APPROACHING THE UNKNOWN IN THE FIRST GRADE OF PRIMARY SCHOOL


Published: Jul 1, 2014
Keywords:
teachers parents transition 1st grade primary school
Αντιόπη-Ελένη Τεμπρίδου (Antiopi-Eleni Tempridou)
Abstract
The entry of young students in primary school is marked by a charged psychological climate that affects all members of the group, which deals with this major change, teachers, parents and children. Kagan (1999) argues that the admission of a child to school can be considered as a "big deal", or else as a key point that concerns both, teachers and parents of children, because, partly, determines their life as inside and outside the school. Given the importance of transition and aiming at facilitating the smooth entry of students in the 1st grade of primary school, an intervention has been organized in the 5th Region of Primary Education in Evros Prefecture, composed by a range of actions targeting to raise awareness of parents and teachers for this important moment of children and also to create a positive climate in children themselves, viewing this transitional moment in their lives. The intervention that took place in the first year, 2012-2013, included: a) preparation of teachers of primary school for the reception of new pupils and b) activities in order to create continuity between children’s daily life and their entry to school, through games and workshops, outdoors, with teachers. The second year, 2013-2014, of intervention, support and information to parents for their new role was added. After two years of implementation there was no integration problems observed at the beginning of the year in any school of the Region.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Brostrom, D. (2002). Communication and continuity in the transition from kindergarten to school. Στο Η. Fabian, & Α. W. Dunlop (Eds.), Transitions in the early years (pp. 52-63). London: Routledge Falmer.
Christensen, C. (1998). Managing children’s transition to school: a case of multiple perspectives. OMEP XXII World Congress. Copenhagen.
Dewey, J. (1929). My Pedagogic Creed. Washington D. C.: Progressive Education Association.
Dockett, S., & Perry, B. (2001). Starting school: Effective transitions. Early Childhood Research & Practice, 3(2). Retrieved Οκτώβριος 2, 2013, from Early Childhood Research and Practice: http://ecrp.uiuc.edu/v3n2/dockett.html.
Dunlop, A., & Fabian, H. (2002). Conclusions. Debating transitions, continuity and progression in the early years. In H. Fabian, & A. Dunlop (Eds.), Transitions in the Early Years: Debating continuity and progression for young children in early education (pp. 146-154). London and New York: Routledge Falmer.
Kagan, S. L. (1999). Craking the readiness mystique. Young Children , 54(5), 2-3.
Margetts, K. (2002). Planning transition programmes. In Η. Fabian, & A. Dunlop (Eds.), Transitions in the early years (pp. 111-122). London: Routledge Falmer.
Mögel, Η. (1984). Ökopsychologie, Eine Einführung. Stuttgart, Berlin, Köln, Mainz: Kohlhammer.
Neuman, M. (2002). The wider context. An international overview of transition issues. In Η. Fabian, & Α. Dunlop (Eds.), Transitions in the early years (pp. 8-22). London: Routledge Falmer.
New South Wales Department of School Education. (1997). Transition to School for Young Children with Special Learning Needs: Guidelines for Families, Early Childhood Services and Schools, (pp. 8). Sydney: NSW Department of School Education, Special Education Directorate.
Pianta, R. C., & Cox, M. E. (1999). The transition to kindergarten. Baltimore, MD: Paul H. Brookes.
Pianta, R. C., & Kraft-Sayre, M. (1999). Parents' observations about their children's transitions to kindergarten. Young Children , 54(3), 47-52.
Victorian Department of School Education. (1992). The ministerial review of school-entry age in Victoria, (pp. 44). Melbourne: Ministerial Review of School-Entry Age in Victoria (MRSEAV).
Βαγή-Σπύρου, Ε., & Γεωργιάδου-Καμπουρίδη, Β. (2010). Σύνδεση εικονικής αναπαράστασης και παραγωγής προφορικού λόγου στο πλαίσιο προγράμματος μετάβασης από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο. Στο Σ. Χ. Πανταζής, Θ. Μπάκας, Μ. Ι. Σακελλαρίου, & Ε. Καινούργιου (Επιμ.), Σύγχρονες τάσεις και προοπτικές στην Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση του 21ου αιώνα. Πρακτικά 2ου Διεθνούς Συνεδρίου Προσχολικής Αγωγής (τ. Β, σσ. 195-211). Ιωάννινα.
Βρυνιώτη, Π., & Ματσαγγούρας, Η. (2005). Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο: Μια Οικοσυστημική Ερευνητική Προσέγγιση των Κοινωνικών Σχέσεων των Αρχάριων Μαθητών και Μαθητριών στη Σχολική Τάξη. Παιδαγωγική Επιθεώρηση 40, 78-102.
Κόπτσης, Α., & Νάκου, Α. (2009). Η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό και από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και η παράλληλη προετοιμασία για τη διευκόλυνσή της. Στο Σ. Γρόσδος (Επιμ.), Η Διδακτική των Θετικών Επιστημών στην Εκπαίδευση: δημιουργώντας γέφυρες επικοινωνίας ανάμεσα στο Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό, το Γυμνάσιο. Θεσσαλονίκη: OMEP Παράρτημα Θεσσαλονίκης. Ανακτημένο Οκτώβριος 2, 2013, από http://stavgros.files.wordpress.com/2011/07/12-h-didaktiki-twn-thetikwn-epistimwn.pdf
Ματσαγγούρας, Η. (2003). Η σχολική τάξη. Αθήνα: Γρηγόρη.
Μέξη, Ε., & Βλάσση, Ε. (2010). Η ομαλή μετάβαση των νηπίων από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο μέσω της οπτικοακουστικής έκφρασης. Σχεδιασμός και υλοποίηση εκπαιδευτικού προγράμματος. Στο Σ. Χ. Πανταζής, Θ. Μπάκας, Μ. Ι. Σακελλαρίου, & Ε. Καινούργιου (Επιμ.), Σύγχρονες τάσεις και προοπτικές στην Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση του 21ου αιώνα. ΠΡΑΚΤΙΚΑ 2ου Διεθνούς Συνεδρίου Προσχολικής Αγωγής (τ. Β΄, σσ. 266-279). Ιωάννινα.
Μπαγάκης, Γ., Διδάχου, Ε., Βαλμάς, Φ., Λουμάκου, Μ., & Πομώνης, Μ. (2006). Η ομαλή μετάβαση των παιδιών από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό και η προσαρμογή τους στην Α΄ τάξη. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Π.Ι., & Υ.Π.Δ.Β.Μ. (2011). ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Πρόγραμμα Σπουδών Σχολική και Κοινωνική Ζωή Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. ΑΘΗΝΑ.
Σιδηροπούλου, Τ., Δημητριάδου, Σ., & Ράλλη, Α. (2011). Η μετάβαση του παιδιού σε διαφορετικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Παιδαγωγικός Λόγος 1, 63-83.
ΥΠ.Ε.Π.Θ., & Π.Ι. (2006). Δ.Ε.Π.Π.Σ. και Α.Π.Σ. ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ- ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ. ΑΘΗΝΑ: ΦΕΚ 303Β/13-03-2003.