Αναστοχαστικότητα και Προσανατολισμοί Εργασίας: Ευρήματα Μελέτης Παρέμβασης σε Συμβούλους Σταδιοδρομίας


πίνακας εξωφύλλου: Μ. Τσιβά
Δημοσιευμένα: Ιουν 14, 2022
Ενημερώθηκε: 2022-06-14
Λέξεις-κλειδιά:
εκπαίδευση συμβούλων παρέμβαση αφηγηματική θεωρία βιώσιμη επαγγελματική ανάπτυξη
Κατερίνα Αργυροπούλου
https://orcid.org/0000-0002-2204-7518
Νικόλαος Μουράτογλου
Περίληψη

Τα τελευταία χρόνια, οι έννοιες της αναστοχαστικότητας και της απόδοσης προσωπικού νοήματος και σκοπού υπεισέρχονται ολοένα και περισσότερο στις θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις της συμβουλευτικής και του επαγγελματικού προσανατολισμού, κυρίως μέσα από το αφηγηματικό παράδειγμα. Παράλληλα, αναγνωρίζοντας ότι η εργασία επιτελεί διάφορους σκοπούς στη ζωή ενός ατόμου επηρεάζοντας το νόημα ζωής του, οι προσανατολισμοί εργασίας δύνανται να διαμορφώσουν ένα λειτουργικό πλαίσιο διερεύνησης και συζήτησης των διαφορετικών πτυχών της εργασίας. Έτσι, η παρούσα έρευνα επιχειρεί να παρουσιάσει τα αποτελέσματα παρέμβασης, που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της κατάρτισης συμβούλων σταδιοδρομίας και που αφορούσε στις αφηγηματικές και αναστοχαστικές τεχνικές, με σκοπό τη διερεύνηση της σχέσης που μπορεί να φέρει η αναστοχαστικότητα στους προσανατολισμούς εργασίας των υποκειμένων. Οι σύμβουλοι σταδιοδρομίας που συμμετείχαν (Ν=77) συμπλήρωσαν την Κλίμακα Αναστοχαστικότητας Σχεδίων Ζωής και το Ερωτηματολόγιο Προσανατολισμού Εργασίας πριν και μετά την παρέμβαση. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν ότι η παρέμβαση βελτίωσε την αναστοχαστικότητα των υποκειμένων και ειδικότερα την αυθεντικότητα και τη σαφήνεια των μελλοντικών τους στόχων ζωής και σταδιοδρομίας. Επιπλέον, διαπιστώθηκε πως η αυθεντικότητα συσχετίζεται με τους προσανατολισμούς εργασίας της «κοινωνικής ενσωμάτωσης» και της «σταδιοδρομίας», ενώ η σαφήνεια με το «επάγγελμα». Συνεπώς, η βελτίωση της αναστοχαστικότητας δύναται να υποστηρίξει το άτομο στο να νοηματοδοτήσει την εργασία του (υπάρχουσα ή μελλοντική) κατά μία βιώσιμη διάσταση που υποδηλώνει ότι βασίζεται στο προσωπικό νόημα και σκοπό, αλλά και στις προσωπικές και αυθεντικές αξίες του ατόμου, απομονώνοντας τις τυχόν πιέσεις που διαμορφώνεται από τις προσδοκίες των Άλλων και την κοινωνική συναίνεση με τις αξίες και νόρμες της ευρύτερης κοινωνίας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Νικόλαος Μουράτογλου, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Υποψήφιος Διδάκτωρ τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής

Αναφορές
Αργυροπούλου, Κ., Αντωνίου, Α-Σ., Μουράτογλου, Ν., & Τερζάκη, Μ. (2020). Η συμβολή της αναστοχαστικότητας στη διαμόρφωση αυθεντικών προσωπικών και επαγγελματικών σχεδίων. Στο Κ. Αργυροπούλου & Α.-Σ. Αντωνίου (Επιμ.). Διαχείριση Σταδιοδρομίας και Ανάπτυξη Δεξιοτήτων στο Σύγχρονο Εκπαιδευτικό και Εργασιακό Περιβάλλον. Προ(σ)κλήσεις του 21ου αιώνα (σσ. 33-50). Αθήνα: Γρηγόρη.
