THE ADVENTURE OF WRITING: A PROPOSAL FOR THE EDUCATIONAL SUPPORT OF ITS TEACHING AT THE ELEMENTARY SCHOOL


Published: Jul 1, 1998
Keywords:
first writing elementary school art and culture in school educational program
Μπ. Βεμη (Mp. Vemi)
Abstract
Writing is one of the most important activities of man, since it allows for expressing ones inner feelings and thoughts, as well as communicating with other people. The teaching of writing to first-year elementary-school children should be especially considered, since it may affect directly their future reading, writing and talking skills. In this work, a teaching program is proposed, which allows the children to approach writing through various activities, which combine acquaintance with writing materials from various cultures and times, drawing of letters related to short poems, as well as gymnastic movements leading to the formation of alphabetical figures by the participating children. Results from the application of this program to a school of the Thessaloniki (Macedonia, Northern Greece) area are also presented.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Durbin, G., Morris, S. & S. Wilkinson, Learning from Objects, English Heritage, Λονδίνο 1990.
Georges, Jean, Γραφή, η μνήμη των ανθρώπων (ελληνικά ντοκουμέντα και μετάφρ. Θωμάς Γκόρπας), Ανακαλύψεις Δεληθανάση, Αθήνα 1994.
Kress G., Learning to Write, 2η έκδ. Routledge, Λονδίνο 1994, σ. xiv.
Meek, Μ., On Being Literate, The Bodley Head, Λονδίνο 1991.
Mioni, Ε., Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα 1985.
Άλκηστις, Μουσεία και Σχολεία Δεινόσαυροι και Αγγεία, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 1995.
Βέμη Μπ., Υλικά και σύνεργα της γραφής. Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, Αρχαιολογία-Τέχνες, 1997, (υπό δημοσίευση).
Κύρδη Π., To παιδί και η γραφή: μια σχέση κλειδί για τη δια βίου μάθηση, Εκπαιδευτική κοινότητα, 41(1997), σ. 4-7. 2.
Ομάδα αξιολόγησης A.U.&.,Τελική έκθεση αξιολόγησης τον Προγράμματος Μελίνα, Θεσ/νίκη, 1996.
Παϊζης Ν. & Μ. Θεοδωρίδης, Εκπαίδευση και Πολιτισμός. Πρόγραμμα Μελίνα, ΥΠΕΠΘ-ΥΠΠΟ-ΓΓΛΕ, Αθήνα 1995
Παμπούδη Π., Με το Άλφα και το Βήτα, Κέδρος, Αθήνα 1981.
Ρ. Κίπλιγκ, "Το πρώτο γράμμα και Πώς φτιάχτηκε το πρώτο αλφάβητο", Απίθανες Ιστορίες, Κέδρος, Αθήνα, χ.χ., σσ. 77-111.
ΥΠΕΠΘ, Εικαστική Αγωγή. Βιβλίο για το δάσκαλο (πρώτο επίπεδο), ΟΕΔΒ, Αθήνα 1992, σσ. 36-7. 15.
ΥΠΠΟ, Η Γέννηση της Γραφής, Τ.Α.Π., Αθήνα 1985.
ΥΠΠΟ, Στον Κόσμο των Βυζαντινών Χειρογράφων, Αθήνα 1955.
Φραγκουδάκη, Ά., «Βιβλίο και Εκπαίδευση», ΥΠΠΟ, Εθνική Πολιτική Βιβλίου, 1994, σσ. 157-170.
Φραγκουδάκη, Ά., Γλώσσα και Ιδεολογία: Κοινωνιολογική προσέγγιση, της ελληνικής γλώσσας, Οδυσσέας, Αθήνα 1987, σσ. 109-143.