H εκπαίδευση των χαρισματικών μαθητών: Παγκόσμιες πρακτικές και σχετική πολιτική στην Ελλάδα


Βασιλική Ξυθάλη (Xithali Vassiliki)
Abstract
Η παρούσα εργασία αρχικά περιγράφει το περιεχόμενο της χαρισματικότητας και τις σχετικές προσεγγίσεις που κυριαρχούν παγκοσμίως, αλλά και στην Ελλάδα. Αναφέρεται στις τέσσερις κυρίαρχες διαστάσεις αντίληψης της «χαρισματικότητας»: α) ως γνωστικού επιτεύγματος, β) ως «κλίσης»/χαρίσματος, γ) ως φύσης ή ως ανατροφής και δ) ως προς τον προσανατολισμό της έναντι στο άτομο ή στο σύνολο. Πέρα από αυτές, μια ακόμη προσέγγιση σκόπιμα αγνοεί τη χαρισματικότητα, για διαφορετικούς λόγους σε κάθε χώρα που υιοθετείται, ενώ διαφορετική προσέγγιση του θέματος συνιστά και η αντίληψη των χαρισματικών παιδιών ως παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Στη συνέχεια της εργασίας περιγράφονται τα κριτήρια ένταξης των μαθητών στην κατηγορία των χαρισματικών παιδιών σύμφωνα με την έκθεση Eurydice (2006), οι πρακτικές και οι τρόποι εντοπισμού και αναγνώρισής τους στις διάφορες χώρες, καθώς και τα μεροληπτικά σφάλματα στη διαδικασία αυτή. Κατόπιν, μελετώνται οι τρόποι που υιοθετούνται για τη διαχείριση του θέματος της εκπαίδευσης των χαρισματικών μαθητών, οι οποίοι διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Στις Ευρωπαϊκές χώρες, τα εκπαιδευτικά μέτρα που λαμβάνονται για τα χαρισματικά παιδιά μπορεί να είναι μέτρα που εφαρμόζονται εκτός ή εντός σχολείου, μέσα ή παράλληλα με το επίσημο σχολικό αναλυτικό πρόγραμμα. Στην Ελλάδα, η ανάπτυξη προτύπων αξιολόγησης και ειδικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τους μαθητές αυτούς ανατίθεται σε Σχολές ή Τμήματα Α.Ε.Ι., ενώ κανένας μαθητής δεν μπορεί να φοιτήσει σε τάξη μη αντίστοιχη με αυτή της ηλικίας του. Ακολουθεί η εξέταση του θέματος της κατάρτισης των εκπαιδευτικών για την εκπαίδευση των χαρισματικών παιδιών, ενώ μελετάται και η σχολική πορεία και η γενικότερη εξέλιξη των προικισμένων μαθητών. Τέλος, για την Ελλάδα, προτείνονται μέτρα και πρακτικές για μια εκπαίδευση με κάθε τρόπο προσαρμοσμένη στις ιδιαιτερότητες όχι μόνο των χαρισματικών, αλλά και του κάθε παιδιού.
Article Details
  • Rubrik
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Downloads
Keine Nutzungsdaten vorhanden.
Autor/innen-Biografie
Βασιλική Ξυθάλη (Xithali Vassiliki), Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Δρ. Παν/μίου Ιωαννίνων, Δ/ντρια Δ/νσης Π.Ε. Αν. Αττικής
Literaturhinweise
Aljughaiman, A. M., & Grigorenko, E. L. (2013). Growing up under pressure: The cultural and religious context of the Saudi system of gifted education. Journal for the Education of the Gifted, 36, 307–322.
Aronson, J., & Juarez, L. (2012). Growth mindsets in the laboratory and the real world. In R. Subotnik, & L. Miller (Eds.), Malleable minds: Translating insights from psychology and neuroscience to gifted education. Washington, DC: Department of Education.
Baum, S. M., Hébert, T. P., & Renzulli, J. S. (1999). Reversing underachievement: Creative productivity as a systematic intervention. Gifted Child Quarterly, 39, 224-235.
Card, D., & Giuliano, L. (2015). Can universal screening increase the representation of low income and minority students in gifted education? (No. w21519). National Bureau of Economic Research.
European Agency for Development in Special Needs Education (2009). Gifted Learners: A Survey of Educational Policy and Provision. Odense/Denmark and Brussels/Belgium.
