Religious ideas and knowledge in the curricula and formal texts for the Greek Kindergarten


Published: Jul 1, 2013
Keywords:
competences course content religious knowledge kindergarten curriculum
Μαρία Μουμουλίδου (Maria Moumoulidou)
Abstract
Basing its information on the evidence provided by formal documents concerning the Greek kindergarten since the 19th century, this article purports to show the terms in which the content of ‘religious teaching’ has been defined; to explain its permanent character; and to present the ways in which the pre-school education curricula, within their social and political context, determine what should be taught in a religious course. Using the theory of the “didactic anthropology of knowledge” (Chevallard, 1992, 1994) as well as the concept of the “social practices of reference” (Martinad, 1989), this article examines religious teaching in view of the general aims of the kindergarten and attempts to answer questions that have to do with the nature and the use of religious knowledge.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Arsac, G. (1992). L'évolution d'une théorie en didactique: l'exemple de la transposition didactique. Recherches en didactique des Mathématiques, 12(1), 7-32.
Βασιλικό Διάταγμα 494/15-07-1962. Περί του αναλυτικού προγράμματος των νηπιαγωγείων του Κράτους. Εφημερίς της Κυβερνήσεως, 124/9-08-1962.
Bernstein, B. (2007). Pédagogie, contrôle symbolique et identité. Théorie, recherche, critique. Québec: Les Presses de l'Université de Laval.
Βιβλίο δραστηριοτήτων για το νηπιαγωγείο. Βιβλίο νηπιαγωγού. (1990). ΥΠΕΠΘ. Αθήνα: ΟΕΔΒ.
Bronckart, J-P, Plazaola Giger, I. (1998). La transposition didactique. Histoire et perspectives d’une problématique fondatrice. Pratiques, 97-98, 35-58.
Chevallard, Y. (1992). Concepts fondamentaux de la didactique: perspectives apportées par une approche anthropologique. Recherches en Didactique des Mathématiques, 12(1), 73-112.
Chevallard, Y. (1994). Les processus de transposition didactique et leur théorisation. Στο G. Arsac, Y. Chevallard, J.-L. Martinand, A. Tiberghien (éds), La transposition didactique à l’épreuve. Grenoble: La Pensée sauvage, 135-180.
Chevallard, Y. (1997). Questions vives, savoirs moribonds: le problème curriculaire aujourd’hui, ανακοίνωση στο συνέδριο Défendre et transformer l’école pour tous, Μασσαλία, 3-5/10/199, 1-4.
Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη Π. & Μπασαγιάννη, Ε. (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού. Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί. Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. ΥΠΕΠΘ/Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Αθήνα: ΟΕΔΒ.
Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο. Προγράμματα σχεδιασμού και ανάπτυξης δραστηριοτήτων. (2002). Αθήνα: ΥΠΕΠΘ/Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Διάταγμα, 30-04-1896. Περί συστάσεως νηπιαγωγείων. Εφημερίς της Κυβερνήσεως, 68/23-05-1896.
Durkheim, E. (1992). L’éducation morale. Paris: PUF.
Εισηγητική έκθεση του σχεδίου νόμου «Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης». Προς τη Βουλή των Ελλήνων. (1985). Διδασκαλικό Βήμα, 961/1985, 3-18.
Ζαμπέτα, E. (2003). Σχολείο και θρησκεία. Αθήνα: Θεμέλιο.
Martinad, J-L. (1989). Pratiques de référence, transposition didactique et savoirs professionnels en sciences et techniques. Les sciences de l'éducation pour l'ère nouvelle, (2), 23-29.
Martinad, J-L. (1987). Quelques remarques sur les didactiques de disciplines. Les sciences de l'éducation pour l'ère nouvelle, (1-2), 23-35.
Médici, A. (1990). L'éducation nouvelle. Paris: PUF.
Moro, C., Rodrigues, C. (2004). Formes sociales, (re)construction des significations et situations éducatives. Une entrée développementale. Στο C. Moro, R. Rickenmann (éds). Situation éducative et significations. Bruxelles: De Boeck.
Νόμος 1566. Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Εφημερίς της Κυβερνήσεως, 167/30-09-1985.
Πορίσματα Επιτροπής Παιδείας 1971-1974. (1974). ΥΠΕΠΘ. Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο.
Προεδρικό Διάταγμα 476/22-05-1980. Περί του Αναλυτικού και Ωρολογίου Προγράμματος του Νηπιαγωγείου. Εφημερίς της Κυβερνήσεως, 132/31-05-1980.
Προεδρικό Διάταγμα 486/12-09-1989. Αναλυτικό πρόγραμμα προσχολικής αγωγής. Εφημερίς της Κυβερνήσεως, 208/26 -09-1989.
Perrenoud, P. (2000). Construire des compétences dès l'école. Paris: ESF.
Schubauer-Leoni, M. L., Leutenegger, F. (2005). Une relecture des phénomènes transpositifs à la lumière de la didactique comparée. Revue suisse des sciences de l’éducation, 27(3), 407-427.