Το Φως ως Φυσική Οντότητα στη Σκέψη των Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας. Διδακτική Προσέγγιση


Κώστας Ραβάνης (Kostas Ravanis)
Χ. Βουτσινά (Ch. Voutsina)
Abstract
In this paper we attempt to identify and describe the spontaneous concepts of preschool children concerning the concept of light and its properties and transform them through a didactical experimental proposal. The aim of this study is to make children identify light as an independent entity and to make children's ideas compatible with the scientific ones. We begun our study by having the children in an individual interview situation, in order to identify their centrations, predictions and explanations of the phenomenon. We separated the children into two groups: a control group and an experimental. The control group consisted of children who attended an empiristic didactical intervention concerning the conception of light. Then, we had the didactical experimental proposal with the experimental group. During this stage which was based on the theoretical model of sociocognitive conflict we aimed to create cognitive conflict that could help children to eliminate the centrations of their concepts. Finally, the comparison between the control and the experimental group showed significant differences, so we came to the conclusion that the didactical proposal belied the children's ideas more towards the scientific viewpoint.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Anderson, C. & Smith, E. (1982). Student conceptions of light, color and seeing. Paper presented at the annual convention of the National Association for Research in Science Teaching. Fontana, Wisconsin.
Βαϊτση, Μ., Παπαγεωργίου, Ε., Μπαγάκης, Γ., Ραβάνης, Κ. & Παπαμιχαήλ, Γ. (1993). Η διδακτική αποσταθεροποίηση των αυθόρμητων παραστάσεων παιδιών προσχολικής ηλικίας για τα φαινόμενα της τήξης και της εξαέρωσης. Παιδαγωγική, Επιθεώρηση, 19, 308-338.
Braun, S. E. (1995). Σαπουνόφουσκες, ουράνια τόξα και σκουλήκια. ΤυπωΘήτω-Γ. Δαρδανάς, Αθήνα.
Chauvel, C. & Michel, V. (1990). Les sciences dès la maternelle. Retz, Paris.
Doise, W. (1985). Le développement social de Γ intelligence. Apercu historique. In W. Doise (ed.). Psychologie sociale du développement cognitif. P. Lang, Berne, 39-55.
Doise, W. & Mugny, G. (1987). H κοινωνική ανάπτυξη της νοημοσύνης. Πατάκης, Αθήνα.
Eaton, J., Anderson, C. & Smith, E. (1984). Student's misconceptions interfere with science learning: case studies of fifth-grade students. The Elementary Shool Journal, 84, 4, 4657.
Guesne, E. (1984). Children's ideas about light. In UNESCO. New Trends in Physics Teaching. UNESCO, Paris, IV, 179-192.
Guesne, E. (1985). Light. In R. Driver, E. Guesne, & A. Tiberghien (Eds). Children's Ideas in Science, Open University Press, Philadelphia, 10-32.
Halimi, L. (1982). Découvrons et expérimentons. Nathan, Paris.
Harlan, J. (1976). Science experiences for the early childhood years. Charles E. Merrill Publishing Co, Columbus Ohio.
Hildebrand, V. (1981). Introduction to Early Childhood Education. Macmillan Publishing Co, New York.
Κάκκοτας, Π., Βλάχος, Γ. & Καρανίκας, Γ. (1995). Διδακτικές στρατηγικές για εννοιολογική αλλαγή στις Φυσικές Επιστήμες. Στο Η. Ματσαγγούρας, (επιμ.). Η εξέλιξη, της Διδακτικής: Επιστημολογική Θεώρηση. Gutenberg, Αθήνα, 491-532.
Κουλαϊδής, Β. (επιμ.). (1994). Αναπαραστάσεις τον φνσικον κόσμον. Gutenberg, Αθήνα.
Κουμαράς, Π., Καριώτογλου, Π., Αντωνιάδου, Ν. & Ψύλλος, Δ. (1992). Η εποικοδομητική στρατηγική στην πειραματική προσέγγιση της διδασκαλίας της Φυσικής. Επιθεώρηση Φνσικής, Η, 22,12-20.
Langouet, G. & Porlier, J. C. Mesure et statistique en milieu éducatif. 5ème éd., ESF, Paris.
Lurçat, L. (1985). Imprégnation et transmission à l'école maternelle. Revue Française de Pédagogie, 71, 39-46.
Martinand, J. L. (1986). Connaître et transformer la matière. P. Lang, Berne.
Mugny, G., Doise, W. & PerretClermont, A. N. (1975-76). Conflit de centrations et progrès cognitif. Bulletin de Psychologie. 29,199-204.
Παπαμιχαήλ, Γ. (1986). H ιδεολογία του παιδαγωγικού αυθορμητισμού στο χώρο της προσχολικής εκπαίδευσης. Στο Ηλιου, Μ. (επ.). Προσχολική αγωγή και κατάρτιση νηπιαγωγών. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Αθήνα.
Paulu, Ν. and Martin, M. (1992). Helping your child learn science. U.S. Department of Education, Washington.
Perret-Clermont, A. N. (1986). La construction de V intelligence dans Γ interaction social. 3ème éd, P. Lang, P. Lang.
Piaget, J., Garda, R. (1971). Les explications causales. PUF, Paris.
Ραβάνης, Κ. (1991). Η συμβολή, της συγκρουσιακής δυναμικής στη διδακτική μεθοδολογία του μετασχηματισμού των αυθόρμητων παραστάσεων των μαθητών της Πέμπτης Δημοτικού για το φως. Διδακτορική διατριβή, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Πατρών.
Ravanis, Κ. (1995). Le concept de lumière. Représentations des enfants de cinq ans. Cinquième Congrès Européen sur la Qualité de l'Education des Jeunes Enfants. INRP-EECERA, Sorbonne, Paris.
Ravanis, K. (1996). Stratégies d' interventions didactiques pour Γ initiation des enfants de l'école maternelle en sciences physiques. Spirale, 17,161-176.
Reuchlin, M. (1976). Précis de statistique. PUF, Paris.
Stead, Β. & Osborne, R. (1980). Exploring student's concepts of light. Australian Science Teacher Journal, 26, 3, 84-90.
Tiberghien, Α., Delacote, G., Ghiglione, R. & Matalon, B. (1980). Conceptions de la lumière chez Γ enfant de 10-12 ans. .ßeütte Française de Pédagogie, 50, 24-41.
Ψύλλος, Δ., Κουμαράς, Π. & Καριώτογλου, Π. (1993). Εποικοδόμηση της γνώσης στην τάξη με συνέρευνα δασκάλου και μαθητή, Σύγχρονη Εκπαίδευση, 70, 34-42.
Watts, D. Μ. (1985). Student conceptions of light: a case study. Physics Education, 4, 4,183-187.