ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΝΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΣΧΕΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ


Δημοσιευμένα: lug 1, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
διαπραγματευτική σχεδίαση παρατηρητικότητα αναπαραστατική ζωγραφική φαντασία
Ελένη Δήμητρα Σπύρου (Eleni-Dimitra Spyrou)
Φωτεινή Μπονώτη (Fotini Mponoti)
Δόμνα-Μίκα Κακανά (Domna-Mika Kakana)
Περίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνήσει το βαθμό στον οποίο βελτιώνεται η σχεδιαστική ικανότητα παιδιών προσχολικής ηλικίας μετά από την εφαρμογή ενός παρεμβατικού προγράμματος που ονομάζεται «διαπραγματευτική σχεδίαση» (Cox, Cooke, & Griffin, 1995). Στην έρευνα συμμετείχαν 48 παιδιά ηλικίας 5-6 ετών, μαθητές των Νηπιαγωγείων της Ν. Αγχιάλου - Βόλου. 24 παιδιά αποτέλεσαν την πειραματική ομάδα, τα οποία εξισώθηκαν ως προς την ηλικία και τη σχεδιαστική ικανότητα με 24 παιδιά που αποτέλεσαν την ομάδα ελέγχου. Η ΠΟ παρακολούθησε το πρόγραμμα της «διαπραγματευτικής σχεδίασης», ενώ η ΟΕ μια σειρά συνηθισμένων δράσεων. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά της ΠΟ παρουσίασαν βελτιωμένη σχεδιαστική ικανότητα σε σχέδια που δημιούργησαν μετά το παρεμβατικό πρόγραμμα σε σύγκριση με τα σχέδια του ίδιου θέματος που συλλέχθηκαν πριν το παρεμβατικό πρόγραμμα. Αντίθετα, τα σχέδια των παιδιών της ΟΕ δεν παρουσίασαν βελτίωση μετά τη σειρά των δραστηριοτήτων που παρακολούθησαν. Επιπρόσθετα, τα έργα που δημιούργησαν τα παιδιά της ΠΟ σε κάθε παρέμβαση του προγράμματος κρίθηκαν από ενήλικες αξιολογητές ως καλύτερα σχεδιαστικά από αυτά των παιδιών της ΟΕ.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Bonoti, F., & Metallidou, P. (2010). Children’s judgments and feelings about their own drawings. Psychology, 1(5), 329-336.
Burkitt, E., Jolley, R. P., & Rose, S. E. (2010). Art educational issues in the attitudes and practices that shape children’s drawing experience at home and at school. International Journal of Design and Art Education, 29, 257–270.
Cooke, C., Griffin, D., & Cox, M. V. (1998). Teaching Young Children to Draw. Imaginative Approaches to Representational Drawing. London and New York: RoutledgeFalmer.
Cox, M. V. (1992). Children’s drawings. London: Penguin.
Cox, M. V. (1997). Drawings of people by the under 5’s. London: Routledge.
Cox, M. V. (2005). The pictorial world of the child. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Cox, M. V., Cooke, G., & Griffin, D. (1995). Teaching Children to Draw in the Infants School: An evaluation of the “negotiated drawing” approach. Journal of Art and Design Education, 13, 9-19.
Cox, M. V., & Rowlands, A. (2000). The effect of three different educational approaches on the children’s drawing ability: Steiner, Montessori and traditional. British Journal of Educational Psychology, 70, 485-503.
Jolley, R. P. (2010). Children & Pictures. Drawing and Understanding. Oxford: Wiley-Blackwell.
Kakana, D. (1993). Etude comparative sur la conception de l’espace scolaire: Le dessin de leur espace scolaire des enfants grecs et français de 4 à 6 ans. Unpublished Phd Dissertation. Université des Sciences Humaine de Strasburg II, Strasburg, France.
Katz, L. G., & Chard, S. C. (2004). Η μέθοδος project: Η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας των παιδιών της προσχολικής ηλικίας. Αθήνα: Ατραπός.
Rose, S.E., Jolley, R.P., & Charman, A. (2012). An Investigation of the Expressive and Representational Drawing Development in National Curriculum, Steiner, and Montessori Schools. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 6, 83–95.
Thomas, G. V., & Silk, A. M. J. (1989). H Ψυχολογία του Παιδικού Σχεδίου. Αθήνα: Καστασνιώτη.
Thompson, C. M. (2005). Repositioning the visual arts in early childhood education: a decade of reconsideration. In B. Spodek & O. Saracho (Eds), Handbook of Research on the Education of Young Children (pp. 223–42). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Υ.Π.Ε.Π.Θ – Π.Ι. (2003). Διαθεματικό Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο.
Winner, E. (1989). How can Chinese children draw so well? Journal of Aesthetic Education, 23, 41-63.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)