευμένα: Απρ 21, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Κοινωνικός Αποκλεισμός Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας Καταστημάτων Κράτησης Εκπαιδευόμενοι/ες με Μεταναστευτικό ή Προσφυγικό Υπόβαθρο
Νικόλαος Μπιτσάκος
https://orcid.org/0000-0003-4481-2222
Περσεφόνη Φώκιαλη
Κυριακή Σωτηροπούλου
https://orcid.org/0000-0002-0949-5623
Περίληψη

Το φαινόμενο του κοινωνικού αποκλεισμού εξετάζεται στην πληθυσμιακή ομάδα των εκπαιδευόμενων με μεταναστευτικό ή προσφυγικό υπόβαθρο που φοιτούν στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας που λειτουργούν εντός των Καταστημάτων Κράτησης στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, ερευνάται ο βαθμός στον οποίο βιώνουν τον Κοινωνικό Αποκλεισμό οι εκπαιδευόμενοι/ες με μεταναστευτικό ή προσφυγικό υπόβαθρο που φοιτούν σε δομές εκπαίδευσης ενηλίκων στη χώρα υποδοχής και ειδικότερα στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας Καταστημάτων Κράτησης. Η μελέτη προσεγγίζει τον ΚΑ ως προς τις οικονομικές, κοινωνικές, ατομικές και εκπαιδευτικές συνιστώσες για τον προσδιορισμό της έλλειψης πόρων, αγαθών, δικαιωμάτων και υπηρεσιών. Στην έρευνα συμμετείχαν 320 εκπαιδευόμενοι/ες, από τους οποίους οι 165 φοιτούν σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και οι 155 σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας Καταστημάτων Κράτησης και ως μέσο συλλογής δεδομένων επιλέχθηκε το γραπτό ερωτηματολόγιο. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν τη σπουδαιότητα των Οικονομικών-Επαγγελματικών Αιτιών Κοινωνικού Αποκλεισμού και συγκεκριμένα τη δυσκολία εύρεσης εργασίας, την ανασφάλεια για απώλεια εργασίας και την εκμετάλλευση στην εργασία που βιώνουν οι εκπαιδευόμενοι/ες των δομών ευκαιρίας, οι οποίοι/ες στο σύνολό τους δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικά Συγγραφέων
Νικόλαος Μπιτσάκος, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Μεταδιδακτορικός ερευνητής του Τμήματος Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Περσεφόνη Φώκιαλη, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Απόφοιτη του Οικονομικού Τμήματος του ΕΚΠΑ, με M.Sc από το University of Southampton, και PhD από το University of Dundee, ακολούθησε ακαδημαϊκή πορεία στο Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου και είναι σήμερα Ομότιμη Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου αυτού. Τα ενδιαφέροντά της εστιάζουν στη σχέση εκπαίδευσης, αγοράς εργασίας και κοινωνικο-οικονομικής ανάπτυξης. 

Αναφορές
Bell, J. (2007). Πώς να συντάξετε μια επιστημονική εργασία: Οδηγός ερευνητικής μεθοδολογίας. Οδηγός ερευνητικής μεθοδολογίας, Μτφ. Ε. Πανάγου Αθήνα: Μεταίχμιο.
Bitsakos, N. (2022). Exploring Strategies to Strengthen Re-Engagement Through Second Chance Education for Early School Leavers: A Descriptive Qualitative Study. In E. Meletiadou (Eds.), Handbook of Research on Policies and Practices for Assessing Inclusive Teaching and Learning (pp. 54-73). IGI Global. http://doi:10.4018/978-1-7998-8579-5.ch003
Bourdieu, P.& Passeron, J.-C. (1977). Reproduction in education, society and culture. London/Beverly Hills, Calif: Sage Publications
Bradshaw, J., Kemp, P., Baldwin, S., & Rowe, A. (2004). The drivers of social exclusion: A review of the literature for the Social Exclusion Unit in the Breaking the Cycle series. Office of the Deputy Prime Minister, London, 100-101. Ανακτήθηκε 12/6/2021 από τη διεύθυνση: http://www.bristol.ac.uk/poverty/downloads/keyofficialdocuments/Drivers%20of%20Social%20Exclusion.pdf
Burden, B. C., Herd, P., Jones, B. M., & Moynihan, D. P. (2020). Education, early life, and political participation: New evidence from a sibling model. Research & Politics, 7(3), 2053168020958319
Cholezas, I. & Tsakloglou, P. (2009). The economic impact of immigration in Greece: taking stock of the existing evidence, Southeast European and Black Sea Studies, 9(1-2), 77-104, DOI: 10.1080/14683850902723439
Contreras, A. R. (2002). The Impact of Immigration Policy on Education Reform: Implications for the New Millennium. Education and Urban Society, 34(2), 134–155. https://doi.org/10.1177/0013124502034002002
Council of Europe. (1961). European Social Charter. ETS No.035 Turin, 18.X.1961. Ανακτήθηκε 12/9/2021 από τη διεύθυνση: https://rm.coe.int/168006b642
Courau, S. (2000). Τα βασικά «εργαλεία» του εκπαιδευτή ενηλίκων. Αθήνα: Μεταίχμιο.
