test The Extermination of the Jews of Evros: Teachers’ Awareness and the Preservation of Local Dimensions of Holocaust Memory|Hellenic Journal of Research in Education

The Extermination of the Jews of Evros: Teachers’ Awareness and the Preservation of Local Dimensions of Holocaust Memory


Published: Dec 11, 2025
Keywords:
teacher training culture of remembrance history teaching Greek Jewish communities antisemitism
Adreas Gotovos
https://orcid.org/0009-0002-8476-4894
Abstract

In the age of digital information and the internet, obtaining information about historical events, especially events as significant as the genocide of Jewish populations in Eastern, Central, Western Europe and the Balkans (Holocaust, Shoah), has become much easier than in the past. A prerequisite for achieving a satisfactory level of awareness about important historical events such as the above is the existence of an interest in broadening one's knowledge on these issues. This is where the role of education becomes important, as the key institution responsible for raising awareness among the younger generation about anti-Semitism and genocide as its manifestation. Research data from European countries show that both students' interest in genocide and the image they have formed from their knowledge of the subject do not correspond to the desired goal set by schools in the wider European context. Factors such as teacher training and school’s methods with regard to achieving the goal of raising awareness are being investigated in relation to this unfavorable development. The article attempts to explore the visibility of local aspects of the Holocaust among prospective primary school teachers, focusing on four local examples from the implementation of the "final solution" in the Evros region (Orestiada, Didymoteicho, Soufli, Alexandroupoli), which are rarely mentioned in public discourse on the Holocaust compared to Thessaloniki as the local reference case. Based on a quantitative empirical approach, this paper examines the level of awareness of the new generation of teachers about the above local aspects of the genocide in relation to their awareness of its central (European) dimension, as well as the types of influence on the participants through school on issues of anti-Semitism and genocide.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αντωνίου, Γ., Κοσμίδης, Σ., Ντίνας, Η., & Σαλτιέλ, Λ. (2017). Ο Αντισημιτισμός στην Ελλάδα σήμερα: Εκφάνσεις, αίτια και αντιμετώπιση του φαινομένου, Θεσσαλονίκη: Heinrich Böll Stiftung
Βαρών - Βασάρ, Ο. (2012). Η ανάδυση μιας δύσκολης μνήμης. Κείμενα για τη γενοκτονία των Εβραίων. Αθήνα: εκδ. Εστία.
Bourgeois, E. J. (2020). In the Shadows of Memory: The Politics of Holocaust Memorialization and the Rise of Global Populism. The Expositor: A Journal of Undergraduate Research in the Humanities, 15, 26. https://digitalcommons.trinity.edu/eng_expositor/28/.
Chapman, A. (2020). Learning the lessons of the Holocaust: A critical exploration. In S. Foster, A. Pearce & A. Pettigrew (Eds.), Holocaust Education: Contemporary challenges and controversies (pp. 50–73), UCL Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv15d7zpf.9
Ελευθερίου, Π. (2021). Η προσέγγιση του Ολοκαυτώματος στο ελληνικό σχολείο και η θέση του στη δημόσια ιστορία (Διδακτορική διατριβή), Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. http://hdl.handle.net/10442/hedi/50844
Fleischer, H. (1991). Griechenland. In W. Benz (Ed.), Dimension des Völkermords: Die Zahl der jüdischen Opfer des Nationalsozialismus (pp. 241-274). München: Oldenbourg Wissenschaftsverlag. https://doi.org/10.1524/9783486708332.241
Foster, S. (2020). To what extent does the acquisition of historical knowledge really matter when studying the Holocaust? In S. Foster, A. Pearce& A. Pettigrew (Eds.), Holocaust Education: Contemporary challenges and controversies (pp. 28–49), UCL Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv15d7zpf.8
Hale, R., Pettigrew, A., Karayianni, E., Pearce, A., Foster, S., Needham, K., Nienhaus, L., Chapman, A. (2023). Continuity and Change: Ten Years of Teaching and Learning about the Holocaust in England’s secondary schools. Centre for Holocaust Education. https://holocausteducation.org.uk/wp-content/uploads/Continuity_and_Change_full_report_2023.pdf
