Art Education and training of Greek pre-school teachers


Published: Dec 1, 2012
Keywords:
art education pre-school teachers pre-school education departments
Απόστολος Μαγουλιώτης (Apostolos Magouliotis)
Βασιλική Λαμπίτση (Vasiliki Lampitsi)
Abstract
This paper presents and discusses conclusions of a research project which is presently completed and focuses on Art Education and the problems of pre-school teachers in delivering the subject. Conclusions are compared with those of previous research conducted in a small sample, which has shown that in-service pre-school teachers in Greece have limited knowledge and experience in teaching Art. On the whole, it is underlined the need for organizing in-service training seminars for them as well as the review and enrichment of the aims and content of the Art Education curricula offered by Pre-school Education Departments in Greek Universities.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Bamford, A. 2006. The wow factor: Global research compendium on the impact of the arts in education. New York: Waxmann.
Barnes, R. 2002. Teaching art to young children 4-9. London and New York: Routledge-Falmer.
Cohen, L. & Manion, L. 2000. Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας, μτφρ Χρ. Μητσοπούλου & Μ. Φιλοπούλου. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Eisner, E. 1985. The Educational Imagination. New York: Macmillan.
Gardner, H. 1990. Art Education and Human Development. Los Angeles: The J. Paul Getty Trust.
Labitsi, V. 2000. An Investigation into the Art Education Practices, Strengths, Problems, Professional Needs and Views of Greek Primary School Teachers, MA Dissertation, University of Surrey Roehampton.
Labitsi, V. 2007. “Climbing to Reach the Sunset: Representation of Narrative Structures in Greek Children’s Drawings”. In: Ιnternational Journal of Education through Art, 3, pp.185-193.
Labitsi, V. 2008. “Spontaneous Narrative Drawing at the Age of Six: Pantelis Case”. In: Imaginar, 50, pp. 7-11.
Magouliotis, A. 2009. "Lines as Ideas and Structure Elements for Preschool Children’s Plastic Art Works”. In: International Journal of Learning , 16, pp. 423-434.
Mims, S. & Lankford E. 1995. “Time, Money and the New Art Education: A Nationwide Investigation”. In: Studies in Art Education, 36, pp. 84-95.
Swann, J. & Brown, S. 1997. “The Implementation of the National Curriculum and Teachers’ Thinking”. In: Research Papers in Education, 12, σσ. 91-114.
Swift, J. & Steers, J. 1997. “A Manifesto for Art in Schools”. In: Journal for Art and Design Education, 18, 7-13.
Zimmerman, E. 1997. “Concerns of pre-service art teachers and those who prepare them to teach”. In: Art Education, 4, σσ. 9-67.
Βάος, Α. 2000. Εικαστική αγωγή στην ελληνική εκπαίδευση. Ιστορική αναδρομή - Προσεγγίσεις στη διδασκαλία της τέχνης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Δαφέρμου, Χ. – Κουλούρη, Π. & Μπασαγιάννη, Ε. 2007. Οδηγός Νηπιαγωγού: Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί, Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Μαγουλιώτης, Α – Λαμπίτση, Β. –Βάος, Α.- Ντάνης, Α. 2009. «Εικαστική αγωγή: κατάρτιση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της προσχολικής εκπαίδευσης». Στο Κωνσταντίνος Μαλαφάντης – Μαρία Σακελλαρίου – Θωμάς Μπάκας (επιμ.) ΙΓ’ Διεθνές Συνέδριο Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος. Αθήνα: Διάδραση τ. 1, 641-651.
Μαγουλιώτης, Α. – Παπαγεωργίου, Ε. 2002. «Ανίχνευση συντελεστών, οι οποίοι προκαλούν τη δημιουργία ή διαφοροποιούν προγραμματισμένες εικαστικές δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο», Virtual School, 3.
Ματσαγγούρας, Η. Γ. – Χατζηγεωργίου, Γ. 2009. Εισαγωγή στις επιστήμες της παιδαγωγικής. Αθήνα: Gutenberg.
Τομας, Γ. & Σιλκ, Ά. 1997. Η ψυχολογία του παιδικού σχεδίου/ μτφ. Φ. Μπονώτη. Αθήνα: Καστανιώτη.
Υ.Π.Θ.Π.Α., Π.Ι. (2011). Νέο Πιλοτικό Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο. http://digitalschool.minedu.gov.gr/info/newps.php
Φ.Ε.Κ. τεύχος Β΄αρ. φύλλου 304/13-03-03, Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Σπουδών, Προγραμμάτων Σπουδών και Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Ψαρρού, Μ. Κ. & Ζαφειρόπουλος, Κ. 2001. Επιστημονική έρευνα: θεωρία και εφαρμογές στις κοινωνικές επιστήμες, Αθήνα: Τυπωθήτω.