Το ριψοκίνδυνο παιχνίδι στο Ελληνικό νηπιαγωγείο: Οπτικές και πρακτικές


Δημοσιευμένα: Δεκ 22, 2024
Μαρία Μπιρμπίλη
Μαρία Κυριακίδου
Περίληψη

Ερευνητές από διαφορετικά πολιτισμικά πλαίσια συζητούν ολοένα και περισσότερο σχετικά με την ισορροπία μεταξύ της ασφάλειας των παιδιών κατά το παιχνίδι και της ανάγκης τους να ρισκάρουν και να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους σε διάφορα επίπεδα. Από πρόσφατη αναζήτηση στην ελληνική βιβλιογραφία προέκυψε ότι οι έρευνες που μελετούν το ριψοκίνδυνο παιχνίδι των παιδιών στο ελληνικό νηπιαγωγείο είναι περιορισμένες. Μέσα στο πλαίσιο αυτό, η παρούσα έρευνα στόχο της είχε να διερευνήσει πώς αντιλαμβάνονται την έννοια του ριψοκίνδυνου παιχνιδιού Έλληνες και Ελληνίδες νηπιαγωγοί και κατά πόσο το επιτρέπουν ως είδος παιχνιδιού στους χώρους του νηπιαγωγείου. Στην έρευνα συμμετείχαν 20 εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε δημόσια νηπιαγωγεία και η συλλογή των δεδομένων έγινε με ημι-δομημένες συνεντεύξειςΟι συνεντεύξεις απομαγνητοφωνήθηκαν και η επεξεργασία τους έγινε με τη μέθοδο της θεματικής ανάλυσης. Από την ανάλυση των δεδομένων προκύπτει, μεταξύ άλλων, ότι οι συμμετέχοντες, ως ριψοκίνδυνο παιχνίδι ορίζουν συμπεριφορές των παιδιών που θεωρούν ότι ενέχουν κίνδυνο για τη σωματική ακεραιότητά τους, όπως για παράδειγμα το ανέβασμα στα τραπέζια ή τα παγκάκια της τάξης, ο συνωστισμός σε παιχνίδια της αυλής ή το σκαρφάλωμα σε δέντρα και κατασκευές. Ενώ στην πλειονότητά τους οι εκπαιδευτικοί φαίνεται να αναγνωρίζουν τον ενθουσιασμό των παιδιών όταν ρισκάρουν στο παιχνίδι και να μπορούν να διακρίνουν τα οφέλη που πηγάζουν από αυτές τις δράσεις, ταυτόχρονα φαίνεται να φοβούνται τον «υπέρμετρο ενθουσιασμό αυτής της ηλικίας» και προσπαθούν να τον τιθασεύσουν με απαγορεύσεις οι οποίες επιβάλλονται, ως επί το πλείστον, προκαταβολικά. Τα αποτελέσματα της έρευνας συζητούνται από την οπτική της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Brussoni, M., Gibbons, R., Gray, C., Ishikawa, T., Sandseter, E.B., Bienenstock, A., Chabot, G., Fuselli ,P., Herrington, S., Janssen, I., Pickett, W., Power, M., Stanger, N., Sampson, M., & Tremblay, M.S. (2015).What is the Relationship between Risky Outdoor Play and Health in Children? A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 12(6), 6423-54. doi: 10.3390/ijerph120606423
Brussoni, M., Olsen, L. L., Pike, I., & Sleet, D. A. (2012). Risky play and children’s safety: Balancing priorities for optimal child development. International Journal of Environmental Research and Public Health, 9(9), 3134-48. doi:10.3390/ijerph9093134
Brussoni, M. (2020). Outdoor risky play. In T. Burns, & F. Gottschalk (Eds.), Education in the Digital Age: Healthy and Happy Children. Paris: OECD. https://doi.org/10.1787/1209166a-en
Bryman, A. (2017). Μέθοδοι Κοινωνικής Έρευνας. Gutenberg.
Christidou, V., Tsevreni, I., Epitropou, M., & Kittas, C. (2013). International Journal of Environmental and Science Education, 8(1), 59-83.
