Το ελεύθερο παιχνίδι στην τάξη του νηπιαγωγείου μέσα από τις φωτογραφίες και τα σχέδια των παιδιών


Δημοσιευμένα: Δεκ 1, 2021
Λέξεις-κλειδιά:
Παιχνίδι Οπτικές των παιδιών Μέθοδος Μωσαϊκού Φωτο-αφήγηση Σχέδιο
Γεωργία Τόπη
Μαρία Παπανδρέου
Περίληψη

Με σημείο εκκίνησης τις συμμετοχικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις που φέρνουν στο προσκήνιο και δίνουν αξία στις απόψεις και στις επιθυμίες των ίδιων των παιδιών για την εκπαιδευτική διαδικασία, η παρούσα εργασία διερεύνησε πώς αντιλαμβάνονται παιδιά νηπιαγωγείου το παιχνίδι μέσα στο σχολικό περιβάλλον. Για τη συλλογή των δεδομένων υιοθετήθηκε η πολυμεθοδική προσέγγιση του Μωσαϊκού, στα πλαίσια της οποίας η σχεδιαστική δραστηριότητα με συνέντευξη και η φωτο‐αφήγηση αποτέλεσαν τα κύρια εργαλεία της έρευνας. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά έχουν μια ξεκάθαρη άποψη για το παιχνίδι στο χώρο του Νηπιαγωγείου, εστιάζοντας σε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Προσωπικά ενδιαφέροντα και αντικείμενα που έχουν ιδιαίτερη αξία γι’ αυτά, θετικά συναισθήματα και θετικές αλληλεπιδράσεις με συνομήλικους, φαίνεται να καθοδηγούν τις επιλογές τους. Ταυτόχρονα, αναδεικνύονται οι αντιφατικές απαντήσεις τους για την εμπλοκή των ενηλίκων στο παιχνίδι τους, οι ενδιαφέρουσες απόψεις τους για τη σχέση μάθησης-παιχνιδιού και τους παράγοντες που δρουν ανασταλτικά στο παιχνίδι τους μαζί με τις διορατικές προτάσεις τους για μετασχηματισμούς στο περιβάλλον παιχνιδιού. Η συζήτηση εστιάζει στην σύνθεση των διαφορετικών πτυχών της εμπειρίας του παιχνιδιού, όπως αποτυπώθηκε από τα παιδιά, ενώ διατυπώνονται προτάσεις υπό το πρίσμα των συμμετοχικών προσεγγίσεων για την επαναδιαπραγμάτευση του παιχνιδιού και του ρόλου των εκπαιδευτικών σε αυτό, στο πλαίσιο της προσχολική εκπαίδευσης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Βελλοπούλου, Α., & Παπανδρέου, Μ. (2014). «Θέλω να […] φτιάξω τα καλώδια και τα ρεύματα, όμως τα μαθαίνουν στα πανεπιστήμια αυτά […], όταν μεγαλώσω θα πάω στο πανεπιστήμιο.»: Η ενδυνάμωση της προσωπικής ταυτότητας στο νηπιαγωγείο. Ο.Μ.Ε.P. Ερευνώντας τον Κόσμο του Παιδιού, 13, 54-62.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Breathnach, H., Danby, S., & O’Gorman, L. (2017). “Are you working or playing?” Investigating young children’s perspectives of classroom activities. International Journal of Early Years Education, 25(4), 439-454.
Brito, S., Santos Carneiro, N., & Nogueira, C. (2021). Playing gender(s): The re/construction of a suspect ‘gender identity’ through play. Ethnography and Education 16(4), 384-401.
Brock, A., Dodds, S., Jarvis, P., & Olusoga, Y. (2016). Παιδαγωγική του παιχνιδιού στην προσχολική και σχολική εκπαίδευση. Αθήνα: Πεδίο.
Brooker, L. (2011). Taking children seriously: An alternative agenda for research? Journal of Early Childhood Research, 9(2), 137–149.
Broström, S. (2017). A dynamic learning concept in early years’ education: A possible way to prevent schoolification. International Journal of Early Years Education, 25(1), 3-15.
Clark, A., & Moss, P. (2010). Ας ακούσουμε τα μικρά παιδιά: Η προσέγγιση του «Μωσαϊκού. (Μτφρ. Μ. Αρβανιτοπούλου). Αθήνα: ΕΑΔΑΠ.
Duncan, P. A. (2015). Pigs, planes, and play-doh: Children’s perspectives on play as revealed through their drawings. American Journal of Play, 8(1), 50-73.
Edwards, S. (2013). Digital play in the early years: a contextual response to the problem of integrating technologies and play-based pedagogies in the early childhood curriculum, European Early Childhood Education Research Journal, 21(2), 199-212.
Einarsdóttir, J. (2011). Icelandic children’s early education transition experiences. Early Educational Development, 22, 737–756.
Fleer, M., (2018). Το παιχνίδι στην προσχολική ηλικία: Από τις προσωπικές εμπειρίες στις σύγχρονες θεωρίες. (επ. επιμ. Μ. Μπιρμπίλη). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Σοφία.
