From The Wizard of Oz to The Wizard that W(Oz): Greek Adaptations of the Famous Fairy Tale
Περίληψη
Τhe children’s fairy tale The Wonderful Wizard of Oz was written by L. Frank Baum in 1900 and illustrated by W. W. Denslow. It has been reprinted numerous times since then, most often under the name The Wizard of Oz. After the well-known 1902 Broadway musical and the 1939 film adaptation, the popularity of this book skyrocketed. Since the tale’s first appearance, there have been countless written and illustrated versions for children all over the world. It is remarkable not only that this book stood the test of time for over a century, but that it is still subject to new treatments in addition to being a source of inspiration for developing interactive systems, as well. One way to achieve this goal was by using the methodology of the so-called “Wizard of (W)Oz studies”. This essay examines two contemporary Greek adaptations for young children, and compares them with the “pre-text” of Baum’s original work.
My aim is to attempt a comparative narrative analysis and to investigate the ways in which the story has changed and developed in different illustrative types through intertextuality. I will endeavour to determine how the original text was altered and adjusted to young Greek audiences, and how that process of adaptation was influenced by the cultural, social and ideological components of its time.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Τζιτζιλή Ε. (2016). From The Wizard of Oz to The Wizard that W(Oz): Greek Adaptations of the Famous Fairy Tale. Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 9(2), 78–98. https://doi.org/10.12681/jret.8690
- Τεύχος
- Τόμ. 9 Αρ. 2 (2016)
- Ενότητα
- Άρθρα
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Οι συγγραφείς που δημοσιεύουν σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους :
1. Οι συγγραφείς διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, χορηγώντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο περιοδικό «Επιστημονική Επετηρίδα του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων» διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0, σύμφωνα με την οποία μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς.
2. Οι συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή του δημοσιευμένου στο περιοδικό έργου (π.χ. κατάθεση σε ένα ιδρυματικό αποθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την αναγνώριση της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό περιοδικό.
3. Στους συγγραφείς επιτρέπεται να δημοσιεύσουν την εργασία τους online (κατά προτίμηση σε ιδρυματικά αποθετήρια ή στην ιστοσελίδα τους) πριν και κατά τη διάρκεια της διαδικασίας υποβολής, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγικές ανταλλαγές, όπως επίσης και παλαιότερες και ευρύτερες παραπομπές δημοσιευμένων εργασιών (The Effect of Open Access)