Ποια περιεχόμενα και ποιες γνώσεις θρησκευτικής διδασκαλίας στα προγράμματα και τα επίσημα κείμενα για το ελληνικό νηπιαγωγείο; Μια διδακτική προσέγγιση


Δημοσιευμένα: Ιουλ 1, 2013
Λέξεις-κλειδιά:
δεξιότητες περιεχόμενο διδασκαλίας θρησκευτική γνώση νηπιαγωγείο πρόγραμμα
Μαρία Μουμουλίδου (Maria Moumoulidou)
Περίληψη
Βασιζόμενο σε επίσημα κείμενα για το ελληνικό νηπιαγωγείο, από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα, το παρόν άρθρο επιχειρεί να αναδείξει τους όρους με τους οποίους ορίζεται το περιεχόμενο της θρησκευτικής διδασκαλίας, να κατανοήσει τον μόνιμό του χαρακτήρα και να παρουσιάσει τους τρόπους με τους οποίους τα προγράμματα της προσχολικής εκπαίδευσης, ενταγμένα στο κοινωνικο-πολιτικό τους πλαίσιο, περιγράφουν την προς διδασκαλία θρησκευτική γνώση. Στηριζόμενο στη θεωρία της διδακτικής ανθρωπολογίας της γνώσης (Chevallard, 1992, 1994) και στην έννοια των κοινωνικών πρακτικών αναφοράς (Martinad, 1989), η παρούσα εργασία θεωρεί το ζήτημα της θρησκευτικής διδασκαλίας μέσα στο πλαίσιο των σκοπών του νηπιαγωγείου και προσπαθεί να δώσει απαντήσεις σε ζητήματα που αφορούν τη φύση και τη χρήση της θρησκευτικής γνώσης.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Arsac, G. (1992). L'évolution d'une théorie en didactique: l'exemple de la transposition didactique. Recherches en didactique des Mathématiques, 12(1), 7-32.
Βασιλικό Διάταγμα 494/15-07-1962. Περί του αναλυτικού προγράμματος των νηπιαγωγείων του Κράτους. Εφημερίς της Κυβερνήσεως, 124/9-08-1962.
Bernstein, B. (2007). Pédagogie, contrôle symbolique et identité. Théorie, recherche, critique. Québec: Les Presses de l'Université de Laval.
Βιβλίο δραστηριοτήτων για το νηπιαγωγείο. Βιβλίο νηπιαγωγού. (1990). ΥΠΕΠΘ. Αθήνα: ΟΕΔΒ.
Bronckart, J-P, Plazaola Giger, I. (1998). La transposition didactique. Histoire et perspectives d’une problématique fondatrice. Pratiques, 97-98, 35-58.
Chevallard, Y. (1992). Concepts fondamentaux de la didactique: perspectives apportées par une approche anthropologique. Recherches en Didactique des Mathématiques, 12(1), 73-112.
Chevallard, Y. (1994). Les processus de transposition didactique et leur théorisation. Στο G. Arsac, Y. Chevallard, J.-L. Martinand, A. Tiberghien (éds), La transposition didactique à l’épreuve. Grenoble: La Pensée sauvage, 135-180.
Chevallard, Y. (1997). Questions vives, savoirs moribonds: le problème curriculaire aujourd’hui, ανακοίνωση στο συνέδριο Défendre et transformer l’école pour tous, Μασσαλία, 3-5/10/199, 1-4.
Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη Π. & Μπασαγιάννη, Ε. (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού. Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί. Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. ΥΠΕΠΘ/Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Αθήνα: ΟΕΔΒ.
Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο. Προγράμματα σχεδιασμού και ανάπτυξης δραστηριοτήτων. (2002). Αθήνα: ΥΠΕΠΘ/Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Διάταγμα, 30-04-1896. Περί συστάσεως νηπιαγωγείων. Εφημερίς της Κυβερνήσεως, 68/23-05-1896.
Durkheim, E. (1992). L’éducation morale. Paris: PUF.
Εισηγητική έκθεση του σχεδίου νόμου «Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης». Προς τη Βουλή των Ελλήνων. (1985). Διδασκαλικό Βήμα, 961/1985, 3-18.
Ζαμπέτα, E. (2003). Σχολείο και θρησκεία. Αθήνα: Θεμέλιο.
Martinad, J-L. (1989). Pratiques de référence, transposition didactique et savoirs professionnels en sciences et techniques. Les sciences de l'éducation pour l'ère nouvelle, (2), 23-29.
Martinad, J-L. (1987). Quelques remarques sur les didactiques de disciplines. Les sciences de l'éducation pour l'ère nouvelle, (1-2), 23-35.
Médici, A. (1990). L'éducation nouvelle. Paris: PUF.
Moro, C., Rodrigues, C. (2004). Formes sociales, (re)construction des significations et situations éducatives. Une entrée développementale. Στο C. Moro, R. Rickenmann (éds). Situation éducative et significations. Bruxelles: De Boeck.
Νόμος 1566. Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Εφημερίς της Κυβερνήσεως, 167/30-09-1985.
Πορίσματα Επιτροπής Παιδείας 1971-1974. (1974). ΥΠΕΠΘ. Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο.
Προεδρικό Διάταγμα 476/22-05-1980. Περί του Αναλυτικού και Ωρολογίου Προγράμματος του Νηπιαγωγείου. Εφημερίς της Κυβερνήσεως, 132/31-05-1980.
Προεδρικό Διάταγμα 486/12-09-1989. Αναλυτικό πρόγραμμα προσχολικής αγωγής. Εφημερίς της Κυβερνήσεως, 208/26 -09-1989.
Perrenoud, P. (2000). Construire des compétences dès l'école. Paris: ESF.
Schubauer-Leoni, M. L., Leutenegger, F. (2005). Une relecture des phénomènes transpositifs à la lumière de la didactique comparée. Revue suisse des sciences de l’éducation, 27(3), 407-427.