Παιχνίδι και ηλεκτρονικοί υπολογιστές στην προσχολική εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2008
Λέξεις-κλειδιά:
Παιχνίδι ηλεκτρονικός υπολογιστής εκπαιδευτικό λογισμικό προσχολική εκπαίδευση
Κλεοπάτρα Νικολοπούλου (Kleopatra Nikolopoulou)
Καλλιρρόη Παπαδοπούλου (Kalirroi Papadopoulou)
Περίληψη
Η εργασία αυτή διερευνά τη σχέση παιχνιδιού και ηλεκτρονικών υπολογιστών στην προσχολική εκπαίδευση. Το παιχνίδι αποτελεί την κατευθυντήρια δραστηριότητα της προσχολικής περιόδου και σ αυτό το πλαίσιο καθίσταται απαραίτητο συστατικό της αποτελεσματικής διδασκαλίας και μάθησης. Παράλληλα, η χρήση του υπολογιστή από νήπια συχνά χαρακτηρίζεται ως μια δραστηριότητα παιχνιδιού και η σχέση παιδιού-υπολογιστή περιγράφεται με όρους παιχνιδιού. Αφορμή για μάθηση μέσω 'παιχνιδιού στον υπολογιστή' μπορεί να αποτελέσουν διαφορετικού τύπου εκπαιδευτικά λογισμικά όπως τα περιβάλλοντα ανάπτυξης και δημιουργίας και τα εκπαιδευτικά παιχνίδια. Η σχέση παιχνιδιού και υπολογιστή στην προσχολική εκπαίδευση προσεγγίζεται μέσα από: (1) τη συζήτηση θεωρητικών απόψεων για τα χαρακτηριστικά και το ρόλο του παιχνιδιού στην ανάπτυξη των παιδιών, (2) τη συζήτηση θεωρητικών απόψεων σχετικά με τη χρήση των υπολογιστών από τα νήπια και (3) τον εντοπισμό κοινών χαρακτηριστικών μεταξύ του παιχνιδιού και του 'παιχνιδιού στον υπολογιστή'. Με τον τρόπο αυτό μπορεί να γίνει κατανοητό ή/και να εκτιμηθεί το αναπτυξιακό όφελος του παιχνιδιού στον υπολογιστή.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Alliance for Childhood (2004). Tech Tonic: Towards a new literacy of technology, Alliance for Education. Retrieved March 2006 from: http://www.allianceforchildhood.net/projects/computers/index.htm
Ashiabi, G. (2007). Play in the preschool classroom: Its socioemotional significance and the teacher's role in play. Early Childhood Education Journal, 35(2), 199-207.
Berk, L.f & Winsler, A. (1995). Scaffolding Children's Learning: Vygotsky and Early Childhood Education. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
Bodrova, E., & Leong, D. (2003). Learning and development of preschool children from the Vygotskian perspective. Σιο A. Kozulin, B. Gindis, V. Ageyev & S. Miller (eds) Vygotsky's Educational Theory in Cultural Context. Cambridge: C.U.P.
Bodrova, E., & Leong, D. (2005). High quality preschool programs: what would Vygotsky say? Early Education and Development, 16(4), 435-444.
Bruner, J. (1986) Play, thought and language. Prospects: Quarterly Review of Education, 16 (1), 77-83.
Bruner, J., Joly, Α., Sylva, Κ. (1976) (Eds). Play: Its Role in development and Evolution. N.Y.: Basic Books.
Clements, D. (2002). From exercises and tasks to problems and projects -unique contributions of computers to innovative mathematics education. The Journal of Mathematical Behaviour, 19(1), 9-47.
Clements, D., & Sarama, J. (2003). Strip mining for gold: Research and policy in educational technology- A response to "Fool's Gold". Educational Technology Review, 11(1), 7-69.
Cole, M. (1996). Cultural Psychology. A Once and Future Science. Cambridge MA: Harvard University Press.
Cordes, C, & Miller, E. (Eds.) (2000). Fool's gold: A critical look at computers in childhood, Alliance for Childhood. Retrieved March 2006 from: http://www.allianceforchildhood.net/projects/computers/computers_reports.htm
DiSessa, A. (2000). Changing minds: Computers, learning and literacy. MIT Press, Cambridge MA.
Duncan, R., & Tarulli, D. (2003). Play as the leading activity of the preschool period: insights from Vygotsky, Leon'ev and Bakhtin. Early Education and Development, 14(3), 271-293.
Elkonin, D. (1978/2005) The psychology of play. Preface: the Biography of This Research. Journal of Russian and East European Psychology, 43(1), 11-21.
Erickson, E. H. (1977/1990). Η Παιδική Ηλικία και η Κοινωνία. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.
Facer, Κ. (2003). Computer games and learning. Retrieved May 2008 from http://www.nestafuturelab.org/research/discuss/02discuss01.htm
Freud, A. (1968) The Psychoanalytic Treatment of Children. N.Y.: International Universities Press.
