"Activating children's minds and imagination with the use of limericks and haiku: description and development of a Literature and Creative Writing assessment programme for the Kindergarten".


Published: Jul 1, 2015
Keywords:
Educational programs evaluation reading and creative writing program program structural hierarchical decomposition evaluation plan
Σουλτάνα Μάνεση (Soultana Manesi)
Abstract
The present article seeks to describe a Preschool Reading and Creative Writing Program Evaluation. Based upon evidence drawn from the review of the related literature and focusing on the importance of evaluating educational programs, the paper will attempt to shed light on the main goals of a Preschool Reading and Creative Writing Educational Program as well as form a proposal for the Structural Hierarchical Decomposition of the program. A pilot evaluation plan will be developed, which will first specify the research questions and the research methods as well as the data collection and analysis procedure. The present paper will also include ways of disseminating the results of the Evaluation Plan and will propose further ways of improving possible implementation of the program
in the future.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αθανασούλα‐Ρέππα, Α. (2008). Εκπαιδευτική διοίκηση και οργανωσιακή συμπεριφορά: η παιδαγωγική της διοίκησης της εκπαίδευσης. Αθήνα: Έλλην.
Αρτζανίδου, Έ. & Κουράκη, Χ. (2013). Φιλαναγνωσία και δημιουργική γραφή. Πρακτικά 1ου Διεθνούς Συνεδρίου «Δημιουργική Γραφή», Οκτώβριος 2013, Αθήνα.
Creswell, J. & Plano Clark, V. (2011). Designing and Conducting Mixed Methods Research, 2nd ed. London: SAGE Publications Limited.
Γκλιάου‐Χριστοδούλου, Ν. (2007). Φιλαναγνωσία, παιδικά έντυπα και δημιουργικότητα των παιδιών, Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 12, 170‐181.
Fitzpatrick, J. L., Sanders J. R., & Worthen, B. R. (2004). Program evaluation: Alternative approaches and practical guidelines (3rd ed.). New York: Pearson Education.
Gray, D. (2004). Doing Research in the Real World, 2nd ed. London: SAGE Publications Ltd. Καραγιάννης, Σ. (2010). Η Δημιουργική Γραφή ως Καινοτόμος Δράση στο Σχολείο: όψεις μιας Παιδαγωγικής Εμπειρίας.
Καρακίτσιος, Α. (2012α). Εισαγωγή στη Φιλαναγνωσία, Επιμορφωτικό υλικό για εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο των πράξεων «Καινοτόμες Δράσεις Ενίσχυσης Φιλαναγνωσίας των Μαθητών».
Καρακίτσιος, Α. (2012β). Δημιουργική Γραφή: μια άλλη προσέγγιση της λογοτεχνίας ή επιστροφή της Ρητορικής;, Κείμενα, τ.15.
Κενδέου, Π. (2014). Συλλογή πληροφοριών αξιολόγησης: πηγές δεδομένων και μέθοδοι, ανάλυση και ερμηνεία. Στο Π. Πασιαρδής, (Επιμ.). Αξιολόγηση Προγραμμάτων και Προσωπικού στην Εκπαίδευση (σσ.189‐212), τόμος Ι, Αθήνα: Ίων.
Ματσαγγούρας, Η. (2001). Θεωρία της Διδασκαλίας: η προσωπική θεωρία ως πλαίσιο στοχαστικο‐κριτικής ανάλυσης. Αθήνα: Gutenberg.
Miles, M.B. & Huberman, M.A. (1994). Qualitative Analysis: an expanded sourcebook, 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage.
Πασιαρδής, Π. (1994). Μοντελοποίηση προγραμμάτων (Program Modeling): η περίπτωση του προγράμματος για τη λειτουργική εκμάθηση της Νεοελληνικής Γλώσσας. «Αξιολόγηση Προγραμμάτων στην Εκπαίδευση». 4ο Συνέδριο Παιδαγωγικής Εταιρείας Κύπρου.
Robson, C., (2002). Real World Research: A Resource For Social Scientists And Practitioner‐ Researchers, 2nd ed. Oxford: Blackwell.
Στυλιανίδης, Μ. (2002). Εκπαιδευτικά προγράμματα μουσειακής αγωγής: μια πρόταση για μοντελοποίηση και αξιοποίησή τους, Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 34, 44‐64.
Στυλιανίδης, Μ. & Πασιαρδής, Π.(2014). Μοντελοποίηση προγραμμάτων/Τεχνική Δομημένη Ιεραρχική Ανάλυση, στο Πασιαρδής, Π. (επιμ.), Αξιολόγηση Προγραμμάτων και Προσωπικού στην Εκπαίδευση Ι, Αθήνα: Ίων, 1‐26, 99‐128.
Τσιλιμένη, Τ. (2013). Οι απόψεις και οι τακτικές των νηπιαγωγών για τις φιλαναγνωστικές δράσεις στην Προσχολική Εκπαίδευση. Διαδρομές, 110, 8‐19.
Χριστοφίδου, Ε. (2014). Εισαγωγικές Έννοιες – Ορισμοί – Διαφορές Έρευνας και Αξιολόγησης, στο Πασιαρδής, Π. (επιμ.), Αξιολόγηση Προγραμμάτων και Προσωπικού στην Εκπαίδευση Ι, Αθήνα: Ίων,
‐26.
Most read articles by the same author(s)