ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΑΓΝΩΣΤΟ ΣΤΗΝ Α΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ


Αντιόπη-Ελένη Τεμπρίδου (Antiopi-Eleni Tempridou)
Abstract
Η είσοδος των μαθητών στο δημοτικό σχολείο σηματοδοτείται από ένα φορτισμένο ψυχολογικά κλίμα, που αφορά όλα τα μέλη της ομάδας, η οποία ασχολείται με αυτή τη μεγάλη αλλαγή, εκπαιδευτικούς, γονείς και παιδιά. Η Kagan (1999) υποστηρίζει, ότι η είσοδος του παιδιού στο σχολείο μπορεί να θεωρηθεί ως ένα "big deal", ή αλλιώς ένα σημείο-κλειδί που αφορά τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και τους γονείς, γιατί καθορίζει εν μέρει τη ζωή των παιδιών τόσο εντός όσο και εκτός σχολείου. Λαμβάνοντας υπόψη τη σημαντικότητα της μετάβασης και στοχεύοντας στην διευκόλυνση της ομαλής εισόδου των νηπίων στην Α΄ δημοτικού, οργανώθηκε τα δυο τελευταία χρόνια στην 5η Περιφέρεια Δημοτικής Εκπαίδευσης Ν. Έβρου μια παρέμβαση αποτελούμενη από μια σειρά δράσεων με στόχο την ευαισθητοποίηση γονέων και εκπαιδευτικών για τη σημαντική αυτή στιγμή των παιδιών, αλλά και τη δημιουργία θετικού κλίματος στα ίδια τα παιδιά ενόψει μιας μεταβατικής στιγμής στη ζωή τους. Η παρέμβαση που πραγματοποιήθηκε την πρώτη χρονιά (2012-2013) αφορούσε : α) στην προετοιμασία των εκπαιδευτικών του δημοτικού για την υποδοχή των νέων μαθητών και β) δραστηριότητες, ώστε να δημιουργηθεί μια συνέχεια ανάμεσα στην καθημερινή ζωή του παιδιού και την είσοδό του στο σχολείο (π.χ. παιχνίδια και εργαστήρια σε εξωτερικό χώρο με εκπαιδευτικούς). Τη δεύτερη χρονιά (2013-2014) της παρέμβασης προστέθηκε η στήριξη και ενημέρωση των γονέων για το νέο τους ρόλο. Και τις δύο χρονιές εφαρμογής της παρέμβασης, δεν παρατηρήθηκαν στα σχολεία της περιφέρειας δυσκολίες ένταξης των μαθητών κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Article Details
  • Rubrik
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Downloads
Keine Nutzungsdaten vorhanden.
Literaturhinweise
Brostrom, D. (2002). Communication and continuity in the transition from kindergarten to school. Στο Η. Fabian, & Α. W. Dunlop (Eds.), Transitions in the early years (pp. 52-63). London: Routledge Falmer.
Christensen, C. (1998). Managing children’s transition to school: a case of multiple perspectives. OMEP XXII World Congress. Copenhagen.
Dewey, J. (1929). My Pedagogic Creed. Washington D. C.: Progressive Education Association.
Dockett, S., & Perry, B. (2001). Starting school: Effective transitions. Early Childhood Research & Practice, 3(2). Retrieved Οκτώβριος 2, 2013, from Early Childhood Research and Practice: http://ecrp.uiuc.edu/v3n2/dockett.html.
Dunlop, A., & Fabian, H. (2002). Conclusions. Debating transitions, continuity and progression in the early years. In H. Fabian, & A. Dunlop (Eds.), Transitions in the Early Years: Debating continuity and progression for young children in early education (pp. 146-154). London and New York: Routledge Falmer.
Kagan, S. L. (1999). Craking the readiness mystique. Young Children , 54(5), 2-3.
Margetts, K. (2002). Planning transition programmes. In Η. Fabian, & A. Dunlop (Eds.), Transitions in the early years (pp. 111-122). London: Routledge Falmer.
Mögel, Η. (1984). Ökopsychologie, Eine Einführung. Stuttgart, Berlin, Köln, Mainz: Kohlhammer.
Neuman, M. (2002). The wider context. An international overview of transition issues. In Η. Fabian, & Α. Dunlop (Eds.), Transitions in the early years (pp. 8-22). London: Routledge Falmer.