European Commission Eurydice (2006). Specific Educational Measures to Promote all Forms of Giftedness at School in Europe. Working Document, Brussels.
Gagné, F. (2011). Academic talent development and the equity issue in gifted education. Talent Development & Excellence, 3(1).
Gardner, H. (1984). Frames of mind: The theory of multiple intelligences (2nd ed.). New York, NY: Basic Books.
Goodnough, K. (2001). Changing teacher beliefs about giftedness and differentiation practices. Gifted and Talented International, 16(2), 115-121.
Hébert, T. H., & Reis, S. M. (1999). Culturally diverse high-achieving students in an urban high school. Urban Education, 34, 428-457.
Heuser B., Wang K., Shahid S. (υπό δημοσίευση). Global dimensions of gifted and talented education: The influence of national perceptions on policies and practices. Global Education Review.
Ibata-Arens, K. (2012). Race to the future: Innovations in gifted and enrichment education in Asia, and implications for the United States. Administrative Sciences, 2(1), 1–25.
Kim, M. (2016). A meta-analysis of the effects of enrichment programs on gifted students. Gifted Child Quarterly, 60(2), 102-116.
Lassig, C. (2009). Teachers' attitudes towards the gifted: The importance of professional development and school culture. Australasian Journal of Gifted Education, 18(2), 32.
Mills, C. J. (2003). Characteristics of effective teachers of gifted students: Teacher background and personality styles of students. Gifted Child Quarterly, 47(4), 272-281.
Neihart, M., & Teo, C. T. (2013). Addressing the needs of the gifted in Singapore. Journal for the Education of the Gifted, 36, 290–306.
Petersen, J. (2013). Gender differences in identification of gifted youth and in gifted program participation: A meta-analysis. Contemporary Educational Psychology, 38(4), 342-348.
Plucker, J. A., & Callahan, C. M. (2008). Critical issues and practices in gifted education: What the research says. Prufrock Press.
Pomortseva, N. P., & Gabdrakhmanova, E. V. (2015). Gifted education in the Republic of Tatarstan: New challenges and innovative decisions. Journal of Sustainable Development, 8(5), 218–224.
Reid, E., Boettger H. (2015). Gifted Education in Various Countries of Europe. Slavonic Pedagogical Studies Journal, 4(2): 158-171. DOI: 10.18355/PG.2015.4.2.158-171
Reis, S. M., & McCoach, D. B. (2000). The underachievement of gifted students: What do we know and where do we go?. Gifted Child Quarterly, 44(3), 152-170.
Reis, S. M., & Renzulli, J. S. (2010). Is there still a need for gifted education? An examination of current research. Learning and individual differences, 20(4), 308-317.
Renzulli, J. S., & Park, S. (2000). Gifted dropouts: The who and the why. Gifted Child Quarterly, 44(4), 261-271.
Renzulli S. J and Reis, S. M., (2006). Culturally diverse students in Wallace B and Eriksson G (eds) Diversity in Gifted Education, International perspective on global issues. London and Νew York: Routledge.
Schiever, S. W., & Maker, C. J. (2003). New directions in enrichment and acceleration. Handbook of gifted education, 3, 163-173.
Silverman, L. (2013). Why Does Denmark Need Gifted Education? Gifted Children‘s Symposioum. Danish Association for Gifted Children. Soro, Denmark. Available online: www.giftedchildren.dk/content.php?735-Linda-Silverman-Why-Does-Denmark-Need-Gifted-Education.
Steenbergen-Hu, S., & Moon, S. M. (2011). The effects of acceleration on high-ability learners: A meta-analysis. Gifted Child Quarterly, 55(1), 39-53.
Subotnik, R. F., Olszewski-Kubilius, P., & Worrell, F. C. (2011). Rethinking giftedness and gifted education: A proposed direction forward based on psychological science. Psychological science in the public interest, 12(1), 3-54.
Tirri, K., & Kuusisto, E. (2013). How Finland serves gifted and talented pupils. Journal for the Education of the Gifted, 36, 84–96.
Ziegler, A., Stoeger, H., Harder, B. Balestrini, D.P. (2013). Gifted Education in German-Speaking Europe. Journal for the Education of the Gifted. Vol. 36. No. 3, pp. 384. ISSN 01623532.