Discipline and school environment: from school restrictions to the predominance of the pedagogical point of view


Paraskevi Boukouvala
Apostolos Karaoulas
Abstract

Discipline is an integral part of education and a necessary condition for ensuring order in school environments. The increase of delinquency and the abolition of discipline, makes it necessary to search for the causes and origins of the phenomenon. The approach is sought from recorded written evidence of the historical period of the 17th and 18th centuries and in European school settings, focusing on Bavarian schools mainly in terms of teachers and the manifestation of their behaviors. There is the occasional imposition of discipline, its focus on issues related to the religious obligations of students but also issues of appearance and clothing and compliance with the rules. The imposition of punishment - physical or psychological - was also inextricably linked to the perception of the time that it was a necessary component of the education or upbringing of young people. The situation changed at the end of the 19th century, where new alternative approaches were gradually being established to compensate for the traditional form of punishment. Teachers' perceptions on the issue of discipline and how they were formed are examined. The various approaches that exist in the field of education are analyzed. Attempts are being made to find the causes of children's unruly behavior as well as teachers' punitive practices and the appropriate approaches in the light of the United Nations Convention on the Rights of the Child.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
Paraskevi Boukouvala, University of Ioannina

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ

Ε.ΔΙ.Π.

Apostolos Karaoulas, University of Ioannina

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ

ΕΔΙΠ

References
American Academy of Pediatrics (1998). Committee on Psychosocial Aspects of Child and Family Health. Guidance for effective discipline. Pediatrics, 101, p. 723–728. https://doi.org/10.1542/peds.101.4.723
Ανδροπούλου, Δ. (2007). Ορισμοί, μορφές, αίτια και χρήση της σωματικής τιμωρίας. Ιστορική αναδρομή και ένταξη στο ευρύτερο κοινωνικό και αξιακό πλαίσιο των σύγχρονων κοινωνιών. Διάκριση της σωματικής τιμωρίας από άλλες μορφές κακοποίησης των παιδιών. Στο Γ. Νικολαΐδης, Κ. Πετρουλάκη, Μ. Σταυριανάκη (επίμ.), Η εξάλειψη της σωματικής τιμωρίας στα παιδιά (σσ 5-17). Αθήνα: Ινστιτούτο Κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης.
Centre for Justice and Crime Prevention and the Department of Basic Education, (2012). Positive Discipline and Classroom Management. Pretoria. Ανακτήθηκε στις 3/12/2021 από:
_8lypdNeu4Y_positive_classroom_discipline_and_classroom_management_workbook.pdf (eceducation.gov.za)
Dreikurs, R. (1998). Maintaining Sanity in the classroom. London: Accelerated Development.
Dubanoski, R., Inaba, M. & Gerkewicz, B.A. (1983). Corporal punishment in schools: Myths, problems and alternatives. Child abuse & Neglect, Vol. 7, Issue 3 (1983) (pp 271-278). https://doi.org/10.1016/0145-2134(83)90004-2
Estrela, M. T. (1986). Une Etude sur 1'Indiscipline en Classe. Lisbon: Instituto Nacional de Investigaçao Cientifica.
Freyberg, Maximilian, Prokop von (1838). Pragmatische Geschichte der bayerischen Gesetzgebung und Staatsverwaltung seit den Zeiten Maximilian I. Τόμος 3. Leipzig
Frierson, P.R. (2021) Discipline and the cultivation of autonomy in Immanuel Kant and Maria Montessori. Journal of Philosophy of Education. 00 1– 15. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12599
Gershoff, E.T. & Font, S.A. (2016). Corporal Punishment in U.S. Public Schools: Prevalence, Disparities in Use, and Status in State and Federal Policy. Social Policy Report, Vol. 30, Num. 1. Ανακτήθηκε Δεκέμβριος, 10, 2021 από: https://tinyurl.com/2p8f9ntp
Govender, D.S., Sookrajh, R. (2014). ‘Being hit was normal’: teachers’ (un)changing perceptions of discipline and corporal punishment. SA Journal of Education, Vol 34, No 2. doi: 10.15700/201412071φ111