European Economic and Social Committee (2010). Draft Opinion of the Section for Employment, Social Affairs and Citizenship on Education for Inclusion: A Tool for Fighting Poverty and Social Exclusion (exploratory opinion), Official Journal of the European Union SOC/365 https://www.eesc.europa.eu/en/our-work/opinions-information-reports/opinions/education-inclusion-tool-fighting-poverty-and-social-exclusion
Fine, M. (1986). Why urban adolescents drop into and out of public high school. Teachers College Record, 87(3), 393-409. Ανακτήθηκε 1/3/2022 από τη διεύθυνση: https://static1.squarespace.com/static/586d777ecd0f6848a35d6f4b/t/59499ea2d1758ee25e98723c/1497996965486/Fine+--+Why+Students+Drop+Out+of+HS.pdf
Greek National Productivity Board (2021), Greek National Productivity Board Annual Report 2021, KEPE Publishing, Athens, Greece. Ανακτήθηκε 1/3/2022 από τη διεύθυνση: https://www.kepe.gr/images/npb/NPB_Annual_Report_2021.pdf
Hussain, M. M. (2021). Social Exclusion of People with Disability in Bangladesh: Dimensions and Challenges. Asian Social Work Journal, 6(1), 12-21. DOI: https://doi.org/10.47405/aswj.v6i1.161
Jason, A. (2021). Race, education and social mobility: We all need to dream the same dream and want the same thing, Educational Philosophy and Theory, 53(3), 227-232, DOI: 10.1080/00131857.2020.1777642
Karagiannopoulou, M., Agrafioti, A., Chouzouraki, A., Drakopoulou, A., Georgiou, A., Kagiou, E., Koletsis, Z., Konstantinou, A., Koros, D., Koutsouraki, E., Oikonomou, S., Paschalidou, V., Prountzou, K., Stergiou, M., & Thanou. (2021). Country Report: Greece. The Asylum Information Database (AIDA)—ECRE. https://asylumineurope.org/wp-content/uploads/2021/06/AIDA-GR_2020update.pdf
Levitas, R., Pantazis, C., Fahmy, E., Gordon, D., Lloyd, E., & Patsios, D. (2007). The multi-dimensional analysis of social exclusion. London: Department for Communities and Local Government. Ανακτήθηκε 12/6/2021 από τη διεύθυνση: http://www.bris.ac.uk/poverty/downloads/socialexclusion/multidimensional.pdf
Lin, N. (2001). Building a Network Theory of Social Capital. In N. Lin, K. Cook & R. S. Burt (eds), Social Capital: Theory and Research, 32 I(1),49-61.
Liou, S., Gallois, C. & Volcic, Z. (2018). Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Επικοινωνία. Παγκόσμιοι Πολιτισμοί και Πλαίσια. Αθήνα: Gutenberg.
Litwin, M. S. & Fink, A. (1995). How to measure survey reliability and validity (Vol. 7). Sage.
Mazel, O. (1996). L'exclusion: le social à la dérive. FeniXX.
McMahon, W. W. (2004). The social and external benefits of education. International handbook on the economics of education. In G. Johnes, & J. Johnes (Eds.), International handbook on the economics of education (pp. 211–260). Northampton, MA: Edward Elgar Publishing Ltd.
Oreopoulos, P. (2007). Do dropouts drop out too soon? Wealth, health and happiness from compulsory schooling. Journal of public Economics, 91(11-12), 2213-2229.
Rainwater, L. 1974. What Money Buys. New York: Basic Books.
Shakespeare, T. (2006). The social model of disability. The disability studies reader, 2, 197-204.
Shiraev, B. E. & Levy, A.D. (2018). Διαπολιτισμική Ψυχολογία. Κριτική σκέψη και Εφαρμογές. (Β. Παυλόπουλος, Επιμ.). Αθήνα: Πεδίο.
Ward, N. (2009). Social exclusion, social identity and social work: Analysing social exclusion from a material discursive perspective. Social Work Education, 28(3), 237-252. Ανακτήθηκε 12/3/2022 από τη διεύθυνση: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/02615470802659332?needAccess=true
Watson, N. (2004). Implementing the Social Model of Disability: Theory and Research. Leeds: The Disability Press
Αλεξίου, Θ. (2008). Κοινωνική Πολιτική, Αποκλεισμένες Ομάδες και Ταξική Δομή. Αθήνα: Παπαζήση.