Freud, S. (1959) Beyond the Pleasure Principle. N.Y.: Norton.
Garvey, C. (1977/1990). To Παιχνίδι: Η Επίδραση του στην Ανάπτυξη του Παιδιού. Αθήνα: Κουτσουμπός.
Gee, J. (2003). What video games have to teach us about learning and literacy. ACM Computers in Entertainment, 1(1), Retrieved May 2008 from http://portal.acm.org
Haugland, S. (1999). What role should technology play in young children's learning? Young Children, 54(6), 26-31.
Haugland, S., & Wright, J. (1997). Young children and technology, a world of discovery. New York: Allyn and Bacon.
Judge, S., Puckett, K., & Cabuk, B. (2004). Digital equity: new findings from the early childhood longitudinal study. Journal of Research on Technology in Education, 36(4), 383-396.
Kafai, Y. (2001). The educational potential of electronic games: from games to teach to games to learn. Retrieved May 2008 from http://culturalpolicy.uchicago.edu/conf2001/papers/kafai.html
Karpov, Y. (2005) The Neo-Vygotskian Approach to Child Development. Cambridge: CUP.
Labbo, L., Sprague, L., Monterò, M., & Font, G. (2000). Connecting a computer center to themes, literature and kindergartners' literacy needs. Reading Online, 4(1). Retrieved July 2007 from: http://www.readingonline.org/electronic/labbo
Lillard, A. (2006) Guided participation: How mothers structure and children understand pretend play. In A. Goncu & S. Gaskins (eds) Play and Development. Evolutionary, Sociocultural and Functional Perspectives. London: LEA
NAEYC (1996). National Association for the Education of Young Children, Position statement: technology and young children. Young Children, 51(6), 11-16.
Nir-Gal, O., & Klein, P. (2004). Computers for cognitive development in early childhood - the teachers' role in the computer learning environment. Information Technology in Childhood Education, 97-119.
Piaget, J. (1946/1962). Play, Dreams and Imitation, trans. C. Gattengo & F. M. Hodgson. Ν. Y.: Norton.
Plowman, L., & Stephen, C (2005). Children, play and computers in pre-school education. British Journal of Educational Technology, 36(2), 145-157.
Plowman, L., & Stephen, C. (2003). A "benign addition"? Research on ICT and pre-school children. Journal of Computer Assisted Learning, 19(2), 149-164.
Prensky, M. (2001). Digital game-based learning. New York: McGraw-Hill.
Prensky, M. (2003). Digital game-based learning. ACM Computers in Entertainment, 1(1), Retrieved May 2008 from http://portal.acm.org
Prensky, M. (2008). Turning on the lights. Educational Leadership, 65(6), 40-45.
Rubin, K. H.t Fein, G., Vandenberg, B. (1983). Play. In P. H. Müssen (Ed), Handbook of Child Psychology (Vol. 4). N.Y.: Wiley.
Sälen, K. (2007). Gaming literacies: a game design study in action. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 16(3), 301-322.
Shaffer, D. (2006). Epistemic frames for epistemic games. Computers and Education, 46(3), 223-234.
Shaffer, D., Squire, K., Halverson, R., & Gee, J. (2005). Video games and the future of learning, WCER Working paper No 2005-4. Retrieved May 2008 from http://www.wcer.wisc.edu
Singer, D., Golinkoff, R., & Hirsh-Pasek, K. (eds) (2006) How Play Motivates and Enhances Children's cognitive and social-emotional growth. N.Y.: Oxford University press.
Siraj-Blatchford, I., & Siraj-Blatchford, J. (2006). A guide to developing the ICT curriculum for early childhood education. UK: Trentham books.
Siraj-Blatchford, J., & Siraj-Blatchford I. (2001). Kidsmart: The phase 1 UK evaluation 2000-2001 final project report. Retrieved July 2007 from: http://www.ioe.ac.uk/cdl/DATEC/finawebcopy.pdf.
Smith, P. (2001). To παιχνίδι και οι χρήσεις του παιχνιδιού. Στο Σ. Αυγηιτίδου (Επιμ.), Το Παιχνίδι: Σύγχρονες, Ερευνητικές και Διδακτικές Προσεγγίσεις. Αθήνα: Τυποθήτω.
Somekh, Β. (2007). Pedagogy and learning with ICT - Researching the art of innovation. London: Routledge.
Stephen, C., & Plowman, L. (2003α). Information and Communication Technologies in preschool settings: a review of the literature. International Journal of Early Years Education, 11(3), 223-234.
Stephen, C, & Plowman, L. (2003β). "Come back in two years!" A study of the use of ICT in preschool settings. Dundee: Learning and Teaching Scotland. Retrieved March 2006 from: http://www.ltscotland.org.uk/earlyyears/resources/publications/ltscotland/ComeBackinT
woYears.asp
Sutton-Smith, B. (1997). The Ambiguity of Play. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Van Oers (2003). Learning resources in the context of play. European Early Childhood Education Research Journal, 11(1), 7-25.
