ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ: «ΜΙΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΠΟΥ ΜΙΛΑΕΙ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ»


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
συναισθηματική αγωγή πρόγραμμα νηπιαγωγείο
Κατερίνα Καζέλα (Katerina Kazela)
Φωτεινή Κοντοπούλου
Περίληψη
Η συναισθηματική ανάπτυξη είναι ένας από τους βασικούς στόχους της προσχολικής αγωγής καθώς τα πρώτα χρόνια της ζωής των παιδιών είναι πολύ σημαντικά στη διαμόρφωση των πρώτων στοιχείων συναισθηματικής ανάπτυξης, γι αυτό και η εφαρμογή κατάλληλων παρεμβατικών προγραμμάτων θεωρείται αναγκαία για την εξασφάλιση της κοινωνικής και συναισθηματική τους επάρκειας. Η παρούσα εργασία αποσκοπούσε στο σχεδιασμό, εφαρμογή και αξιολόγηση ενός προγράμματος συναισθηματικής ανάπτυξης για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Ειδικότερα, στόχοι του προγράμματος ήταν η ανάπτυξη της ικανότητας των παιδιών να αναγνωρίζουν, να εκφράζουν, να κατανοούν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματα τους. Στην έρευνα αυτή συμμετείχαν 23 νήπια του 3ου Νηπιαγωγείου Μεγάρων, Δυτικής Αττικής. Αφορμή για την υλοποίηση του προγράμματος αποτέλεσαν οι καταγραφές των παρατηρήσεων της νηπιαγωγού που ανέδειξαν σημαντικές δυσκολίες των παιδιών στην επικοινωνία, ανάπτυξη σχέσεων, συνεργασία και αποδοχή των άλλων. Για το σχεδιασμό του προγράμματος αξιοποιήθηκαν οι ιδέες, απόψεις και συναισθήματα των παιδιών καθώς και επιπλέον στοιχεία που συλλέχθηκαν με την τεχνική του κοινωνιογράμματος. Το πρόγραμμα περιελάμβανε δραστηριότητες για την αναγνώριση και διαχείριση των βασικών συναισθημάτων (χαρά, λύπη, θυμός, φόβος), δραστηριότητες για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων της φιλίας, διαχείρισης συγκρούσεων, παρεμπόδισης ψυχολογικής και φυσικής βίας καθώς και δράσεις για ενίσχυση της αυτοεικόνας και της αυτο-εκτίμησης. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην αξιοποίηση των τεχνών στη διαδικασία της μάθησης όπως παιχνίδια ρόλων, δραματοποιήσεις, θεατρικό παιχνίδι, μουσική, εικαστικά και λογοτεχνία. Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης του προγράμματος ανέδειξαν την επίτευξη των διδακτικών στόχων που τέθηκαν καθώς και τη θετική επίδραση που είχε στα παιδιά αφού παρατηρήθηκε σημαντική αλλαγή στη θετική συναισθηματική τους συμπεριφορά τόσο στην έκφραση, στην κατανόηση, στην ενσυναίσθηση αλλά και στη ρύθμιση των συναισθημάτων τους.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Gottman, J. (2000). Η συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
Ηρακλέους, Μ. (2008). Συναισθηματική αγωγή στο Νηπιαγωγείο. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, Συντονιστική Επιτροπή Αγωγής Υγείας και Πολιτότητας.
Καζέλα Κ. (2009). Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία και Μάθηση στην προσχολική εκπαίδευση: Θεωρία και Πρακτικές εφαρμογές. Αθήνα: Εκδόσεις Οδυσσέας.
Ματσαγγούρας, Η. (2008). Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και Μάθηση. Αθήνα: Γρηγόρης.
Μπρίνια, Β. (2011). Ανάλυση S.W.O.T. του Εκπαιδευτικού Περιβάλλοντος για την Αποτελεσματική διοίκηση του Εκπαιδευτικού Οργανισμού. Ανοιχτό σχολείο, 23.03.2011, 1-39. Νέα Πιλοτικά Προγράμματα Σπουδών: Προσχολική - Πρώτη σχολική ηλικία. Ανακτήθηκε από http://digitalschool.minedu.gov.gr/info/newps
Σακκάς Δ., Μπαρδάνης,Γ. (2011). «Η διεργασία συμβολαίου για τις σχέσεις στην σχολική τάξη». Αθήνα: ΜΠΕ.
Τοδούλου, Μ. (2011). Προσεγγίζοντας την εκπαιδευτική ομάδα. Αθήνα: ΜΠΕ.
Τοδούλου, Μ. (2011). Διαμορφώνοντας πυξίδα για την αξιοποίηση του άξονα «σχέσεις και ομάδα» στο διδακτικό σχέδιο. Αθήνα: ΜΠΕ.
ΥΠΕΠΘ-Π.Ι. (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το νηπιαγωγείο: Προγράμματα σχεδιασμού και ανάπτυξης δραστηριοτήτων. Αθήνα.
Ahn, H. J. (2005). Teachers Discussions of Emotion in Child Care Centers. Early Childhood Education Journal, 32(4), 237-242.
Boyd, J., Barnet, S.W., Bodrova, E., Leong, D.J, & Comby, D. (2005). Promoting Children΄s Social and Emotional Development Through Preschool Education. Preschool Policy Brief-National Institute
for Early Education Research, 1-20.
Cohen, J., Onanaku, N., Clothier, S., & Poppe, J. (2005). Helping young children succeed. Strageties to Promote Early Childhood Social and Emotional Development. Early Childhood-National Conference of
State Legislatures, 1-20.
Coleman, D. (1998). Η συναισθηματική νοημοσύνη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Denham, S. A. & Weissberg, R. A. (2004). Social-Emotional Learning in Early Childhood. What We Know and Where to Go From Here. In: A blueprint for the promotion of prosocial behavior in early childhood (pp. 13-50). New York: Kluwer Academic Phenum Publishers.
Elias, M.J., Arnold, H., Hussey, C.S. (2002). EQ + IQ: Best Leadership Practices for Caring and Successful Schools. Corwin press.
Essinger, H. (1988). «Intercultureller Erziehung in multiethnischen Gesellschaften», στο: G. Pommerin, Und im Ausland sind die Deutsche auch Fremde, Frankfurt, σσ. 58-72.
Hansen, C. C., & Zambo, D. (2007). Loving and Learning with Wemberly and David: Fostering Emotional Development in Early Childhood Education. Early Childhood Education Journal, 34(4), 273-278.
Joseph., G. E., & Strain, P. S. (2003). Comprehensive evidence-based social-emotional curricula for young children: an analysis of efficacious adoption potential. Topics in Early Childhood Special Education, 23(2), 65-81.
Ulutas, I., & Omeroglu, E. (2007). The effects of an emotional intelligence education program on the emotional intelligence of children. Social and Personality, 35(10), 1365-1372.
Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C., & Walberg, H.J. (Eds.). (2004). Building academic success on social andemotional learning: What does the research say? New York: Teachers College Press.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)