Cooke, M., Wong, S., & Press, F. (2021). Towards a re-conceptualisation of risk in early childhood education. Contemporary Issues in Early Childhood, 22(1), 5–19. https://doi.org/10.1177/1463949119840740
Douglas M. (1992). Risk and Blame: Essays in Cultural Theory. Routledge.
Eichsteller, G., & Holthoff, S. (2009). Risk competence: Towards a pedagogic conceptualisation of risk. http://www.childrenwebmag.com/articles/social-pedagogy/towards-a-pedagogic-conceptualisation-of-risk
Goldenberg, G. (2021). Risky Play: as safe as possible or as safe as necessary? https://www.earlyyearseducator.co.uk/features/article/risky-play-as-safe-as-possible-or-as-safe-as-necessary
Hinchion, S., McAuliffe, E., & Lynch, H. (2021). Fraught with frights or full of fun: perspectives of risky play among six-to-eight-year olds. European Early Childhood Education Research Journal, 29(5,) 696-714. doi: 10.1080/1350293X.2021.1968460
Jerebine, A., Fitton-Davies, K., Lander, N. Eyre, E.L., Duncan, M. J., & Barnett, L. M. (2022). “Children are precious cargo; we don’t let them take any risks!”: Hearing from adults on safety and risk in children’s active play in schools: a systematic review. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 19, 111. https://doi.org/10.1186/s12966-022-01344-7
Kalpogianni, D. E. (2019). Why are the children not outdoors? Factors supporting and hindering outdoor play in Greek public day-care centres. International Journal of Play, 8(2), 155-173. doi: 10.1080/21594937.2019.1643979
Kleppe, R. (2018). One-to-three-year-olds’ risky play in early childhood education and care [Doctoral Dissertation, Oslo Metropolitan University]. https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/5890
Kleppe, R., Melhuish, E. & Sandseter, E.B. (2017). Identifying and characterizing risky play in the age one-to-three years. European Early Childhood Education Research Journal, 25(3), 1–16. https://doi.org/10.1080/1350293X.2017.1308163
Knapik, M. (2006). The Qualitative Research Interview: Participants’ Responsive Participation in Knowledge Making. International Journal of Qualitative Methods, 5(3), 77–93. https://doi.org/10.1177/160940690600500308
Kontopoulou, M. (2016). Ο κίνδυνος της αποφυγής του ρίσκου στο παιχνίδι. Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης, 2, 20–34. https://doi.org/10.12681/dial.10512
Kvalnes, Ø., & Sandseter, E. B. H. (2023). Risky Play: An Ethical Challenge. Palgrave MacMillan.
Little, H. (2006). Children’s risk-taking behaviour: Implications for early childhood policy and practice. Taylor and Francis.
Little, H. (2022). “It’s about Taking the Risk”: Exploring Toddlers’ Risky Play in a Redesigned Outdoor Space. Education Sciences, 12(10), 677. https://doi.org/10.3390/educsci12100677
Little, H., Sandseter, E. B. H., & Wyver, S. (2012). Early Childhood Teachers’ Beliefs about Children’s Risky Play in Australia and Norway. Contemporary Issues in Early Childhood, 13(4), 300–316. https://doi.org/10.2304/ciec.2012.13.4.300
Liu, J., & Birkeland, Å. (2022). Perceptions of risky play among kindergarten teachers in Norway and China. International Journal of Early Childhood, 54, 339–360. https://doi.org/10.1007/s13158-021-00313-8
Loebach, J., Sanches, M., Jaffe, J., & Elton-Marshall, T. (2021). Paving the Way for Outdoor Play: Examining Socio-Environmental Barriers to Community-Based Outdoor Play. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(7), 3617. doi: 10.3390/ijerph18073617. PMID: 33807263; PMCID: PMC8037806.
McFarland, L., & Laird, S. (2018). Parents’ and Early Childhood Educators’ Attitudes and Practices in Relation to Children’s Outdoor Risky Play. Early Childhood Education Journal, 46, 1-10. doi: 10.1007/s10643-017-0856-8
Μπιρμπίλη, Μ. (2016). Το παιδικό παιχνίδι σε έναν κόσμο που αλλάζει: Εισαγωγικό σημείωμα. Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης, 2, 4-8.