Αργυροπούλου, Κ., Μουράτογλου, Ν., Μικεδάκη, Κ., & Χαροκοπάκη, Α. (2020). (Ανα-) πλαισιώνοντας τις δεξιότητες διαχείρισης σταδιοδρομίας υπό το πρίσμα της βιώσιμης επαγγελματικής ανάπτυξης. Στο Κ. Αργυροπούλου & Α.-Σ. Αντωνίου (Επιμ.), Διαχείριση Σταδιοδρομίας και Ανάπτυξη Δεξιοτήτων στο Σύγχρονο Εκπαιδευτικό και Εργασιακό Περιβάλλον. Προ(σ)κλήσεις του 21ου αιώνα (σσ. 345-359). Αθήνα: Γρηγόρη.
Αργυροπούλου, Κ., Τερζάκη, Μ., Χαροκοπάκη, Α., & Μουράτογλου, Ν. (2020). Το νόημα της εργασίας υπό το πρίσμα της εργασιακής δυσχέρειας: Μια νέα πρόκληση στη συμβουλευτική για τη σταδιοδρομία στη σύγχρονη εποχή. Νέα Παιδεία, 175, 42-58.
ΕΟΠΠΕΠ (2013). Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Δια Βίου Διαχείρισης Σταδιοδρομίας: Εγχειρίδιο πρακτικής εφαρμογής για Συμβούλους Σταδιοδρομίας. Αθήνα: ΕΟΠΠΕΠ.
Καλίρης, Α. & Κρίβας, Σ. (2013). Η Συμβολή των Μετανεωτερικών Προσεγγίσεων στη Θεωρία και Πράξη της Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας: Ο ρόλος τους σε μια κρίσιμη εποχή για τον κόσμο της εργασίας. Επιθεώρηση Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, 101, 73-86.
Καλίρης, Α., Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Δ., Αργυροπούλου, Κ., & Φακιολάς Ν. (2013). Πεποιθήσεις Αυτοαποτελεσματικότητας και Δεξιότητες Επαγγελματικών Συμβούλων σε μεγάλες επιχειρήσεις και συμβουλευτικές εταιρείες. Ψυχολογία, 20(2), 230- 246.
Μιχαήλ, Α. (2020). Η σχέση μεταξύ Επαγγελματικής Προσαρμοστικότητας, Αυτό- αποτελεσματικότητας και εργασιακής εμπειρίας σε φοιτητές/-τριες Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου. Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία. Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Ανακτήθηκε στις 31/01/2021 από: https://repo.euc.ac.cy/handle/123456789/2201
Μουράτογλου, Ν. (2020). Η θεωρία μάθησης της «Τυχαιότητας» στη συμβουλευτική σταδιοδρομίας: προτάσεις ποιοτικής και ποσοτικής προσέγγισης. Στο Κ. Αργυροπούλου & Α-Σ. Αντωνίου (Επιμ.), Διαχείριση Σταδιοδρομίας και Ανάπτυξη Δεξιοτήτων στο Σύγχρονο Εκπαιδευτικό και Εργασιακό Περιβάλλον. Προ(σ)κλήσεις του 21ου αιώνα (σσ. 68-84). Αθήνα: Γρηγόρη.
Μουράτογλου, Ν., Αργυροπούλου, Κ., & Χαροκοπάκη, Α. (2022). Κλίμακα βιώσιμης επαγγελματικής ανάπτυξης: διερευνητική παραγοντική ανάλυση και εφαρμογές στη συμβουλευτική και τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Επιθεώρηση Συμβουλευτικής - Προσανατολισμού, 128-129, 57-68.