Glenn, N. M., Knight, C. J., Holt, N. L., & Spence, J. C. (2013). Meanings of play among children. Childhood, 20(2), 185-199.
Goodhall, N., & Atkinson, C. (2019). How do children distinguish between ‘play’ and ‘work’? Conclusions from the literature. Early Child Development and Care, 189(10), 1695-1708.
Hedges, H., & Cooper, M. (2018). Relational play-based pedagogy: Theorising a core practice in early childhood education. Teachers and Teaching, 24(4), 369-383.
Keung, C. P. C., & Fung, C. K. H. (2021). Pursuing quality learning experiences for young children through learning in play: how do children perceive play? Early Child Development and Care, 191(4), 583–597.
Kirova, A. (2010). Children’s representations of cultural scripts in play: Facilitating transition from home to preschool in an intercultural early learning program for refugee children. Diaspora, Indigenous, and Minority Education, 4(2), 74–91.
Nicholson, J., Shimpi, P., Kurnik, J., Carducci, C., & Jevgovikj, M. (2014). Listening to children’s perspectives on play across the lifespan: Children’s right to inform adults’ discussions of contemporary play. International Journal of Play. 3(2), 136-156.
Nicholson, J., Kurnik, J., Jevgjovikj, M., & Ufoegbune, V. (2015). Deconstructing adults’ and children's discourse on children's play: listening to children's voices to destabilise deficit narratives. Early Child Development and Care, 185(10), 1569-1586.
Ólafsdóttir, S. M., & Einarsdóttir, J. (2019). ‘Drawing and playing are not the same’: Children’s views on their activities in Icelandic preschools. Early Years, 39(1), 51-63.
Παπανδρέου, Μ. (2017). Πρόλογος και Εισαγωγή για την ελληνική έκδοση. Στο C. Mclachan, M. Fleer & S. Edwards, Αναλυτικά προγράμματα προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας: Σχεδιασμός, αξιολόγηση και εφαρμογή (σσ. 13-42). Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Παπανδρέου, Μ. (2020). Συμμετοχική μάθηση στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία: Κατανοώντας τις γλώσσες των παιδιών και ενισχύοντας τη συμμετοχή τους σε διαδικασίες μάθησης και έρευνας. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Σοφία.
Papandreou, M. (2014). Communicating and thinking through drawing activity in early childhood. Journal of Research in Childhood Education, 28(1), 85-100.
Papandreou, M., & Konstantinidou, Z. (2020). ‘We make stories one meter long’: Children’s participation and meaningful mathematical learning in ECE. Review of Science, Mathematics and ICT Education, 14(2), 43-64.
Papandreou, Μ., & Tsiouli, Μ. (2020). Noticing and understanding children’s everyday mathematics during play in early childhood classrooms. International Journal of Early Years Education, https://doi.org/10.1080/09669760.2020.1742673
Ridgway, A., Quiρones, G., & Li. L. (2015). Early Childhood Pedagogical Play: A Cultural-Historical Interpretation Using Visual Methodology. Springer.
Rogoff, B. (2003). The cultural nature of human development. New York, NY: Oxford University Press.
Samuelsson I.P., & Johansson, E. (2009). Why do children involve teachers in their play and learning? Eurοpean. Early Childhood. Education Research Journal, 17, 77–94.
Τανακίδου, Μ., & Αυγητίδου, Σ. (2016). Υποστηρίζοντας τις οπτικές των παιδιών στο ελεύθερο παιχνίδι: μια εκπαιδευτική παρέμβαση. Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης, 2, 52-77.
Τσιρλή, Φ., & Παπανδρέου, Μ. (2011). H ανάπτυξη της συμβολικής δραστηριότητας των νηπίων στην γωνιά των εικαστικών: προτάσεις για την οργάνωση και τη λειτουργία της. Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, 83, 112-117.
Theobald, M., Danby, S., Einarsdottir, J., Bourne, J., Jones, D., Ross, S., Knaggs, H., & Carter-Jones, C. (2015). Children’s Perspectives of Play and Learning for Educational Practice. Education Sciences, 5, 345-362.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Vygotsky, L. S., (2004). Imagination and creativity in childhood. Journal of Russian & East European Psychology, 42(1), 7-97.
Φουστέρη, A,. & Παπανδρέου, M. (2020). ‘…Πο πατρόλ, πιτζαμοήρωες και αυτοκινητάκια, τίποτα άλλο’: Προσεγγίζοντας τις απόψεις των παιδιών για τα παιχνίδια τους. Ερευνώντας τον κόσμο του παιδιού, 17, 34-49.
White, A., Bushin, N., Carpena-Mendez, F., & Ni Laoire, C. (2010). Using visual methodologies to explore contemporary Irish childhoods. Qualitative Research, 10(2), 143-158.
Wong, S.-M, Wang, Z., & Doris, C. (2011). A Play-based Curriculum: Hong Kong Children’s Perception of Play and Non-play. International Journal of Learning, 17, 165-180.
Wu, S. (2019). Researching children’s learning and play in a Chinese context: children’s perspectives on their play and learning. European Early Childhood Education Research Journal, 27(4), 551-565.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)