Γκότοβος, Α. Ε. (2002). Εκπαίδευση και ετερότητα: ζητήματα διαπολιτισμικής παιδαγωγικής. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Γουβιάς, Δ. & Θεριανός, Κ. (2014). Εκπαιδευτική Πολιτική. Αθήνα: Gutenberg.
Καΐλα, Μ., Πολεμικός, Ν., & Φιλίππου, Γ. (1995). Άτομα με Ειδικές Ανάγκες. Α΄ Τόμος. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Καραντινός Δ., Κονιόρδος Μ. & Τίνιος Π. (1990). Παρατηρητήριο πολιτικών καταπολέμησης του κοινωνικού αποκλεισμού. Πρώτη εθνική έκθεση. Αθήνα: Υπουργείο Εργασίας σε συνεργασία με το ΕΚΚΕ και με την υποστήριξη των Ευρωπαϊκών κοινοτήτων.
Λεμονίδης, Χ. (2003). Αναριθμητισμός ή μαθηματικός γραμματισμός. Στο: Βεκρής, Λ. & Χοντολίδου, Ε. (επιμ.) Προδιαγραφές σπουδών για τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ/ΓΓΕΕ/ ΙΔΕΚΕ/ ΕΥΔ ΕΠΕΑΕΚ II. Ανακτήθηκε 3/4/2022 από τη διεύθυνση: http://sde-kardits.kar.sch.gr/wp-content/uploads/2012/03/Odigos_spoudwn.pdf
Λύτρας Α. & Παντελόγλου Π. (1999) (συντ.). Έκθεση για τους φορείς και τα δίκτυα καταπολέμησης του Κοινωνικού Αποκλεισμού, Έκθεση προς τον Υπουργό Παιδείας και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΓΔ V) και το ΕΚΣ. Αθήνα: Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Μουρίκη, Α. (2010). Το «νέο προλεταριάτο»: επισφαλώς εργαζόμενοι-οι παρίες της σύγχρονης αγοράς εργασίας. Στο Μ. Ναούμη, Γ., Παπαπέτρου, Ν. Σπυροπούλου, Ε., Φρονίμου & Μ. Χρυσάκης, (Επιμ. Εκδ.) Το Κοινωνικό Πορτραίτο της Ελλάδας 2010 (σελ. 109-121). Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, Ινστιτούτο Κοινωνικής Πολιτικής. Ανακτήθηκε 14/3/2022 από τη διεύθυνση: http://www.ekke.gr/images/PDF/EKKE_Koinoniko%20Portaito_2010.pdf
Παπασταμάτης, Α. (2010). Εκπαίδευση ενηλίκων για ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Αθήνα: Ι. Διδέρης.
Τσιάκαλος, Γ. (1998) Κοινωνικός αποκλεισμός: Ορισμοί, Πλαίσιο, Σημασία. Στο: Κασιμάτη, Κ. (επιμ.) Κοινωνικός Αποκλεισμός: Η Ελληνική Εμπειρία Κέντρο Κοινωνικής Μορφολογίας & Κοινωνικής Πολιτικής. Αθήνα: Gutenberg.
Τσιρώνης Χ. (2003). Κοινωνικός Αποκλεισμός και Εκπαίδευση στην Ύστερη Νεωτερικότητα: προκλήσεις στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα. Θεσσαλονίκη: Βάνιας.
Φώκιαλη, Π. (2010). Διαστάσεις κοινωνικοοικονομικής ανάπτυξης στην εκπαίδευση-Θεωρητικές αναζητήσεις. Αθήνα: Πεδίο.
Χαλικιάς, Μ., & Σαμαντά, Ε. (2016). Εισαγωγή στη Μεθοδολογία Έρευνας Εκπόνησης Επιστημονικών Εργασιών. Αθήνα: Σύγχρονη Εκδοτική.
Χατζησαββίδης Σ. (2003). Γλωσσικός γραμματισμός (ελληνική και αγγλική γλώσσα). Στο: Βεκρής, Λ. & Χοντολίδου, Ε. (επιμ.), Προδιαγραφές σπουδών για τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ/ΓΓΕΕ/ ΙΔΕΚΕ/ ΕΥΔ ΕΠΕΑΕΚ II. Ανακτήθηκε 3/5/2022 από τη διεύθυνση: http://sde-kardits.kar.sch.gr/wp-content/uploads/2012/03/Odigos_spoudwn.pdf
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)