Η Περιπέτεια της Γραφής: Προτάσεις για την Ενίσχυση της Διδασκαλίας της Γραφής στην Πρώτη Δημοτικού


Δημοσιευμένα: lug 1, 1998
Λέξεις-κλειδιά:
εκμάθηση γραφής δημοτικό σχολείο τέχνη και πολιτισμός στο σχολείο εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Μπ. Βεμη (Mp. Vemi)
Περίληψη
Στην παρούσα εργασία παρουσιάζεται ένα «πολύτεχνο» σχέδιο εργασίας, που αναφέρεται στην περίοδο εκμάθησης της γραφής και του γραπτού λόγου στην Α' τάξη του Δημοτικού σχολείου. Εκπονήθηκε προκειμένου να ενισχυθεί με στοιχεία από την τέχνη και την πολιτισμική κληρονομιά αυτή η περίοδος, η οποία και δύσκολη είναι για τα παιδιά και καθοριστική για τη μετέπειτα σχέση τους με τη χρήση του γραπτού λόγου και το βιβλίο. Παρουσιάζονται επίσης τα πρώτα αποτελέσματα από την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος αυτού σε σχολείο της Θεσσαλονίκης κατά τη σχολική περίοδο 1995-96.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Durbin, G., Morris, S. & S. Wilkinson, Learning from Objects, English Heritage, Λονδίνο 1990.
Georges, Jean, Γραφή, η μνήμη των ανθρώπων (ελληνικά ντοκουμέντα και μετάφρ. Θωμάς Γκόρπας), Ανακαλύψεις Δεληθανάση, Αθήνα 1994.
Kress G., Learning to Write, 2η έκδ. Routledge, Λονδίνο 1994, σ. xiv.
Meek, Μ., On Being Literate, The Bodley Head, Λονδίνο 1991.
Mioni, Ε., Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα 1985.
Άλκηστις, Μουσεία και Σχολεία Δεινόσαυροι και Αγγεία, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 1995.
Βέμη Μπ., Υλικά και σύνεργα της γραφής. Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, Αρχαιολογία-Τέχνες, 1997, (υπό δημοσίευση).
Κύρδη Π., To παιδί και η γραφή: μια σχέση κλειδί για τη δια βίου μάθηση, Εκπαιδευτική κοινότητα, 41(1997), σ. 4-7. 2.
Ομάδα αξιολόγησης A.U.&.,Τελική έκθεση αξιολόγησης τον Προγράμματος Μελίνα, Θεσ/νίκη, 1996.
Παϊζης Ν. & Μ. Θεοδωρίδης, Εκπαίδευση και Πολιτισμός. Πρόγραμμα Μελίνα, ΥΠΕΠΘ-ΥΠΠΟ-ΓΓΛΕ, Αθήνα 1995
Παμπούδη Π., Με το Άλφα και το Βήτα, Κέδρος, Αθήνα 1981.
Ρ. Κίπλιγκ, "Το πρώτο γράμμα και Πώς φτιάχτηκε το πρώτο αλφάβητο", Απίθανες Ιστορίες, Κέδρος, Αθήνα, χ.χ., σσ. 77-111.
ΥΠΕΠΘ, Εικαστική Αγωγή. Βιβλίο για το δάσκαλο (πρώτο επίπεδο), ΟΕΔΒ, Αθήνα 1992, σσ. 36-7. 15.
ΥΠΠΟ, Η Γέννηση της Γραφής, Τ.Α.Π., Αθήνα 1985.
ΥΠΠΟ, Στον Κόσμο των Βυζαντινών Χειρογράφων, Αθήνα 1955.
Φραγκουδάκη, Ά., «Βιβλίο και Εκπαίδευση», ΥΠΠΟ, Εθνική Πολιτική Βιβλίου, 1994, σσ. 157-170.
Φραγκουδάκη, Ά., Γλώσσα και Ιδεολογία: Κοινωνιολογική προσέγγιση, της ελληνικής γλώσσας, Οδυσσέας, Αθήνα 1987, σσ. 109-143.