Αντίληψεις και πρακτικές εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με τη διαχείριση της ψυχικής υγείας παιδιών προσφύγων που φοιτούν στις Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων στην Ελλάδα


πίνακας εξωφύλλου: Μ. Τσιβά
Δημοσιευμένα: Oct 18, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
παιδιά – πρόσφυγες εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ψυχική υγεία ψυχική ανθεκτικότητα εκπαιδευτική έρευνα ποιοτική έρευνα
Μαρία Γαλάνη
https://orcid.org/0000-0001-5734-9607
Παναγιώτης Σταυρινίδης
https://orcid.org/0000-0002-1347-7444
Περίληψη

Στόχος αυτής της έρευνας είναι η ανάδειξη εμπειριών των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που έχουν εκτελέσει εκπαιδευτικό έργο σε Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΔΥΕΠ) στην Ελλάδα. Ουσιαστικά, καταγράφονται οι απόψεις τους σχετικά με την ψυχική υγεία των παιδιών προσφύγων που συναντούν και μελετώνται οι πρακτικές που υιοθετούν στην προσπάθειά τους να υποστηρίξουν την ψυχοσυναισθηματική  κατάσταση των παιδιών που φοιτούν στις δομές. Στην έρευνα συμμετείχαν 15 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης οι οποίοι τοποθετήθηκαν σε ΔΥΕΠ κατά τη διάρκεια των σχολικών ετών 2018 – 2019, 2019 – 2020 και 2021-2022. Πρόκειται για μια ποιοτική έρευνα, όπου χρησιμοποιήθηκε ως μέθοδος συλλογής των δεδομένων η ημι-δομημένη συνέντευξη. Τα ερευνητικά δεδομένα αναλύθηκαν μέσω της ερμηνευτικής φαινομενολογικής προσέγγισης. Από τα ευρήματα της έρευνας αναδεικνύονται ως κυριότεροι παράγοντες επικινδυνότητας για την ψυχική υγεία των παιδιών προσφύγων το σχολικό περιβάλλον, η κουλτούρα της οικογένειας και ο ρατσισμός από τη χώρα υποδοχής. Ακόμα, μέσα από τα βιώματα των εκπαιδευτικών παρουσιάζονται οι ψυχοσυναισθηματικές δυσκολίες των παιδιών προσφύγων όπως μετατραυματικό στρες, επιθετικότητα, παρορμητικότητα και ανασφάλεια δημιουργίας σχέσεων. Τέλος, εξετάζεται ο όρος της ψυχικής ανθεκτικότητας και προκύπτουν μαρτυρίες για ψυχικά ανθεκτικά παιδιά, που παρά τις αντιξοότητες και τις φρικαλεότητες που έχουν βιώσει παρουσιάζουν θετική προσαρμογή και ψυχολογική επάρκεια.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Μαρία Γαλάνη, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών; Πανεπιστήμιο Κύπρου

Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία, ΔΠΘ, 2004-2008, Προπτυχιακές Σπουδές

Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, 2012-2013, Εξιδείκευση Ειδικής Αγωγής

Τμήμα Κοινωνικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, 2016-2018, Εξειδίκευση Ειδικής Αγωγής

Δημοσίευση εργασίας στο περιοδικό JRSEI, volume 8, issue 3 special με τίτλο "The needs of parentes of autistic childern and the stress they udergo", 2018

Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαιδευσης, ΕΚΠΑ, Τμήμα Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Κύπρου, Μεταπτυχιακές Σπουδές "Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση", 2018-2020

 

Αναφορές
Goti, E., (2016). The resilience as a factor of children’s psychosocial adaptation, Prime, 9(1). 47-58.
Κολυμπάρη, Τ. (2017). Η εκπαιδευτική πολιτική για την ένταξη του προσφυγικού πληθυσμού στη δημόσια υποχρεωτική εκπαίδευση. Ευρωπαϊκό Κέντρο Αριστείας, Αθήνα.
Κυριάκου, Α. (2014). Ψυχική Ανθεκτικότητα στο Σχολείο. Ψυχολογική στήριξη των παιδιών σε καταστάσεις κρίσης. Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου Επιστημών Εκπαίδευσης, 498-504. Αθήνα, Ελλάδα.
Μαλιγκούδη, Χ., & Τσαουσίδης, Α. (2020). Στάσεις εκπαιδευτικών που διδάσκουν σε Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΔΥΕΠ) απέναντι στην εκπαίδευση προσφύγων μαθητών. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 9(1), 22-34.
Masten, A. & Tellegen, A. (2012). Resilience in development psychopathology: Contributions of the project competence longitudinal study. Development and psychopathology, 24, 345- 361.
Mirsky, J. (2009). Mental health implications of migration. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 44(3), 179-187.
Pavli, A., Maltezou, H. (2017), Health problems of newly arrived migrants and refugees in
Europe. Journal of Travel Medicine, 1–8.
Χαροκοπάκη, Α. (2019) Ψυχική ανθεκτικότητα: Η ικανότητα επιβίωσης στις δυσκολίες και στην αλλαγή. Στο Π. Γεωργογιάννης (επιμ.), πρακτικά 28ου Διεθνούς Συνεδρίου Αγωγή Υγείας, Κοινωνική, Παιδαγωγική και Ιατρική, Συμβουλευτική και Ειδική Αγωγή, σειρά: Διαπολιτισμική Αγωγή και Εκπαίδευση, (294 -313). Πάτρα, Ελλάδα.
Ζήση, Α. (2006). Μετανάστευση και Ψυχική Υγεία. Ψυχολογία, 13(3), 95-108.