COUNSELLING SKILLS AS AN ''ANTIDOTE'' TO THE CRISIS


Published: Jul 1, 2014
Keywords:
crisis preschool age parents school counselor skills
Ευφροσύνη Κατσικονούρη (Efrosyni Katsikonouri)
Ευθυμία Μανίτσα
Abstract
Nowadays, wherever you turn your head, you hear the word CRISIS. Financial crisis, crisis in relationships, family crisis, mourning crisis, political crisis, etc. The question which arises is this: Is there a crisis? And if so, can this ''disease'' be cured? The answer is given by counseling, which was developed as a science during the twentieth century, focusing on several areas and combining different methods and schools of thought. The current study aims to explore the problems faced by children of preschool age (4-6 years old) through the different forms of crisis which they experience, but also to ''respond'' to the way of dealing with them. The sample consisted of 63 parents of students attending Athens public kindergarten schools during the second semester of 2013 and a structured questionnaire with closed-ended questions was used. The results showed that, even though in most cases parents do not discuss the problems which they face in front of their children, they still admit that the crisis affects their family routine to a great extent, to a lesser extent their behavior, and to a small extent their children's mental and physical well-being. The notion that school can support children in difficult periods enjoys a very high percentage. The study highlights the counseling and supporting role played by school and teachers in dealing with the ''crisis''.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Bird, M., Hammersley M., Gomm R. & Woods P., (1999). Εκπαιδευτική Έρευνα στην Πράξη. Εγχειρίδιο Μελέτης. Πάτρα: ΕΑΠ.
Cohen, L., Manion, L., (1994). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Δημητρόπουλος Ε., (2000). Συμβουλευτική Προσανατολισμός τόμος Α Συμβουλευτική και Συμβουλευτική Ψυχολογία. Αθήνα: Γρηγόρη.
Εθνικό Θεματικό Δίκτυο, (2005). Δικτύωση και Συντονισμός υπαρχουσών και νέων δομών και μετεξέλιξή τους σε one-stop shop ομάδα: βελτίωση δομών απασχόλησης και ΣΥΥ θεματική προτεραιότητα 1: προφίλ συμβούλου απασχόλησης. Βοιωτία: Πρακτικά συνεδρίου.
Κυριαζή, Ν., (1999). Η Κοινωνιολογική έρευνα (Κριτική επισκόπηση των μεθόδων και των τεχνικών). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Μαλικιώση Λοϊζου, Μ., (2001). Η συμβουλευτική Ψυχολογία στην Εκπαίδευση. Από τη θεωρία στην πράξη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Maslow, A. H. (1970). Motivation and personality. New York: Harper & Row.
Mcleod, J., (2005). Εισαγωγή στη συμβουλευτική. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Rogers, C., R., (1959). A theory of therapy, personality and interpersonal relationships as developed in the client-centered framework. In s. Koch (Ed.), Psychology: A study of science. New York: Mc Graw-Hill Co. Inc.
Τεγόπουλος Φυτράκης, (1993). Ελληνικό λεξικό Ορθογραφικό ερμηνευτικό ετυμολογικό συνώνυμων αντίθετων κύριων ονομάτων. Αθήνα: Ελευθεροτυπία.
Τριάρχη- Herrmann, Β., (2004). Εισαγωγή στη Σχολική Συμβουλευτική. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Φίλιας, Β., (1998). Εισαγωγή στη μεθοδολογία και τις τεχνικές των κοινωνικών ερευνών. Αθήνα: Gutenberg.
Most read articles by the same author(s)