Argyropoulou, K. (2021). Sustainable Career Development: A New Challenge in Career Counselling in the Modern Era. Advances in Social Sciences Research Journal, 8, 128-138. https://doi.org/10.14738/assrj.812.11393
Argyropoulou, K., Antoniou, A.S., Mouratoglou, N., Charokopaki, A. & Mikedaki, K. (2020). Psychometric Properties of the Life Project Reflexivity Scale in Greek University Students. Counseling, Italian Journal of Research and Intervention, 13(1), 4-20. https://doi.org/10.14605/CS1312001
Argyropoulou, K., Mouratoglou, Ν., Antoniou, A-S., Mikedaki, K., & Charokopaki, A. (2020). Promoting Career Counselors’ Sustainable Career Development through the Group-based Life Construction Dialogue Intervention: “Constructing My Future Purposeful Life”. Sustainability, 12, 3645. https://doi.org/10.3390/su12093645
Argyropoulou, K., Mouratoglou, N., Mikedaki K., Kaliris, A., & Papatheodorou, S. (2020). Training Career Counselors in Contemporary Narrative Approaches: Concerns and Future Directions. In Conference Proceedings from the 2019 Conference of the International Association for Educational and Vocational Guidance (IAEVG) Career Guidance for Inclusive Society (pp. 16-31). Slovakia: Združenie pre kariérové poradenstvo a rozvoj kariéry.
Bangali, M., & Guichard, J. (2012). The role of dialogic processes in designing career expectations. Journal of Vocational Behavior, 81(2), 183-190. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2012.06.006
Blustein, D. L. (2011). A relational theory of working. Journal of Vocational Behavior, 79, 1– 17. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.jvb.2010.10.004
Blustein, D. L., Kenny, M. E., Di Fabio, A., & Guichard, J. (2019). Expanding the impact of the psychology of working: Engaging psychology in the struggle for decent work and human rights. Journal of Career Assessment, 22(1), 176-187. https://doi.org/10.1177%2F1069072718774002
Bronk, K. C., & Finch, W. H. (2010). Adolescent characteristics by type of long-term aim in life. Applied Developmental Science, 14(1), 1–10. https://doi.org/10.1080/10888690903510331
Busacca, L. A., & Rehfuss, M. C. (2017). Postmodern Career Counseling: A Handbook of Culture, Context, and Cases. American Counseling Association
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson
Damon, W., Menon, J., & Bronk, K. C. (2003). The development of purpose during adolescence. Applied Developmental Science, 7(3), 119–128. https://doi.org/10.1207/S1532480XADS0703_2
De Vos, A., Van der Heijden, B. I. J. M., & Akkermans, J. (2018). Sustainable careers: Towards a conceptual model. Journal of Vocational Behavior, 117. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2018.06.011
Di Fabio, A. & Kenny, M. E. (2019). Claremont Purpose Scale: psychometric properties of the Italian validation for workers. Counseling, 12(3). https://doi.org/10.14605/CS1231901
Di Fabio, A. (2016). Positive Relational Management for healthy organizations: Psychometric properties of a new scale for prevention for workers. Frontiers in Psychology, 7, 1523. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01523
Di Fabio, A., & Kenny, M. E. (2015). The contributions of emotional intelligence and social support for adaptive career progress among Italian youth. Journal of Career Development, 42, 48–59. https://doi.org/10.1177%2F0894845314533420
Di Fabio, A., & Maree, J. G. (2016). A psychological perspective on the future of work: Promoting sustainable projects and meaning-making through grounded reflexivity. Counseling. Italian Journal of Research and Intervention, 9(3). https://doi.org/10.14605/CS931619
Di Fabio, A., & Peiró, J. M. (2018). Human Capital Sustainability Leadership to Promote Sustainable Development and Healthy Organizations: A New Scale. Sustainability, 10(7), 2413. https://doi.org/10.3390/su10072413
Di Fabio, A., Maree, J. G., & Kenny, M. E. (2018). Development of the Life Project Reflexivity Scale: A New Career Intervention Inventory. Journal of Career Assessment, 27(2), 358-370. https://doi.org/10.1177%2F1069072718758065
Di Fabio, Α. (2015). "Constructing my future purposeful life": a new life construction dialogue intervention. In Di Fabio, A. & Bernaud, J.L. (Eds). The Construction of the Identity in 21st Century: a Festschrift for Jean Guichard (pp. 220-239). New York, NY: Nova Science Publishers, Inc.
