Perceptions and practices of primary school teachers regarding the management of the mental health of refugee children attending Structures for Refugees' Reception and Education


πίνακας εξωφύλλου: Μ. Τσιβά
Published: Oct 18, 2022
Keywords:
refugee children mental health qualitative research resilience kindergarten and primary school
Μαρία Κωνσταντίνος Γαλάνη
https://orcid.org/0000-0001-5734-9607
Παναγιώτης Σταυρινίδης
https://orcid.org/0000-0002-1347-7444
Abstract

The aim of this research is to present the experiences of the teachers of primary education who teach at the Structures for Refugees’ Reception and Education in Greece. More specifically, an effort is made to explore the views of teachers on the mental health of the refugee children they meet, as well as the techniques or methods used in order to enhance or support the psycho-emotional situation of the refugee children during their stay in Greece. Fifteen teachers of primary education who have been appointed to Structures for Refugees’ Reception and Education during the school years 2018 – 2019, 2019-2020 and 2021-2022 took part in the research. In this qualitative research the data were collected through the method of semi-structured interviews. The data of the research ware analyzed by the use of the method of the interpretive phenomenological approach. The findings of the research show that the teachers highlight the risk factors for the mental health of the refugee children, their surroundings, their family environment, their culture and the racism at the country of reception. The psycho-emotional difficulties of the refugee children such as posttraumatic stress, aggressiveness, impulsivity and insecurity to form relationships, are presented even through the experiences of the teachers. Finally, the mental resilience term is examined and testimonies occur about psychologically resilient children, who despite the adversities and atrocities they have faced, show a positive adaptation and psychological adequacy. It is suggested that this research could contribute in the field of counseling for teachers who serve at Structures for Refugees’ Reception and Education.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Μαρία Κωνσταντίνος Γαλάνη, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών; Πανεπιστήμιο Κύπρου

Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία, ΔΠΘ, 2004-2008, Προπτυχιακές Σπουδές

Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, 2012-2013, Εξιδείκευση Ειδικής Αγωγής

Τμήμα Κοινωνικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, 2016-2018, Εξειδίκευση Ειδικής Αγωγής

Δημοσίευση εργασίας στο περιοδικό JRSEI, volume 8, issue 3 special με τίτλο "The needs of parentes of autistic childern and the stress they udergo", 2018

Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαιδευσης, ΕΚΠΑ, Τμήμα Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Κύπρου, Μεταπτυχιακές Σπουδές "Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση", 2018-2020

 

References
Goti, E., (2016). The resilience as a factor of children’s psychosocial adaptation, Prime, 9(1). 47-58.
Κολυμπάρη, Τ. (2017). Η εκπαιδευτική πολιτική για την ένταξη του προσφυγικού πληθυσμού στη δημόσια υποχρεωτική εκπαίδευση. Ευρωπαϊκό Κέντρο Αριστείας, Αθήνα.
Κυριάκου, Α. (2014). Ψυχική Ανθεκτικότητα στο Σχολείο. Ψυχολογική στήριξη των παιδιών σε καταστάσεις κρίσης. Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου Επιστημών Εκπαίδευσης, 498-504. Αθήνα, Ελλάδα.
Μαλιγκούδη, Χ., & Τσαουσίδης, Α. (2020). Στάσεις εκπαιδευτικών που διδάσκουν σε Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΔΥΕΠ) απέναντι στην εκπαίδευση προσφύγων μαθητών. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 9(1), 22-34.
Masten, A. & Tellegen, A. (2012). Resilience in development psychopathology: Contributions of the project competence longitudinal study. Development and psychopathology, 24, 345- 361.
Mirsky, J. (2009). Mental health implications of migration. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 44(3), 179-187.
Pavli, A., Maltezou, H. (2017), Health problems of newly arrived migrants and refugees in
Europe. Journal of Travel Medicine, 1–8.
Χαροκοπάκη, Α. (2019) Ψυχική ανθεκτικότητα: Η ικανότητα επιβίωσης στις δυσκολίες και στην αλλαγή. Στο Π. Γεωργογιάννης (επιμ.), πρακτικά 28ου Διεθνούς Συνεδρίου Αγωγή Υγείας, Κοινωνική, Παιδαγωγική και Ιατρική, Συμβουλευτική και Ειδική Αγωγή, σειρά: Διαπολιτισμική Αγωγή και Εκπαίδευση, (294 -313). Πάτρα, Ελλάδα.
Ζήση, Α. (2006). Μετανάστευση και Ψυχική Υγεία. Ψυχολογία, 13(3), 95-108.