Ο ρόλος των συναισθημάτων στη διδασκαλία και μάθηση: εκπαιδευτικές στρατηγικές για την καλλιέργεια της Συναισθηματικής Νοημοσύνης στο σύγχρονο μαθησιακό περιβάλλον


Δημοσιευμένα: Dec 1, 2012
Λέξεις-κλειδιά:
συναισθηματικός εγγραμματισμός συναισθηματική νοημοσύνη συναισθηματική αγωγή μεταγνώση αυτό-ενημερότητα αναστοχαστική σκέψη
Σουλτάνα Μάνεση (Soultana Manesi)
Περίληψη
Στόχος της παρούσας εργασίας είναι η ανάδειξη του ιδιαίτερου ρόλου και της σημασίας της Συναισθηματικής Αγωγής στα σύγχρονα εκπαιδευτικά και μαθησιακά περιβάλλοντα. Με δεδομένο ότι η διδασκαλία αποτελεί πρωτίστως μια διαρκή και εποικοδομητική διαδικασία, θα επιχειρηθεί να τονισθεί η δυναμική των συναισθημάτων και ο τρόπος με τον οποίο τα συναισθήματα φαίνεται να είναι άρρηκτα συνυφασμένα με την πολύπλευρη ανάπτυξη των παιδιών και την ομαλή ένταξή τους στο κοινωνικό σύνολο. Μέσα από αναφορές στην ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία, το άρθρο θα επιχειρήσει να δείξει ότι ο Συναισθηματικός Εγγραμματισμός, με την εφαρμογή και υλοποίηση καινοτόμων εκπαιδευτικών πρακτικών και δράσεων, αποτελεί κεντρική προτεραιότητα ενός παγκοσμιοποιημένου περιβάλλοντος μάθησης και οφείλει να διατρέχει όλες τις επιμέρους μαθησιακές περιοχές των σύγχρονων αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Armstrong, T., (1994). Multiple Intelligences in the Classroom, Alexandria, VA: Association for Curriculum Development.
Arthur, J., Grainger, T. & Wray, D. (2006). Learning to Teach in the Primary School, Oxon: Routledge.
Beck, S., (2008). The teacher’s role and approaches in a knowledge society, Cambridge Journal of Education, 38(4), 465-481.
Bolton, G., (2010). Reflective Practice: Writing & Professional Development, 3rd ed., London: SAGE Publications Limited.
Burton, D., (2007). Psycho-pedagogy and personalized learning, Journal of Education for Teaching, 33(1), 5-17.
Conner, N. & Fraser, M., (2011). Preschool Social-Emotional Skills Training: A Controlled Pilot Test of the Making Choices and Strong Families Programs, Research on Social Work Practice, 1-13.
Denham, S. A. (2005). Assessing social-emotional development in children from a longitudinal perspective for the National Children’s Study: Social-emotional compendium of measures. Fairfax, VA: George Mason University.
Dewey, J., (1933). How We Think: A Re-statement of the Relation of Reflective Thinking in the Educative Process. Chicago, IL:Henry Regnery.
Dochy, F., Berghmans, I., Kyndt, E. & Baeten, M., (2011). Contributions to innovative learning and teaching? Effective research-based pedagogy – a response to TLRP’s principles from a European perspective, Research Papers in Education, 26(3), 345-356.
Dymoke, S., & Harrison, J., (Eds.), (2008). Reflective Teaching & Learning. London: SAGE Publications Limited.
Ecclestone, K., (2007). Resisting images of the “diminished self”: the implications of emotional well-being and emotional engagement in educational policy, Journal of Education Policy, 22(4), 455-470.
Elias, M. & Weissberg, R., (2000). Primary Prevention: Educational Approaches to Enhance Social and Emotional Learning, Journal of School Health, 70(5), 186-190.
Fisher, R., (2005). Teaching Children to Learn, Cheltenham: Nelson Thornes Limited.
Fleischer, L., (2010). Developing Emotional Literacy: Transition Planning for Youth at Risk, Reclaiming Children and Youth, 19(1), 50-53.
Gardner, H. (1983) Frames of mind: the theory of multiple intelligences, New York, Basic.
Hawkey, K., (2006). Emotional intelligence and mentoring in pre-service teacher education: a literature review, Mentoring & Tutoring, 14(2), 137-147.
Hoffman, D., (2009). Reflecting on Social Emotional Learning: A Critical Perspective on Trends in the United States, Review of Educational Research, 79(2), 533-556.
Humphrey, N., Kalambouka, A., Wigelsworth, M., Lendrum, A., Deighton, J. & Wolpert, M., (2011).
Measures of Social and Emotional Skills for Children and Young People: A Systematic Review, Educational and Psychological Measurement, 71(4), 617-637.
Jiménez, M. I. & López-Zafra, E., (2007). La Inteligencia Emocional en el ámbito educativo. En Libro de resúmenes del I Congreso Internacional de Inteligencia emocional (σ.118). Málaga, España.
Jimenez, M. & Lopez-Zafra, E., (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar: estado actual de la cuestion, Revista Latinoamericana de Psicologia, 41(1), 69-79.
Kaschub, M., (2002). Defining Emotional Intelligence in Music Education, Arts Education Policy Review, 103(5), 9-15.
Knowles, G., (2009). Ensuring Every Child Matters: A critical Approach. London: SAGE Publications Limited.