Van Oers, B., & Wardekker, W. (1999). On becoming an authentic learner: semiotic activity in the early grades. Journal of Curriculum Studies, 31(2), 229-249.
Vandenberg, B. (1986). Play theory. In G. Fein & M. Rivkin (Eds), The Young Child at Play: Reviews of Research. Vol.4. Washington: NAEYC.
Verenikina, I., Harris, P., & Lysaght, P. (2003). Child's play: computer games, theories of play and children's development. Paper presented at the IFIP Working Group 3.5 Conference: Young Children and Learning Technologies, held at UWSParramatta in July 2003.
Vygotsky, L. S. (1933/1997). To παιχνίδι και η ανάπτυξη των παιδιών. Στο Σ. Βοσνιάδου (Επιμ.) Nous στην Κοινωνία. Αθήνα: Gutenberg.
Vygotsky, L. S. (1933/1998) The Collected Works of LS. Vygotaky. Vol.5: Child Psychology (R. Riebe red). N.Y. Plenum Press.
Vygotsky, L.S. (1934/1988). Σκέψη και Γλώσσα (Μετάφραση Α. Ρόδη). Αθήνα: Εκδόσεις Γνώση.
Vygotsky, L.S. (1978/1997) Nous στην Κοινωνία. Η Ανάπτυξη των Ανώτερων Ψυχολογικών Διαδικασιών. Σ. Βοσνιάδου (Επιμ.), Α. Μπίμπου, Σ. Βοσνιάδου (Μετάφραση). Αθήνα: Gutenberg.
Winnicott, D. (1964/1976). Το Παιδί, το Παιχνίδι και ο Εξωτερικός Κόσμος. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.
Winnicott, D. (1971/1979). Το Παιδί, το Παιχνίδι και η Πραγματικότητα. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.
Αυγητίδου, Σ. (2001). Το Παιχνίδι: Σύγχρονες Ερευνητικές και Διδακτικές Προσεγγίσεις. Αθήνα: Τυποθήτω.
Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π., & Μπασαγιάννη, Ε. (2006). Οδηγός νηπιαγωγού: Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί - Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. Αθήνα: ΠΙ.
Δημητρακοπούλου, Α. (1998). Σχεδιάζοντας εκπαιδευτικά λογισμικά: από τις εμπειρικές προσεγγίσεις στη διεπιστημονική θεώρηση. Σύγχρονη Εκπαίδευση, 100 (1ο μέρος, 114-123) -101 (2ο μέρος, 95-103).
Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή στις εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Κυρίδης, Α., Δρόσος, Β., & Ντίνας, Κ. (2003). Η Πληροφοριακή-Επικοινωνιακή Τεχνολογία στην προσχολική και πρωτοσχολική εκπαίδευση: Το παράδειγμα της γλώσσας. Αθήνα: Τυπωθήτω-Δαρδανός.
Μακρυνιώτη, Δ. (2000). Το παιχνίδι στο αναλυτικό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου. Μια κριτική ανάλυση του παιδοκεντρικου παιδαγωγικού λόγου. Στο Κ. Γκουγκουλή & Α. Κουρία (Επιμ), Παιδί και Παιχνίδι στη Νεοελληνική Κοινωνία. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.
Μαραγκός, Κ. & Γρηγοριάδου, Μ. (2004). Διερεύνηση των χαρακτηριστικών των κινήτρων και της δυναμικής χρήσης των ηλεκτρονικών παιχνιδιών στη μαθησιακή διαδικασία, Στο Μ. Γρηγοριάδου, Α. Ράπτης, Σ. Βοσνιάδου & Χ. Κυνηγός (Επιμ.), Πρακτικά 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή «Οι τεχνολογίες της πληροφορίας και της επικοινωνίας στην εκπαίδευση» (103-112) (τόμος Α), ΕΤΠΕ, Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Μοιρασγετή, Α. & Καρασαββίδης, Η. (2007). Η ανταπόκριση νηπίων σε καθοδηγούμενη και συνεργατική αξιοποίηση ψηφιακού παιχνιδιού με θέμα την κυκλοφοριακή αγωγή: μια μελέτη περίπτωσης, Στο Ν. Δαπόντες & Ν. Τζιμόπουλος (Επιμ), Πρακτικά 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου
των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ «Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη» (285-294) (τόμος Α), Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Ντολιοπούλου, Ε. (1999). Σύγχρονες τάσεις της προσχολικής αγωγής. Αθήνα: Τυπωθήτω - Δαρδανός.
Τάσση, Μ. (2006). Ηλεκτρονικό παιχνίδι: θετικές και αρνητικές επιδράσεις. Ανακτήθηκε Μάϊος 2008 από http://www.newinka.gr/
Υ.Π.Ε.Π.Θ-Π.Ι (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Retrieved March 2006 from: http://www.pischools.gr/programs/depps
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)