The primary school teachers' perceptions about their professional development through in-school training


πίνακας εξωφύλλου: Μ. Τσιβά
Published: Oct 28, 2022
Keywords:
in-school training teachers professional development teachers perceptions activity theory
Πασχαλίνα Θωμάς Στυλιανού
Abstract

In-school training is a horizontal form of training through which teachers can be trained and empowered in order to respond effectively to their work. At a time when in-school training is recorded as an organizational obligation of the school principal, investigating teachers' perceptions is necessary to understand their practices and decisions. Teachers' perceptions play a key role in the way they filter information and determine what is considered important and valuable to children. Their description of their teaching practices reflects the school climate as well as their socially constructed culture, which is shaped by the many contexts in which they are embedded (school, community, education system, curriculum). This qualitative research explores the perceptions of primary school teachers about in-school training and its value for their professional development. The research utilizes activity theory as an analysis tool to illuminate the context of teachers' action and interpret the research data, as it is a sociocultural constructivist learning theory and an analysis tool that gives particular importance to the context within which teachers develop their action.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Πασχαλίνα Θωμάς Στυλιανού, University of Western Macedonia

Συντονίστρια εκπαιδευτικού έργου για την Αειφορία, ΠΕ70, PhD

References
Bannister, N. A. (2015). Reframing practice: Teacher learning through interactions in a collaborative group. Journal of the Learning Sciences, 24(3), 347-372
Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., & Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Research Brief. Learning Policy Institute.
Engeström, Y. (1996). Development as breaking away and opening up: A challenge to Vygotsky and Piaget. Swiss Journal of Psychology, 55, 126-132
Engeström, Y. (1999). Activity theory and individual and social transformation. In Y. Engeström, R. Miettinen, & R.-L. Punamäki (Eds.), Perspectives on activity theory (pp. 19–38). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511812774.003
Gallimore, R., & Tharp, R. (1990). Teaching mind in society: Teaching, schooling, and literate discourse. Vygotsky and education: Instructional implications and applications of sociohistorical psychology, 175-205.
Groundwater-Smith, S. & Mockler, N. (2012). Sustaining professional learning networks: The Australasian challenge. In C. Day (Ed.), The Routledge Handbook of Teacher and School Development (pp. 506–515), London: Routledge
Gutiérrez, K. D. (2008). Developing a sociocritical literacy in the third space. Reading research quarterly, 43(2), 148-164.
Καραλής, Θ. (2005). Σχεδιασμός Διοίκηση, Αξιολόγηση προγραμμάτων Εκπαίδευσης ενηλίκων (τ.2). Πάτρα: ΕΑΠ
Kayi-Aydar, H. (2015). Teacher agency, positioning, and English language learners: Voices of pre-service classroom teachers. Teaching and Teachers education, 45, 94-103
Λιακοπούλου, Μ. (2014). Η σχολική μονάδα ως εστία επαγγελματικής μάθησης των εκπαιδευτικών. Στο Ζ. Παπαναούμ ,Μ. Λιακοπούλου (Επιμ.). Υποστηρίζοντας την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών : εγχειρίδιο επιμόρφωση (σσ. 1-26). Αθήνα, Υ.ΠΑΙ.Θ, ανακτήθηκε 20 Ιουνίου 2019 από http://www.diapolis.auth.gr/epimorfotiko_uliko/images/pdf/keimena/odigos/papanaoum.pdf
Μαλλιαρού, Γ. (2018). Η επαγγελματική ανάπτυξη και συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικά προγράμματα: δυνατότητες και περιορισμοί. Διπλωματική Εργασία. Βόλος: Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Mansour, N. (2013). Consistencies and inconsistencies between science teachers’ beliefs and practices. International Journal of Science Education, 35(7), 1230–1275
Ξωχέλλης, Π. & Παπαναούμ, Ζ. (2000). Η ενδοσχολική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών: ελληνικές εμπειρίες 1997-2000. Θεσσαλονίκη.
Ορφανίδου, Χ., Κεδράκα Κ. (2020). Αειφόρος Σταδιοδρομία: Ένα Σχέδιο Επαγγελματικής Ανάπτυξης για Εκπαιδευτικούς (Εργαστήριο). 3ο Διεθνές Βιωματικό Συνέδριο Εφαρμοσμένης Διδακτικής «Νέες Προκλήσεις στην Εκπαίδευση». Δράμα, 2-4/10/20. Στο: Σ. Κιουλάνης, Α. Πασχαλίδου και Α. Γεωργιάδου (Επιμ), 3ο Διεθνές Βιωματικό Συνέδριο Εφαρμοσμένης Διδακτικής. Νέες Προκλήσεις στην Εκπαίδευση, 1032 – 1038
Opfer, V. D., Pedder, D. G., & Lavicza, Z. (2011). The Role of Teachers’ Orientation to Learning in Professional Development and Change: A National Study of Teachers in England. Teaching and Teacher Education, 27, 443-453
Παπαναούμ, Ζ. (2007). Ενδοσχολική επιμόρφωση (των εκπαιδευτικών). Στο Π. Ξωχέλλης (Επιμ.), Λεξικό της Παιδαγωγικής. Θεσσαλονίκη:Κυριακίδης, 257-260.
Saka, Y., Southerland, Sh., Brooks, J. (2009). Becoming a member of a school community while working toward science education reform: Teacher Induction from a cultural historical activity theory (CHAT) perspective. Science Education, 93(6), 996-1025
Sales, A., Traver, J., Garcıa, R. (2011). Action research as a school-based strategy in intercultural professional development for teachers. Teaching and Teacher Education, 27(5), 911-919
Στυλιανού, Π., Πλακίτση, Κ. (2018). Η επαγγελματική ανάπτυξη και αλλαγή στην εκπαίδευση των Φυσικών Επιστημών υπό το πρίσμα της Cultural Historical Activity Theory. Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών: Έρευνα και Πράξη, 62-63, 99-113
Στυλιανού, Π. (2019). «Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως εργαλείο επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών των Φυσικών Επιστημών στη Δευτεροβάθμια Εκπ/ση. Οι αντιλήψεις, προθέσεις και πρακτικές των εκπαιδευτικών υπό το φως της Θεωρίας δραστηριοτήτων (Cultural Historical Activity Theory)».Διδακτορική διατριβή. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Παιδαγωγική Σχολή, Τμήμα Νηπιαγωγών. Ιωάννινα 2019.
Van Veen,K., Sleegers, P., Van de Ven, P-H. (2005). One teacher's identity, emotions, and commitment to change: A case study into the cognitive–affective processes of a secondary school teacher in the context of reforms. Teaching and Teacher Education, 21(8), 917-934
Zembylas, M. (2003). Emotions and teacher identity: A poststructural perspective. Teachers and Teaching, 9(3), 213-238.