Λαδόπουλος, Γ. I. (2017). Το νέο πρόγραμμα σπουδών στα Θρησκευτικά και η σύνδεσή του με την τοπική ιστορία. Το ολοκαύτωμα των εβραίων της Θεσσαλονίκης. Σύνδεση με εκπαιδευτικό δράμα & διαθεματικότητα. Ζητήματα Διδακτικής των Θρησκευτικών, 1, 139-145.
Κόκκινος, Γ., Μ. Βλαχού, Β. Σακκά, Ε. Κουνέλη, Α. Κώστογλου (2007). Προσεγγίζοντας το Ολοκαύτωμα στο ελληνικό σχολείο. Αθήνα: εκδ. Ταξιδευτής.
Κόκκινος. Γ. (2012).Η σκουριά και το πυρ. Προσεγγίζοντας τη σχέση ιστορίας, τραύματος και μνήμης. Αθήνα: εκδ. Gutenberg.
Λαδόπουλος, Γ. I. (2019). Διδακτικές προσεγγίσεις και προτάσεις για Nαζισμό & Oλοκαύτωμα: Εφαρμογή στο νέο πρόγραμμα σπουδών στα Θρησκευτικά Γυμνασίου. Ζητήματα Διδακτικής των Θρησκευτικών, 3, 302-315.
Μενεξιάδης, Α. (2006). Η καταστροφή των ισραηλιτικών κοινοτήτων. Κοινότητες Θράκης. Χρονικά, τ. 201, 25- 26.
Mazower, M. (2023). «Τι θυμάται η πόλη» (ομιλία του M. Mazower στη Θεσσαλονίκη). https://kis.gr/index.php/olokaftoma/meletes/2023-02-01-07-58-36
Μενεξιάδης, Α. (2006). Η καταστροφή των Ισραηλιτικών Κοινοτήτων. Χρονικά, τ. 201, 21-50.
Μόλχο, Ρ. (2014).Το Ολοκαύτωμα των Ελλήνων Εβραίων. Μελέτες Ιστορίας και Μνήμης. Αθήνα: εκδ. Πατάκη.
Παπανδρέου, Ζ. (2024). Η αντίληψη για την υπεράσπιση του χώρου στο πέρασμα των αιώνων. Στο Αγγελάκος, Κ. & Κουργιαντάκης, Χ. (επιμ.). Σύγχρονες προσεγγίσεις στη διδασκαλία της Ιστορίας. Διδακτικές προτάσεις για το μάθημα της Ιστορίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα: εκδ. Ασίνη, 91-131.
Παπαστρατής, Θ. (2018). Ιστορία των Εβραίων της Αλεξανδρούπολης. Χρονικά, τ. 250, 14-31.
Παπαστρατής, Θ. (2001).Οι Εβραίοι του Διδυμοτείχου. Αθήνα: εκδ. Τσουκάτου.
Παπαστρατής, Θ. (2013). Στον δρόμο του μεταξιού: Η ιστορία των Εβραίων του Σουφλίου. Στο Επί των ποταμών, περιοδική έκδοση της Ιεράς Μητροπόλεως Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου, τ. 4, 32-44.
Pearce, A. (2017). The Holocaust in the National Curriculum after 25 years. Holocaust Studies, 23(3), 231–262. https://doi.org/10.1080/17504902.2017.1296068
Pearce, A. (2020). Marginalisation through commemoration: Trends and practices in Holocaust education in the United Kingdom. War & Society, 39(3), 215–220. https://doi.org/10.1080/07292473.2020.1786891
Ριτζαλέος, Β. (2012). Η εβραϊκή κοινότητα Καβάλας στον έλεγχο των βουλγαρικών Αρχών Κατοχής: οργάνωση, εκμετάλλευση, διάλυση (1942-1944). Στο Δαλκαβούκης, Β., Ε. Πασχαλούδη, Η. Σκουλίδας, Κ. Τσέκου (επιμ.) Αφηγήσεις για τη δεκαετία του 1940. Από το λόγο του κατοχικού κράτους στη μετανεωτερική ιστοριογραφία. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, 69-90.
Ριτζαλέος, Β. Χ. (2006). Οι εβραϊκές κοινότητες στην Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη από τα μέσα του 19ου αιώνα μέχρι το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο (διδακτορική διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης). http://hdl.handle.net/10442/hedi/20726
Σακκά, Β. (2017). Μιλώντας για το Ολοκαύτωμα και τις γενοκτονίες. Αναπαραστάσεις του αδιανόητου ανείπωτου και διδακτικές προσεγγίσεις του Ολοκαυτώματος: Ο Γιος του Σαούλ. https://simeio.org.gr/pdf/Ekpaideutiko-Yliko-Holocaust-Gios-Saul-Sakka.pdf
Stefanova, M. M. (2010). Die "Judenfrage" in Bulgarien während des Zweiten Weltkrieges. (MSci thesis, Wien Universität). https://phaidra.univie.ac.at/o:1272708
Φλάισερ, Χ. (1995). Στέμμα και σβάστικα. Η Ελλάδα της Κατοχής και της αντίστασης 1941-1944. τόμος Β΄. Αθήνα: Παπαζήσης
Φλάισερ, Χ. (2008). Οι Πόλεμοι της Μνήμης: Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος στη Δημόσια Ιστορία. Αθήνα: εκδ. Νεφέλη.
Φρεζής, Ρ. (2001). Η ισραηλιτική κοινότητα Νέας Ορεστιάδας. Χρονικά, τ. 171, 12-19.
Χασιώτης, Ι. (2002). Ο αφανισμός των Ισραηλιτών της Δράμας και η ιστορική και πολιτική διάσταση του ελληνο-εβραϊκού Ολοκαυτώματος. Χρονικά, τ. 178, 6-12.
Χανδρινού, Σ. (2019). Η διδασκαλία των τραυματικών γεγονότων στην ιστορία: Απόψεις εκπαιδευτικών σχετικά με τη διδασκαλία του Ολοκαυτώματος. (αδημοσίευτη μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία), Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ΠΤΔΕ.