Θεσμικό πλαίσιο και λειτουργία των παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών στην Ελλάδα με έμφαση στη μουσική: μια μελέτη της διαχρονικής τους εξέλιξης.
Περίληψη
Μέχρι τα τέλη του 19ου αι. η μέριμνα για το παιδί στην Ελλάδα είχε προνοιακό χαρακτήρα με κύριο μέλημα την απαραίτητη φροντίδα, τη βασική μόρφωση και εκπαίδευση των παιδιών σε μια τέχνη με σκοπό την επιβίωση τους αργότερα ως ενήλικες. Αρχικά υπήρξε μέριμνα για τη βασική φροντίδα και προστασία του παιδιού στην Ελλάδα, λόγω των άσχημων κοινωνικών συνθηκών της εποχής και του μεγάλου αριθμού ορφανών που προέκυψαν από τις συνεχείς πολεμικές συγκρούσεις. Επιχειρεί τότε η Πολιτεία να δημιουργήσει το θεσμό της παιδικής προστασίας καταφεύγοντας κυρίως στη βοήθεια εθνικών ευεργετών και ιδιωτικών φιλανθρωπικών εισφορών, αφού οι κρατικοί πόροι είναι ελάχιστοι. Η συνειδητοποίηση για την αγωγή και μόρφωση των νηπίων ξεκινά από τις αρχές του 20ου αι. όταν και ιδρύονται σταδιακά όλο και περισσότερα κέντρα αγωγής και φροντίδας παιδιών προσχολικής ηλικίας με τη μορφή που έχουν οι σύγχρονοι παιδικοί σταθμοί.
Η παρούσα βιβλιογραφική μελέτη, εξετάζει τη διαχρονική εξέλιξη του θεσμού των Παιδικών και Βρεφονηπιακών σταθμών στην Ελλάδα. Επιχειρείται μια ιστορική ανασκόπηση του θεσμικού πλαισίου αλλά και της σκοπιμότητας των Βρεφονηπιακών Σταθμών στη χώρα μας. Ειδικότερα, ερευνάται η ίδρυση των πρώτων Παιδικών Σταθμών και η εξέλιξή τους στην μορφή που έχουν σήμερα οι Δημοτικοί, Παιδικοί και Βρεφονηπιακοί Σταθμοί. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο γνωστικό πεδίο της μουσικής αγωγής και την συχνότητα ενασχόλησης των παιδιών της πρώιμης παιδικής ηλικίας με τη μουσική στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα του παιδικού σταθμού.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Νούσια Α., & Ράπτης Θ. (2022). Θεσμικό πλαίσιο και λειτουργία των παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών στην Ελλάδα με έμφαση στη μουσική: μια μελέτη της διαχρονικής τους εξέλιξης. Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 14(1), 69–84. https://doi.org/10.12681/jret.22550 (Original work published 3 Μάρτιος 2022)
- Τεύχος
- Τόμ. 14 (2021)
- Ενότητα
- Άρθρα
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Οι συγγραφείς που δημοσιεύουν σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους :
1. Οι συγγραφείς διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, χορηγώντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο περιοδικό «Επιστημονική Επετηρίδα του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων» διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0, σύμφωνα με την οποία μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς.
2. Οι συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή του δημοσιευμένου στο περιοδικό έργου (π.χ. κατάθεση σε ένα ιδρυματικό αποθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την αναγνώριση της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό περιοδικό.
3. Στους συγγραφείς επιτρέπεται να δημοσιεύσουν την εργασία τους online (κατά προτίμηση σε ιδρυματικά αποθετήρια ή στην ιστοσελίδα τους) πριν και κατά τη διάρκεια της διαδικασίας υποβολής, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγικές ανταλλαγές, όπως επίσης και παλαιότερες και ευρύτερες παραπομπές δημοσιευμένων εργασιών (The Effect of Open Access)