Ερευνητικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Πρωτομαθηματικών Εννοιών


Μ. Τζεκάκη (M. Tzekaki)
Σ. Καλαϊτζίδου (S. Kalaitzidou)
Abstract
In this paper we present part of a research program of mathematical activities development, carried out at the Early Childhood Centre of the Department of Early Childhood, at the Aristotle University of Thesssaloniki. The program aims at the design and the implication of activities, special for each mathematical concept; thus it promotes the creation of an educational environment focused on mathematical concepts for pre-schoolers. Within the framework of constructivism, which assumes individual activation and children's' participation, this program comprises carefully designed play activities with attractive scenarios and story-telling, helps to develop control mechanisms for children and is accomplished by specially designed educational material.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Brousseau, G. (1986). Θεμέλια και μέθοδοι της Διδακτικής των Μαθηματικών, στο Θέματα Διδακτικής των Μαθηματικών, Θεσσαλονίκη, Αφοι Κυριακίδη, 1991.
Chevallard, Υ. (1986). Transposition didactique, Grenoble, Ed. Pensée Sauvage.
Γερμανός, Δ., Οικονόμου, Α., Τζεκάκη, Μ. (1994). Χωρομαθηματικές έννοιες, παιδί και αγωγή στο Νηπιαγωγείο, Εισήγηση στο Πανελλήνιο Συνέδριο Προσχολικής, Αγωγής, Ιωάννινα, Μάιος (υπό δημοσίευση).
Dubois, C, Fénichel, M., Pauvert, M. (1993). Se former pour enseigner les Mathématiques, 2. Maternelle, grandeur et mesure, Paris, Armand Colin.
Π.Τ.Ν. (1993). Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική, Πρόγραμμα Εργασίας για τις Πρακτικές Ασκήσεις των φοιτητών/ τριών, Θεσσαλονίκη, Α.Π.Θ. Υπηρεσία Δημοσιευμάτων.
Resnick, L.B. (1989). Αναπτύσσοντας τη μαθηματική γνώση, στο Βοσνιάδου Σ. (επιμ.), Η Ψυχολογία των Μαθηματικών, Αθήνα: Gutenberg, 1995.
Sauvy, J. et S. (1972). L'enfant à la découverte de l'espace, De la marelle aux labyrinthes, Belgique, Casterman.
Τζεκάκη, M. (1993). Ανάπτυξη Μαθηματικών Διαδικασιών και Εννοιών, Εηετηρίδα ΠΤ.Ν. ΑΠ.Θ. (υπό δημοσίευση).
Τζεκάκη, Μ. (1994). Διδακτική Πρακτική στη προσέγγιση των Πρωτομαθηματικών Εννοιών, Εισήγηση στο Πανελλήνιο Συνέδριο Προσχολικής Αγωγής, Ιωάννινα, Μάιος (υπό δημοσίευση).
Tzekaki, Μ. (1994). Control Processes during the geometric construction on computer invironemnt, in Proceedings of 18th PME, University of Lisbon, Lisbon, Portugal.
Τζεκάκη, Μ. (und έκδοση). Μαθηματικές Δραστηριότητες για την προσχολική ηλικία, Αθήνα: Gutenberg.
Vergnaud, G. (1981). L'enfant, la mathématique et la réalité, Bern, Peter Lang.
Vergnaud, G. (1994). Le rôle de l'esneignant à la lumière des concepts de scheme et de champ conceptuel, dans Vingt ans de Didactique des Mathématiques en France, Eds: M. Artigue, R. Gras, C. Laborde, P. Tanignot, Grenoble. Le Pensée Sauvage, pp. 177-194.
Vygotsky, L. (1934). Σκέψη και γλώσσα, Αθήνα, Γνώση, 1988.
Zimmerman, G. (1985). Activités Mathématiques, Paris, F.Nathan, Pédagogie Préscolaire.
ΥΠΕΠΘ (1990). Βιβλίο Δραστηριοτήτων ·> νια το Νηπιαγωγείο, Βιβλίο Νηπιαγωγού, Αθήνα. ΟΕΔΒ.