Μπιρμπίλη, Μ., & Παπανδρέου, Μ. (2018). Δημιουργία ανοιχτών χώρων παιχνιδιού και μάθησης στο αστικό περιβάλλον: Η περίπτωση του ‘pop up adventure play’. Στο Κ. Τσουκαλά, Δ. Γερμανός, Α. Γκλούμπου, Γ. Κατσαβουνίδου, Π. Παντελιάδου, & Π. Τόμπρου (Επιμ.), Πρακτικά Συνεδρίου ‘Χώροι για το Παιδί ή Χώροι του Παιδιού; Όταν η συνθήκη αγωγής και εκπαίδευσης τέμνεται με την καθημερινότητα της πόλης’. https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/childspace/article/view/1433
Μπότσογλου, Κ. (2010). Υπαίθριοι χώροι παιχνιδιού και παιδί: Παιδαγωγική ποιότητα, ασφάλεια, παιδαγωγικές εφαρμογές. Τυπωθύτω. Γ. Δαρδανός
Nikiforidou, Z. (2017). Risk literacy: Concepts and pedagogical implications for early childhood education. Contemporary Issues in Early Childhood, 18(3), 322–332.
Penrod, J., Preston, D. B., Cain, R. E., & Starks, M. T. (2003). A Discussion of Chain Referral as a Method of Sampling Hard-to-Reach Populations. Journal of Transcultural Nursing, 14(2), 100–107. https://doi.org/10.1177/1043659602250614
Sakellariou, M., & Banou, M. (2020). Play within outdoor preschool learning environments of Greece: a comparative study on current and prospective Kindergarten Educators. Early Child Development and Care, 190(10), 1-17. doi: 10.1080/03004430.2020.1813123
Sandseter, E. B. H. (2009). Characteristics of risky play. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 9(1), 3-21.
Sandseter, E. B. H. (2010). Scaryfunny: A Qualitative Study of Risky Play among Preschool Children [Doctoral Dissertation, Norwegian University of Science and Technology, Trondheim]. https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/270413
Sandseter, E. B. H., Cordovil, R., Hagen, T. L., & Lopes, F. (2020). Barriers for Outdoor Play in Early Childhood Education and Care (ECEC) Institutions: Perception of Risk in Children’s Play among European Parents and ECEC Practitioners. Child Care in Practice, 26(2), 111-129, doi: 10.1080/13575279.2019.1685
Sandseter, E. B. H., & Kleppe, R. (2019). Outdoor Risky Play. In M. Brussoni (Ed.), Outdoor Play - Encyclopedia on Early Childhood Development (pp. 27-33). https://www.child-encyclopedia.com/pdf/complet/outdoor-play
Sandseter, E. B. H., & Kleppe, R., & Kennair, L. E. O. (2023). Risky play in children’s emotion regulation, social functioning, and physical health: an evolutionary approach. International Journal of Play, 12(1), 127-139. doi: 10.1080/21594937.2022.2152531
Sandseter, E. B. H., & Sando, O. J. (2016). “We don’t allow children to climb trees”: How a focus on safety affects Norwegian children’s play in early-childhood education and care settings. American Journal of Play, 8(2), 178–20.
Shearn, P. (2004). Teaching practice in risk education for 5–16-year-olds. Report no. HSL 2005/23. Sheffield: Health and Safety Laboratory.
Smith, P. K. (1982). Does play matter? Functional and evolutionary aspects of animal and human play. Behavioral and Brain Sciences, 5, 139-184.
Τσιώλης, Γ. (2018). Θεματική ανάλυση ποιοτικών δεδομένων. Στο Γ. Ζαϊμάκης (Επιμ.), Ερευνητικές διαδρομές στις Κοινωνικές Επιστήμες. Θεωρητικές – Μεθοδολογικές Συμβολές και Μελέτες Περίπτωσης (σσ. 97-125). Πανεπιστήμιο Κρήτης, Εργαστήριο Κοινωνικής Ανάλυσης & Εφαρμοσμένης Κοινωνικής Έρευνας.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)