Αντιλήψεις γονέων για τη συμβολή του παιχνιδιού στην ανάπτυξη της μαθηματικής σκέψης βρεφών ηλικίας 11 μηνών έως 2 ετών-Μελέτη Περίπτωσης


πίνακας εξωφύλλου: Μ. Τσιβά
Δημοσιευμένα: Mar 18, 2022
Ενημερώθηκε: 2022-03-18
Λέξεις-κλειδιά:
Παιγνιώδης μάθηση βρεφών μαθηματική σκέψη μελέτη περίπτωσης αντιλήψεις γονέων
Παυλίνα Πέτρου
https://orcid.org/0000-0001-7465-6713
Αρετή Παναούρα
https://orcid.org/0000-0002-2132-3066
Περίληψη

Η παρούσα έρευνα αποτελεί μέρος ερευνητικού προγράμματος το οποίο στοχεύει στη διερεύνηση της επίδρασης που μπορεί να έχει η τυπική και μη τυπική διδασκαλία μέσω παιχνιδιού στην ανάπτυξη της μαθηματικής σκέψης βρεφών  ηλικίας 11 μηνών – 2 ετών. Στο παρόν κείμενο επικεντρωνόμαστε σε μία διάσταση του θέματος η οποία κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική στη συγκεκριμένη ηλικία, το ρόλο και τις αντιλήψεις των γονιών σε αυτό. Τα ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα συλλέχθηκαν από γονείς ενός βρεφονηπιοκομικού σταθμού στην Κύπρο, ο οποίος αποτέλεσε μελέτη περίπτωσης. Συγκεκριμένα δόθηκε ερωτηματολόγιο σε γονείς, ενώ μία μικρότερη ομάδα έλαβε μέρος σε ατομική συνέντευξη και παρέδωσε ημερολόγιο με δραστηριότητες που οργάνωσαν με τα παιδιά τους. Μέσα από τις αναλύσεις των ποιοτικών αλλά και των ποσοτικών δεδομένων προέκυψαν βασικά συμπεράσματα για τις αντιλήψεις των γονιών ως προς το ρόλο του παιχνιδιού γενικά, στη μαθηματική εκπαίδευση των παιδιών τους ειδικά, για το ρόλο των βρεφονηπιοκόμων και των δραστηριοτήτων που οργανώνουν οι ίδιοι στο φυσικό περιβάλλον των παιδιών. Φάνηκε ότι οι γονείς πιστεύουν ότι το παιχνίδι οποιασδήποτε μορφής και τύπου (αυτοσχέδιο ή εργοστασιακό, ελεύθερο ή οργανωμένο, εσωτερικό παιχνίδι στο σπίτι ή υπαίθριο παιχνίδι) αποτελεί το σημαντικότερο εργαλείο διδασκαλίας, αλλά και οικοδόμησης των διαφόρων μαθηματικών εννοιών από παιδιά ηλικίας 11 μηνών – 2 ετών, αφού αποτελεί μέρος της φυσικής ανάγκης των ιδίων των παιδιών. Οι ίδιοι, είτε παίρνουν ιδέες από τους εκπαιδευτικούς για να οργανώνουν δραστηριότητες με τα παιδιά τους, είτε επιλέγουν τα εργοστασιακά παιχνίδια. Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας συζητείται ο ρόλος που μπορεί να έχει η μη τυπική εκπαίδευση των βρεφών με δραστηριότητες που οργανώνονται στο φυσικό τους περιβάλλον από τους γονείς. 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ίσαρη, Φ., & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική Μεθοδολογία Έρευνας. Εφαρμογές στην Ψυχολογία και στην Εκπαίδευση. Ελλάδα. Ανάκτηση Δεκέμβριος 15, 2019, από https://repository.kallipos.gr/pdfviewer/web/viewer.html?file=/bitstream/11419/5826/4/15327_Isari-KOY.pdf
Παπαναστασίου, Κ., & Παπαναστασίου, Ε. (2016). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας (3 ed.). Λευκωσία: Καΐλας Τυπογραφεία & Λιθογραφία Λτδ.
Σιβροπούλου, Ρ. (2003). Η οργάνωση και ο σχεδιασμός του χώρου (νηπιαγωγείου) στο πλαίσιο παιχνιδιού. Αθήνα, Πατάκη.