Hunziker, O. (1881/1882): Geschichte der schweizerischen Volksschule in gedrängter Darstellung mit Lebensabrissen der bedeutenderen Schulmänner und um das schweizerische Schulwesen besonders verdienter Personen bis zur Gegenwart, 3 Bände. Zürich
Καλτσεράς, Δ. (2020). Η πειθαρχία και τα όρια στη συμπεριφορά των μαθητών στο Δημοτικό Σχολείο: απόψεις Διευθυντών/ντριών (Μεταπτυχιακή διατριβή). Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Ελλάδα
Καψάλης, Α.Γ (1989) Παιδαγωγική Ψυχολογία. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη
Keil Richard & Keil Robert (1858). Geschichte des Jenaischen Studentenlebens. Von der Gründung der Universität bis zur Gegenwart. Leipzig
Kluckhohn, A. (1875). Beiträge zur Geschichte des Schulwesens in Bayern vom 16. bis zum 18. Jahrhundert, München
Κυπριανού, Μ. (2017). Διαχείριση προβληματικής συμπεριφοράς στο σχολείο (Μεταπτυχιακή διατριβή). Πανεπιστήμιο ‘Νεάπολις’ Πάφου: Κύπρος. Ανακτήθηκε 20 Οκτωβρίου 2021 από https://cutt.ly/UUwD5Z4
Lam, S., Zwart, C., Chahal, I., Lane, D., Cummings, H. (1986). Preventing violence against children in schools: Contributions from the Be Safe program in Sri Lanka. Child abuse & Neglect, Vol. 76, Issue 3 (1983) (pp 129-137). https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.10.016
Mantel, A. (1933). Die uncherished Volksschule vor dem Ustertag. In: Erziehungsrat des Kantons Zürich (Hrsg.): Die zürcherischen Schulen seit der Regeneration. Festschriftzur Jahrhundertfeier. Band 1: Volksschule und Lehrerbildung 1832–1932. Zürich: Erziehungsdirektion
Παναγάκος, Ι. (2016). Διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς στη Σχολική Τάξη: Τεχνικές Πρόληψης και Τεχνικές Παρέμβασης. Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης 2014 (2): 350. DOI:10.12681/edusc.155΄
Πειθαρχία, (2008). Στο Γ. Μπαμπινιώτης Λεξικό της νέας Ελληνικής γλώσσας: Με σχόλια για τη σωστή χρήση των λέξεων (3η έκδ.). Αθήνα: Κέντρο Λεξικολογίας
Πειθαρχία, (χ.χ.). Στο Λεξικό της Νεοελληνικής Κοινής online. Ανακτήθηκε Δεκέμβριο, 18, 2021 από: https://cutt.ly/PUwDJQc
Πουρσανίδου, Ε. (2016). Προβλήματα συμπεριφοράς στην τάξη και παρέμβαση του δασκάλου. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 5(1), 62-75. Doi: https://doi.org/10.12681/hjre.9380
Salmi, J. (2000). Violence, Democracy and Education: An Analytical Framework. LAC Occasional Paper Series. Washington: Latin America and the Caribbean Region Department of Human Development (LCSHD). Ανακτήθηκε στις 3/12/2021 από: https://documents1.worldbank.org/curated/en/886001468739171906/pdf/multi-page.pdf
Shaeffer, S. (2006). Positive discipline in the inclusive, learning-friendly classroom: a guide for teachers and teacher educators. Bangkok: UNESCO. Ανακτήθηκε στις 3/12/2021 από: Positive discipline in the inclusive, learning-friendly classroom: a guide for teachers and teacher educators; 2014 (peopleinneed.net)
Scheibe, O. (1888). Melanchthons Verdienste um Erziehung und Unterricht. Geschichte des Domgymnasiums zu Merseburg, Kapitel IV, Die Schule zu Kursächsischer Zeit.
Σίσκου, Γ. (2014). Η τιμωρία στο σχολείο και η ορθόδοξη χριστιανική αγωγή: θεωρητική και εμπειρική προσέγγιση (Διδακτορική διατριβή). Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης: Ελλάδα. Doi: 10.26262/heal.auth.ir.136457
Snell, L. (1840). Geist der neuen Volksschule in der Schweiz, nebst den Hoffnungen, welche der Menschen- und Vaterlandsfreund daraus schöpft. St. Gallen: Wartmann
Sybel, Heinrich von (1874). Historische Zeitschrift, Bd. 31. München
Χατζηφωτίου, Σ. (2007). Ο ρόλος των γονέων, των επαγγελματιών, του σχολείου και άλλων οργανισμών και θεσμών στην προσπάθεια για την εξάλειψη της σωματικής τιμωρίας των παιδιών. Η συμβολή των Μ.Κ.Ο., των ομάδων αυτοβοήθειας, η σημασία των σχολών γονέων και των προγραμμάτων αγωγής υγείας. Η προσπάθεια για διατηρήσιμα και πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα και η εκπαίδευση των ίδιων των παιδιών στην αντίθεσή τους στη σωματική τιμωρία. Στο Γ. Νικολαΐδης, Κ. Πετρουλάκη, Μ. Σταυριανάκη (επίμ.), Η εξάλειψη της σωματικής τιμωρίας στα παιδιά (σσ 82-94). Αθήνα: Ινστιτούτο Κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης.