Η εξόντωση των Εβραίων του Έβρου: ενημερότητα των εκπαιδευτικών και διατήρηση της μνήμης τοπικών πτυχών του Ολοκαυτώματος
Περίληψη
Στην εποχή της ψηφιακής πληροφορίας και του διαδικτύου η άντληση πληροφοριών γύρω από ιστορικά γεγονότα, και μάλιστα για συμβάντα τόσο σημαντικά όσο η γενοκτονία των εβραϊκών πληθυσμών σε ανατολική, κεντρική, δυτική Ευρώπη και τα Βαλκάνια (Ολοκαύτωμα, Shoah), έχει καταστεί πολύ ευχερέστερη σε σχέση με το παρελθόν. Προϋπόθεση για τη διαμόρφωση ενός ικανοποιητικού επιπέδου ενημερότητας γύρω από σημαντικά ιστορικά γεγονότα, όπως το παραπάνω, είναι η ύπαρξη ενδιαφέροντος για τη διεύρυνση του γνωστικού ορίζοντα του υποκειμένου σχετικά με αυτά. Στο σημείο αυτό αποκτά τη σημασία του ο ρόλος της εκπαίδευσης, του θεσμού που επωμίζεται το βάρος της ευαισθητοποίησης της νέας γενιάς γύρω από τον αντισημιτισμό και τη γενοκτονία ως προϊόντος του. Ερευνητικά δεδομένα από χώρες της Ευρώπης δείχνουν ότι τόσο το ενδιαφέρον των μαθητών για τη γενοκτονία, όσο και η εικόνα που έχουν διαμορφώσει από την ενημέρωσή τους γύρω από το θέμα αυτό, δεν ανταποκρίνονται σε εκείνο που έχει θέσει το σχολείο στον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο ως επιθυμητό στόχο. Για τη δυσμενή αυτή εξέλιξη ερευνώνται παράγοντες όπως η κατάρτιση των εκπαιδευτικών και οι μεθοδολογικές προσεγγίσεις του σχολείου αναφορικά με την επίτευξη του στόχου της ευαισθητοποίησης. Το παρόν άρθρο επιχειρεί να ανιχνεύσει την ορατότητα τοπικών πτυχών του Ολοκαυτώματος εκ μέρους των μελλοντικών εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης εστιάζοντας σε τέσσερα τοπικά συμβάντα από την εφαρμογή της «τελικής λύσης» στην περιοχή του Έβρου (Ορεστιάδα, Διδυμότειχο, Σουφλί, Αλεξανδρούπολη) για τα οποία οι αναφορές στον δημόσιο λόγο σχετικά με το Ολοκαύτωμα σε σύγκριση με την τοπική πτυχή αναφοράς, που είναι η Θεσσαλονίκη, σπανίζουν. Στηριζόμενη σε μια ποσοτικού τύπου εμπειρική προσέγγιση η έρευνα εξετάζει το επίπεδο ενημερότητας της νέας γενιάς εκπαιδευτικών γύρω από τις παραπάνω τοπικές πτυχές της γενοκτονίας σε συνάρτηση με την ενημερότητα γύρω από την κεντρική (ευρωπαϊκή) της διάσταση καθώς και με το ιστορικό ευαισθητοποίησης των συμμετεχόντων μέσω της εκπαίδευσης σε ζητήματα αντισημιτισμού και γενοκτονίας.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Γκότοβος Α. (2025). Η εξόντωση των Εβραίων του Έβρου: ενημερότητα των εκπαιδευτικών και διατήρηση της μνήμης τοπικών πτυχών του Ολοκαυτώματος. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 14(1), 107–126. https://doi.org/10.12681/hjre.42588
- Τεύχος
- Τόμ. 14 Αρ. 1 (2025)
- Ενότητα
- Άρθρα

Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Τα πνευματικά δικαιώματα των άρθρων του περιοδικού ανήκουν στους συγγραφείς. Τα άρθρα διατίθενται με άδειες Creative Commons CC-BC-SA 4.0