Dik, B. J., Alayan, A. J., & Reed, K. A. (2020). Purpose, meaning, and career pathways. In J. W. Hedge & G. W. Carter (Eds.), Career pathways: From school to retirement (pp. 191–213). Oxford University Press.
Guichard, J., Pouyaud, J., de Calan, C., & Dumora, B. (2012). Identity construction and career development interventions with emerging adults. Journal of Vocational Behavior, 81(1), 52-58. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2012.04.004
Hirschi, H. (2018). The Fourth Industrial Revolution: Issues and Implications for Career Research and Practice. The Career Development Quarterly, 66, 192-204. https://doi.org/10.1002/cdq.12142
Lenart, J. (2016). Sustainable growth and decent work as central ideas of career counseling and life design in an international debate: For a new semio-technique of counseling. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, 5, 271–286.
Maree, J. G. (2017). Promoting career development in the early years of a person’s life through self- and career construction counselling (using an integrated, qualitative + quantitative approach): a case study. Early Child Development and Care, 188(4), 1–15. https://doi.org/10.1080/03004430.2017.1365361
Newman, K. L. (2011). Sustainable careers: Lifecycle engagement in work. Organizational Dynamics, 40(2), 136–143. https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2011.01.008
Niles, S. G., Engels, D., & Lenz, J. (2009). Training career practitioners. The Career Development Quarterly, 57(4), 358-365. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2009.tb00122.x
Pryor, R. G. & Bright, J. E. (2011). The chaos theory of careers: A new perspective on working in the twenty-first century. New York and London: Routledge.
Rossier, J., Cardoso, P. M., & Duarte, M. E. (2021). The Narrative Turn in Career Development Theories: An Integrative Perspective. In P. Robertson, T. Hooley, & P. McCash (Eds.). The Oxford Handbook of Career Development (pp. 169-180). Oxford University Press.
Savickas, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. In S. D. Brown & R. W. Lent (Eds), Career development and counseling: Putting theory and research to work (pp. 42-70). Hoboken, NJ: Wiley.
Savickas, M. L. (2013). Career Construction Theory and Practice. In R. W. Lent & S. D. Brown (Eds), Career Development and Counseling: Putting Theory and Research to Work (pp. 144-180). Hoboken, NJ: Wiley.
Savickas, M. L., & Hartung, P. J. (2012). My career story: An autobiographical workbook for life-career success. Retrieved 31/01/2021 from: www.vocopher.com.
Savickas, M. L., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J. P., Duarte, M. E., & van Vianen, A. E. M. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75(3), 239-250. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2009.04.004
Schiersmann, C., Ertelt, B. J., Katsarov, J., Mulvey, R., Reid H., & Weber, P. (Eds.). (2012). NICE Handbook for the Academic Training of Career Guidance and Counselling Professionals. Heidelberg: Institute of Educational Science.
Seok, C. B., Abd Hamid, H. S., & Ismail, R. (2019). Psychometric Properties of the Intrapreneurial Self- Capital Scale in Malaysian University Students. Sustainability, 11(3), 881. https://doi.org/10.3390/su11030881
Shea-Van Fossen, R. J., & Vredenburgh, D. J. (2014). Exploring differences in work’s meaning: An investigation of individual attributes associated with work orientations. Journal of Behavioral and Applied Management, 15(2), 101–120. https://doi.org/10.21818/001c.17940
Steger, M. F., Dik, B. J., & Duffy, R. D. (2012). Measuring meaningful work: The work and meaning inventory (WAMI). Journal of Career Assessment, 20(3), 322–337. https://doi.org/10.1177%2F1069072711436160
Willner, T., Lipshits-Braziler, Y., & Gati, I. (2020). Construction and initial validation of the Work Orientation Questionnaire. Journal of Career Assessment, 28(1), 109-127. https://doi.org/10.1177/1069072719830293
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)