THE CONTRIBUTION OF CHILDREN’S SELF ASSESSMENT / SELF EVALUATION IN THEIR PERSONAL AND SOCIAL DEVELOPMENT IN A COOPERATIVE LEARNING ENVIRONMENT


Published: Jul 1, 2014
Keywords:
children’s self assessment cooperative learning social competences
Αλεξάνδρα Γκλούμπου (Alexandra Gkloumpou)
Ελένη Ζησοπούλου
Abstract
Social competences for preschool children are related to their all out development. This specific program was an action- research which has taken place in a cooperative learning environment and referred to language and mathematics cognitive fields. The basic goals of the program were, through self evaluation procedures, to get children to develop cooperative and social competences, post knowledge efficiency, to strengthen their self –esteem and learn how to improve their behavior and performance by discussing their actions. Results have indicated that children were led to acquiring cooperative and social competence. Interaction was increased and that was the fact that boosted the positive psychological climate of the class. Finally, due to often action depiction, children’s post knowledge ability was also amplified.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Assessment Reform Group (1999). ‘Assessment for learning: Beyond the black box’ Ανακτήθηκε από http://gtcni.openrepository.com/gtcni/bitstream/2428/4621/1/Assessment%20for%20learning Beyond%20the%20Black%20Box.pdf)
Blumenfeld C,P., Pintrich R.P., Meece J. & Wessels K. (1982). ‘The formation of self perceptions of ability in elementary classrooms’. The Elementary School Journal, 82(5), 401-420.
Γερμανός, Δ., Αρβανίτη, Ι., Γρηγοριάδης, Αθ., Κλιάπης, Π. (2007). Οι εκπαιδευτικοί αξιολογούν τη διαδικασία και το αποτέλεσμα της δημιουργίας συνεργατικού περιβάλλοντος στην τάξη τους, στο πλαίσιο μιας έρευνας-δράσης. Στο: Γ.Δ Καψάλης & Α.Ν. Κατσίκης, (Επιμ.), Η πρωτοβάθμια
εκπαίδευση και οι προκλήσεις της εποχής μας, (294-302). Ιωάννινα: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Σχολή Επιστημών Αγωγής.
Ghiglionne, R. & Matalon, B. (1999). Les enquetes sociologiques. Theories te pratique. Paris: A. Colin.
Gillies, R.M. (2004). The effects of cooperative learning on junior high school students during small group learning. Learning and instruction, 14, 197-213.
Golafshani Nahid, (2003). Understanding reliability and validity in qualitative research. The Qualitative Report, 8(4), 597-607. Ανακτήθηκε από http://www.nova.edu/ssss/QR/QR8-4/golafshani.pdf
Grundy, S. & Kemmis, S. (1988). Educational action research in Australia: The state of the art (An Overview). In S. Kemmis & R. Mc Taggart (Eds.), The Action Research Reader (321-335). Victoria: Deakin University Press.
Johnson, D., Johnson, R. & Holubec, E. (1998). Cooperation in the classroom. Boston: Allyn and Bacon.
Johnson, D.W. & Johnson, R.T. (1999). Learning together and alone. Massachusetts: Allyn & Bacon.
Johnson, D.W, Johnson, R.T. & Stanne, M. E. (2000). Cooperative learning methods: A meta-analysis. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.
Kagan, S. (1994). Cooperative learning. San Juan Capistrano, CA: Resources for Teachers Inc.
Κατσαρού, Ε. & Τσάφος, Β. (2003). Από την έρευνα στη διδασκαλία. Η εκπαιδευτική έρευνα δράσης. Αθήνα: Σαββάλας.
Klenowski V. (1995). Student self evaluation processes in student-centred teaching and learning contexts of Australia and England. Assessment in education 2(2),145-163.
Κωσταρίδου-Ευκλείδη, A. (2005) Μεταγνωστικές διεργασίες και Αυτορρύθμιση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Μπίκος, Κ. (2004). Αλληλεπίδραση και κοινωνικές σχέσεις στη σχολική τάξη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Μπιρμπίλη Μ, Καραγιώργου Ι. & Χριστοδούλου Ι. (2010). Εμπλέκοντας τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας στη μάθησή τους: η σημασία της αυτοαξιολόγησης. Στο Δ., Γερμανός & Μ., Κανατσούλη (Επιμ.), Σύγχρονες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις στην Προσχολική και την Πρώτη Σχολική Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Muchielli, A. (1994). Les methods qualitative. Paris: PUF
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο: Πιλοτικό Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου, 2011. Ανακτήθηκε από http://digitalschool.minedu.gov.gr/info/newps/Προσχολική - Πρώτη Σχολική Ηλικία/
Πιαζέ, Ζ. (1999). Ψυχολογία και Παιδαγωγική. Αθήνα: Λιβάνης
Slavin, R. (1995). Cooperative learning. Massachusetts: Allyn & Bacon.
Stipek J. D., Tannatt M.L. (1989). Children’s judgments of their own and their peers’ academic competence. Journal of Educational Psychology 76(10), 75-84
Stipek J.D. & MacIver D. (1989). Development change in children’s assessment of intellectual competence. Child Development 60, 521-538
Towler L.& Broadfoot P. (1992). Self-assessment in primary school. Education Review, 44(2), 46-101.
Vygotsky, L., S. (1997). Νους στην Κοινωνία. Αθήνα: Gutenberg