New South Wales Department of School Education. (1997). Transition to School for Young Children with Special Learning Needs: Guidelines for Families, Early Childhood Services and Schools, (pp. 8). Sydney: NSW Department of School Education, Special Education Directorate.
Pianta, R. C., & Cox, M. E. (1999). The transition to kindergarten. Baltimore, MD: Paul H. Brookes.
Pianta, R. C., & Kraft-Sayre, M. (1999). Parents' observations about their children's transitions to kindergarten. Young Children , 54(3), 47-52.
Victorian Department of School Education. (1992). The ministerial review of school-entry age in Victoria, (pp. 44). Melbourne: Ministerial Review of School-Entry Age in Victoria (MRSEAV).
Βαγή-Σπύρου, Ε., & Γεωργιάδου-Καμπουρίδη, Β. (2010). Σύνδεση εικονικής αναπαράστασης και παραγωγής προφορικού λόγου στο πλαίσιο προγράμματος μετάβασης από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο. Στο Σ. Χ. Πανταζής, Θ. Μπάκας, Μ. Ι. Σακελλαρίου, & Ε. Καινούργιου (Επιμ.), Σύγχρονες τάσεις και προοπτικές στην Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση του 21ου αιώνα. Πρακτικά 2ου Διεθνούς Συνεδρίου Προσχολικής Αγωγής (τ. Β, σσ. 195-211). Ιωάννινα.
Βρυνιώτη, Π., & Ματσαγγούρας, Η. (2005). Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο: Μια Οικοσυστημική Ερευνητική Προσέγγιση των Κοινωνικών Σχέσεων των Αρχάριων Μαθητών και Μαθητριών στη Σχολική Τάξη. Παιδαγωγική Επιθεώρηση 40, 78-102.
Κόπτσης, Α., & Νάκου, Α. (2009). Η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό και από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και η παράλληλη προετοιμασία για τη διευκόλυνσή της. Στο Σ. Γρόσδος (Επιμ.), Η Διδακτική των Θετικών Επιστημών στην Εκπαίδευση: δημιουργώντας γέφυρες επικοινωνίας ανάμεσα στο Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό, το Γυμνάσιο. Θεσσαλονίκη: OMEP Παράρτημα Θεσσαλονίκης. Ανακτημένο Οκτώβριος 2, 2013, από http://stavgros.files.wordpress.com/2011/07/12-h-didaktiki-twn-thetikwn-epistimwn.pdf
Ματσαγγούρας, Η. (2003). Η σχολική τάξη. Αθήνα: Γρηγόρη.
Μέξη, Ε., & Βλάσση, Ε. (2010). Η ομαλή μετάβαση των νηπίων από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο μέσω της οπτικοακουστικής έκφρασης. Σχεδιασμός και υλοποίηση εκπαιδευτικού προγράμματος. Στο Σ. Χ. Πανταζής, Θ. Μπάκας, Μ. Ι. Σακελλαρίου, & Ε. Καινούργιου (Επιμ.), Σύγχρονες τάσεις και προοπτικές στην Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση του 21ου αιώνα. ΠΡΑΚΤΙΚΑ 2ου Διεθνούς Συνεδρίου Προσχολικής Αγωγής (τ. Β΄, σσ. 266-279). Ιωάννινα.
Μπαγάκης, Γ., Διδάχου, Ε., Βαλμάς, Φ., Λουμάκου, Μ., & Πομώνης, Μ. (2006). Η ομαλή μετάβαση των παιδιών από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό και η προσαρμογή τους στην Α΄ τάξη. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Π.Ι., & Υ.Π.Δ.Β.Μ. (2011). ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Πρόγραμμα Σπουδών Σχολική και Κοινωνική Ζωή Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. ΑΘΗΝΑ.
Σιδηροπούλου, Τ., Δημητριάδου, Σ., & Ράλλη, Α. (2011). Η μετάβαση του παιδιού σε διαφορετικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Παιδαγωγικός Λόγος 1, 63-83.
ΥΠ.Ε.Π.Θ., & Π.Ι. (2006). Δ.Ε.Π.Π.Σ. και Α.Π.Σ. ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ- ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ. ΑΘΗΝΑ: ΦΕΚ 303Β/13-03-2003.