Υ.Π.Π.Α.Ν. (2020). Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Εκπαίδευσης (3-6 ετών). Λευκωσία, Κύπρος. Ανάκτηση Μάρτιος 15, 2019, από http://archeia.moec.gov.cy/sd/270/dee_nip_proscholiki_ekpaidefsi.pdf
Education, C. D. (2010). California Preschool Curriculum Framework. Sacramento, California. Ανάκτηση Φεβρουάριος 28, 2022, από https://www.cde.ca.gov/sp/cd/re/documents/psframeworkkvol1.pdf
Gov, UK. (2013). The National Curriculum in England. Crown Copyright. Ανάκτηση Φεβρουάριος 28, 2022, από https://www.gov.uk/government/collections/national-curriculum
Bjorklund, C., Heuvel – Panhulen, M. & Kullberg, A. (2020). Research on early childhood mathematics teaching and learning. ZDM, 52 (4), 6-7-619. https://doi.org/10/1007/s11858-020-01177-3
Bruce, C. & Flynn, T. (2016). Early mathematics: Challenges, possibilities and new directions in the research. Available online: http://mkn-rcm.ca/wp-content/uploads/2016/11/M4YC_LiteratureReview_25June12_RevisedSept2016.pdf
Bruner, J. (1996). The Culture of Education. Cambridge, MA: Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/9780674251083
Casey, B., Andrews, N., Schindler, H., Kersh, J., Sampler, A., & Copley, A. (2008). The development of spatial skills through interventions involving block building activities. Cognition and Instruction, 26 (3), 269-309.
Cevezci, B. (2020). The impact of the quality of early mathematics instruction on mathematics achievement outcomes. Journal of Childhood, Education & Society, 1 (2), 216-228.
Clements, D. & Sarama, J. (2007). Effects of a preschool mathematics curriculum. Summative Research on the Building Blocks Project. Journal for Research on Mathematics Education, 38 (2), 136-163.
Demetriou, A., Greiff, S., Makris, N., Spanoudis, G. C., Συγγραφέας, R., & Kazi, S. (2020). Bridging Educational Priorities with Developmental Priorities: Towards a Developmental Theory of Instruction. https://doi.org/10.31234/osf.io/kjmu3
Derman, M., Zeteroglu, E. & Birgul, A. (2020). The effect of play-based math activities on different areas of development in children 48 to 60 months of age. Sage 1-12.
Dockett, S. & Perry, B. (2010). What makes mathematics play? In L. Sparrow, B. Kissane, & C. Hurst (Eds.), Shaping the future of mathematics education: Proceedings of the 33rd annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia. Fremantle: MERGA. Pages 715-718.
Dorier, J. L., & Coutat, S. (2016). Conceptualizing order in early school. In Paper presented at the 13th International Congress on Mathematical Education, Hamburg, Germany. https://doi.org/10.1177/2158244020919531
Eccles, J. S. (1993). In R. Dienstbier, & J. E. Jacobs (Eds.), School and family effects on the ontogeny of children’s interests, self-perceptions, and activity choices. Lincoln: University of Nebraska Press. Retrieved 20/04/2019 from https://www.researchgate.net/publication/21814230_School_and_family_effects_on_the_ontogeny_of_children's_interests_self-perceptions_and_activity_choices
Hart, S. A., Ganley, C. M., & Purpura, D. J. (2016). Understanding the home math environment and its role in predicting parent report of children’s math skills. PLoS ONE, 11. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0168227
Hirsch, E. S. (1996). The block book (3 ed.). Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
Lee, S. (2010). Mathematical outdoor play: Toddler’s experiences. In L. Sparrow, B. Kissane, & C. Hurst (Eds.), Shaping the future of mathematics education: Proceedings of the 33rd annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (pp. 723-726). Fremantle: MERGA.
LeFevre, J., Skwarchuk, S., Smith-Chant, B., Fast, L., Kamawar, D., & Bisanz, J. (2009). Home numeracy experiences and children’s math performance in the early school years. Canadian Journal of Behavioural Science, 41, 55–66. http://dx.doi.org/10.1037/a0014532.
Levine, S.C., Suriyakham, L. W., Rowe, M. L., Huttenlocher, J. & Gunderson, E. A. (2010) What counts in the development of young children’s number knowledge? Developmental Psychology, 46(5), 1309–1319.
NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
Nguyen, T., Watts, T., Duncan, G., Clements, D., Sarama, J., Wolfe, C. & Spritler, M. (2016). Which preschool mathematics competencies are most predictive of fifth grade achievement? Early Childhood Research Quarterly, 36, 550-560.
Panaoura, A. (2012). Improving problem solving ability in mathematics by using a mathematical model: A computerized approach. Computers in Human Behavior, 28 (6), 2291-2297.
Parviainen, P. (2019). The development of early mathematical skills – A theoretical framework for a holistic model. Journal of Early Childhood Education Research, 8 (1), 162-191.
Soto-Calvo, E. and Sánchez-Barrioluengo, M. (2011). The Influence of Early Literacy Competences on Later Mathematical Attainment: Evidence from TIMSS & PIRLS, EUR 28010 EN, doi:10.2788/610116
Starkey, P., Klein, A., & Wakeley, A. (2004). Enhancing young children’s mathematical knowledge through a pre-kindergarten mathematics intervention. Early Childhood Research Quarterly, 19, 99–120. http://dx.doi.org/10.1016/j.ecresq.2004.01.002
Walshaw, M. & Anthony, G. (2008). The teacher’s role in classroom discourse: A review of recent research into mathematics classrooms. Review of Educational Research, 78(3), 516-551. doi:10.3102/0034654308320292