Education in the region of Evros Prefecture: the example of Orestiada in the period 1920-1940.


Ελένη Καλιούνη
Abstract

The purpose of this paper is to cite and examine historical data, that clearly reflect the educational situation that prevailed in the city of Orestiada during the period 1920 - 1940. More specifically, this paper studies data that emerge from school curricula at that time. Through the research it was observed that the total number of registered boys and girls was almost the same. It was also observed that there was strong stagnation at the first class. Additionally, the article refers to the professions in which the natives were engaged. In addition, a reference will be made about a number of collected data, through the General Archives of the State of the Prefecture of Evros, which helped to the creation of a more complete and comprehensive image, related to the prevailed educational standards of that period. Finally, information is listed about a common meal, which seems to have included, in addition to needy students, poor and unemployed residents of Orestiada.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Ελένη Καλιούνη, ΠΤΔΕ/ΔΠΘ
ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΔΙΔΑΚΤΟΡΑΣ ΠΤΔΕ/ΔΠΘ
References
Ακρίτα, Τ. (1949). Η Θράκη (Το διαμάντι της Ελλάδος). Αθήνα: Ιδιωτική έκδοση.
ΓΑΚ. Έκθεσις περί της λειτουργίας των δημοτικών σχολείων περιφερείας Διδυμοτείχου κατά τα σχολικά έτη 1924-1925-1926/1927-1928/1928-1929/1931-1932/1934-1935/1936-1937.
ΓΑΚ. Έκθεσις επιθεωρηθέντων Σχολείων σχολικό έτος 1937-1938 τεύχος Α και Β.
ΓΑΚ. Εκπαιδευτική Περιφέρεια Διδυμοτείχου Σχολικό Έτος 1938-1939/1939-1940. Α) Εκθέσεις επιθεωρηθέντων σχολείων και εκπαιδευτικών λειτουργών. Β) Γενική έκθεσις περί της καταστάσεως και λειτουργίας των σχολείων.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Νέα συμπληρωμένη και αναθεωρημένη έκδοση. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Καραφύλλης, Α. (2013). Νεοελληνική εκπαίδευση: Δύο αιώνες μεταρρυθμιστικών προσπαθειών. Αθήνα: Κριτική.
Κάτσικας, Χ., & Θεριανός, Κ. (2004). Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης. Από την ίδρυση του ελληνικού κράτους μέχρι το 2004. Αθήνα: Σαββάλας.
Κίηγμας, Δ., & Ρυζιώτης, Γ. (2010). Ανδριανούπολη, Κάραγατς, Νέα Ορεστιάδα. Ορεστιάδα: Χρυσή Εμμανουηλίδου.
Μπουζάκης, Σ. (1996). Νεοελληνική Εκπαίδευση (1821-1985). Αθήνα: Gutenberg.
Μπουζάκης, Σ. (2006). Νεοελληνική Εκπαίδευση (1821-1998). Αθήνα: Gutenberg.
Μπουζάκης, Σ. (2007).Εκπαιδευτικές Μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα. Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Γενική και Τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση. Τόμος Α΄ Μεταρρυθμιστικές προσπάθειες 19ος αιώνας, 1913, 1929. Αθήνα: Gutenberg.
Παρασκευοπούλου, Μ. (1992). Μια Νέα πόλη γεννιέται- Η Νέα Ορεστιάδα. Στο Κιζλάρης (Eπιμ.), Θρακική ηχώ (σσ. 97-104). Θεσσαλονίκη: Θρακική εστία.
Τζάνη, Μ., & Παμούκτσογλου, Τ. (1998). Το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. «Ταυτόν και αλλοτριομορφοδίαιτον». Αθήνα: Ερωδιός.
Χατζηστεφανίδης, Θ. (2005). Ιστορία της νεοελληνικής εκπαίδευσης (1821-1986). Αθήνα: Παπαδήμα.