Larrivee, B., (2000). Transforming Teaching Practice: becoming the critically reflective teacher, Reflective Practice, 1(3), 293-307.
Lee, M., (1984). Strategies for teaching young children: Guides for improving instruction, Early Child Development and Care, 14(3), 189-200.
Linder, S., Powers-Costello,B. & Stegelin, D., (2011). Mathematics in Early Childhood: Research-Based Rationale and Practical Strategies, Early Childhood Education Journal, 39, 29-37.
McLaughlin, C., (2008). Emotional well-being and its relationship to schools and classrooms: a critical reflection, British Journal of Guidance & Counselling, 36(4), 353-366.
Mitschell, D., (2008). What Really Works in Special and Inclusive Education: Using evidence-based teaching strategies, London: Routledge.
Park, J., (1999). Emotional Literacy: Education for Meaning, International Journal of Children’s Spirituality, 4(1), 19-28.
Qualter, P., Gardner, K., Pope, D., Hutchinson, J., Whiteley, H. (2012). Ability emotional intelligence, trait emotional intelligence, and academic success in British secondary schools: A 5 year longitudinal study, Learning and Individual Differences, 22, 83-91.
Radford, M., (2003). Emotional Intelligence and Education, International Journal of Children’s Spirituality, 8(3), 255-268.
Rasmussen, J., (2004). Undervisning i det refleksivt moderne. Copenhagen: Hans Reitzels Forlag.
Rogers, C., (1961). On Becoming a Person: A Therapist’s View of Psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin.
Rosiek, J., (2003). Emotional Scaffolding: An Exploration of the Teacher Knowledge at the Intersection of Student Emotion and the Subject Matter, Journal of Teacher Education, 54, 399-412.
Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 185-211.
Sharp, P., (2000). Promoting Emotional Literacy: Emotional Literacy Improves and Increases your Life Chances, Pastoral Care, 8-10.
Sherlock, P., (2002). Emotional Intelligence in the International Curriculum, Journal of Research in International Education, 1(2), 139-158.
Titsworth, S., Quinlan, M. & Mazer, J., (2010). Emotion in Teaching and Learning: Development and Validation of the Classroom Emotions Scale, Communication Education, 59(4), 431-452.
Triliva, S., & Poulou, M., (2006). Greek Teachers’ Understandings and Constructions of What Constitutes Social and Emotional Learning, School Psychology International, 315-338.
Wallace, B., (2002). Teaching Thinking Skills Across the Early Years: A Practical Approach for Children Aged 4 to 7, (NACE/Fulton Publication). David Fulton Publishers Ltd.
Waterhouse, L., (2006). Multiple Intelligences, the Mozart Effect, and Emotional Intelligence: A Critical Review, Educational Psychologist, 41(4), 207-225.
Weare, K. & Gray, G., (2003). What Works in Developing Children’s Emotional and Social Competence and Wellbeing?, University of Southampton Research Report 456.
Wray, D., (2000). “From Learning to Teaching” in Jacques, K. & Hyland, R., (Eds.), Professional Studies: Primary and Early Years, Exeter: Learning Matters Ltd, 57-68.
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών (ΔΕΠΠΣ). Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα:
http://www.pi-schools.gr/programs/depps/index_eng.php [Ανακτήθηκε στις 2 Σεπτεμβρίου, 2012].
Κόνσολας, Μ., (2007). Η συναισθηματική αγωγή στην προσχολικής εκπαίδευση: μια κριτική προσέγγιση στο πλαίσιο του ΔΕΠΠΣ,Πρακτικά του Ελληνικού Ινστιτούτου Εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης (ΕΛΛΙΕΠΕΚ), 440-447. Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα:
[Ανακτήθηκε στις 5 Σεπτεμβρίου, 2012].
Μάνεση, Σ., Μανουσάκη, Χ. & Τόκκα, Π. (2011). Ο ρόλος των στρατηγικών αυτορρύθμισης και αυτοαποτελεσματικότητας στη μεταγνωστική ικανότητα των χαρισματικών παιδιών, 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, Πρακτικά Συνεδρίου (υπό έκδοση).
Παναγάκος, Ι. & Τζανάκη, Χ. (2007). Ένα μοντέλο αυτορυθμιζόμενης μάθησης, Επιστημονικό Βήμα, 6, 90-96.
Παναγάκος, Ι., (2003). Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών κατά την επίλυση μαθηματικών προβλημάτων, Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα:
http://www.pi-schools.gr/download/publications/epitheorisi/teyxos6/i-panagakos.PDF [Ανακτήθηκε στις 2 Οκτωβρίου, 2012].
Πλατσίδου, Μ. (2006). Ο λειτουργικός ρόλος της αντιλαμβανόμενης συναισθηματικής νοημοσύνης στο σύστημα του εαυτού. Στο Ε. Συγκολλίτου (Επιμ. Έκδ.), Η έννοια του εαυτού και λειτουργικότητα στο σχολείο (139-146). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Κυριακίδη.
ΥΠΘΠΑ/ΙΕΠ, (2011). Νέο Πιλοτικό Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο. Διαθέσιμο στην Ιστοσελίδα:
CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20-
%20%CE%A0%CF%81%CF%8E%CF%84%CE%B7%20%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B
%CE%BA%CE%AE%20%CE%97%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AF%CE%B1/2%CE%BF%20%C
E%9C%CE%AD%CF%81%CE%BF%CF%82.pdf [Ανακτήθηκε στις 28 Σεπτεμβρίου, 2012].
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)