Η παιδαγωγική σκέψη του Dewey και της Montessori και η σύγχρονη εκπαιδευτική πρακτική


Δημοσιευμένα: Ιουλ 1, 2008
Λέξεις-κλειδιά:
Dewey Montessori προσχολική εκπαίδευση σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις
Μαρία Καμπεζά (Maria Kampeza)
Περίληψη
Η φιλοσοφία της εκπαίδευσης του Dewey και η παιδαγωγική μέθοδος της Montessori έχουν επηρεάσει σε σημαντικό βαθμό τις σύγχρονες προσεγγίσεις για την προσχολική εκπαίδευση. Οι απόψεις τους ανέδειξαν τη σημασία που έχουν για τη μαθησιακή διαδικασία οι εμπειρίες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Στην εργασία αυτή παρουσιάζονται συνοπτικά ορισμένες από τις βασικές θέσεις του Dewey και της Montessori προκειμένου να εξετάσουμε τη σύνδεση με τις σύγχρονες προσεγγίσεις για την προσχολική εκπαίδευση. Αυτή η οπτική μπορεί να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να κατανοήσουν βασικές πτυχές του ρόλου τους και να δουν αναστοχαστικά την πρακτική τους.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Asoko, Η. (2002). Developing conceptual understanding in primary science. Cambridge Journal of Education, 32 (2), 153-164.
Christidou, V. & Hatzinikita, V. (2006). Preschool children's explanations of plant growth and rain formation: a comperative analysis. Research in Science Education, 36(3), 187-210.
Cuffaro, H. K. (1998). Η έννοια της εμπειρίας κατά τον Dewey και οι αφηγήσεις των παιδιών για τον κόσμο. Στο Η. Κ. Cuffaro, Ε. Κ. Shapiro, C. Kamii, & Ε. Κουτσουβάνου, θεωρία και μεθοδολογία της nρoσxoλικής εκπαίδευσης (σσ 13-31). Αθήνα: Πατάκης.
Cuffaro, Η. Κ., Nager, Ν. & Shapiro, Ε. Κ. (2006). Η προσέγγιση ανάπτυξης-αλληλεπίδρασης στο Κολέγιο Εκπαίδευσης Bank Street. Στο J. L. Roopnarine & J. E. Johnson, Ποιοτικά προγράμματα nρoσxoλικής εκπαίδευσης: Παραδείγματα από την Διεθνή πρακτική (σσ 505-529). Αθήνα: Παπαζήσης.
Dewey, J. (1897). My pedagogic creed. The School Journal, 24 (3), 77-80.
Dewey, J. (1933). How we think, A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston: D.C. Heath and Company.
Dewey, J. (1963). Experience and education. New York: Collier Books.
Dewey, J. (1966). Democracy and Education. New York: Free Press.
Eshach, H. & Fried, Ν. M. (2005). Should science be taught in early childhood? Journal of Science Education and Technology, 14 (3), 315-336.
Faulkner, D., Littleton, K. & Woodhead, Μ. (επιμ.) (1998). Learning relationships in the classroom. London: Routledge.
Houssaye, J. (επιμ.) (2000). Δεκαπέντε παιδαγωγοί. Σταθμοί στην ιστορία της παιδαγωγικής σκέψης. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Kamii, Κ. (1998). Η προσχολική εκπαίδευση σύμφωνα με τη θεωρία του Piaget. Στο Η. Κ. Cuffaro, Ε. Κ. Shapiro, C. Kamii, & Ε. Κουτσουβάνου, θεωρία και μεθοδολογία της προσχολικής εκπαίδευσης (σσ 47-84). Αθήνα: Πατάκης.
Kampeza, Μ. (2006). Preschool children's ideas about the Earth as a cosmic body and the day/night cycle. Journal of Science Education, 7(2), 119-122.
Katsiavou, E., Liopeta, K. & Zogza, V. (2000). The understanding of basic ecological concepts by preschoolers: development of a teaching approach based on drama/role play about interdependence of organisms. Themes in Education, 1(3), 241-262.
Leach, J. & Scott, P. (2003). Individual and sociocultural views of learning in science education. Science & Education, 12, 91-113.
Malaguzzi, L. (2001). Ιστορία, ιδεολογία και βασική φιλοσοφία. Στο C. Edwards, L. Candini & G. Forman (επιμ.), Reggio Emilia Οι χίλιες γλώσσες των παιδιών προσχολικής ηλικίας (σσ 101-173). Αθήνα: Πατάκης.
Monighan-Nourot, P. (2006). Ιστορική προσέγγιση της προσχολικής εκπαίδευσης. Στο J. L. Roopnarine & J. E. Johnson, Ποιοτικά προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης: Παραδείγματα από την Διεθνή πρακτική (σσ 37-102). Αθήνα: Παπαζήσης.
Montessori, M. (1964). The Montessori Method. New York: Schocken Books (original work published 1912).
Montessori, M. (1966). The Secret of Childhood. New York: Bailamme Books (original work published 1936).
Mooney, C. G. (2000). Theories of Childhood: An Introduction to Dewey, Montessori, Erikson & Piaget. St. Paul: Redleaf Press.
Ratner, J. (ed). (1939). Intelligence in the modern world, John Dewey's philosophy. New York: The Modern Library.
Ravanis, K. Koliopoulos, D. & Hadzigeorgiou, Y. (2004). What factors does friction depend on? A socio-cognitive teaching intervention with young children. International Journal of Science Education, 26(8), 997-1007.
Robbins, J. (2005). Contexts, Collaboration, and Cultural tools: a sociocultural perspective on researching children's thinking. Contemporary Issues in Early Childhood, 6,2, 140-149.
Torrence, M. (2006). Η Μοντεσοριανή εκπαίδευση σήμερα. Στο J. L. Roopnarine & J. E. Johnson, Ποιοτικά προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης: Παραδείγματα από την Διεθνή πρακτική (σο 381-434). Αθήνα: Παπαζήσης.
Κιτσαράς, Γ. (2004). Προγράμματα, διδακτική μεθοδολογία προσχολικής αγωγής με σχέδια εργασίας. Αθήνα (έκδοση του συγγραφέα).
Κουτσουβάνου, Ε. (1992). Η μέθοδος Montessori και η προσχολική εκπαίδευση, Σύγχρονες προοπτικές. Αθήνα: Οδυσσέας.
Μοντεσσόρι, Μ. (1981). Εκπαίδευση για ένα καινούριο κόσμο. Αθήνα: Γλάρος.
Ντιούι, Τ. (1982). Το σχολείο και η κοινωνία. Αθήνα: Γλάρος.
Ντολιοπουλου, Ε. (2002). Σύγχρονα προγράμματα για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Pαβάνης, Κ. (1999). Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση. Διδακτική και γνωστική προσέγγιση. Αθήνα: Τυπωθήτω.
ΥΠΕΠΘ (2005). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (www.pi-schools.gr/programs/depps).
Χρυσαφίδης, Κ. & Κουτσουβάνου, Ε. (2002). Εισαγωγή για την ελληνική έκδοση. Στο J. Harris Helm & L. Katz, Μέθοδος Project και προσχολική εκπαίδευση: Μικροί ερευνητές (σσ xi-xxx). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Χρυσαφίδης, Κ. (1994). Βιωματική-Επικοινωνιακή διδασκαλία. Η εισαγωγή της μεθόδου Project στο σχολείο. Αθήνα: Gutenberg.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)