The psychological developmental research in the field of preschool education: International tendencies and the Greek research experience


Published: Jul 1, 2008
Keywords:
Early childhood education day care quality of preschool settings preschool children's development
Κωνσταντίνος Πετρογιάννης (Konstantinos Petrogiannis)
Abstract

A significant number of countries recognize the importance of the positive experience that the young children could gain by the attendance of a preschool setting such as day-care centres or kindergartens, depending on the age of the child, and make huge investments on long-term and large-scale research studies in order to move on informed political decisions based on sufficient valid and reliable results and proposals. By that time in Greece only a minimal number of research efforts have been recorded the last twenty years whereas the political decisions and laws that have been put in action do not have the necessary scientific documentation. In this article, we focus on early childhood care and education settings' quality and the relevant theoretical approaches and research studies, which constitute a major area of applied developmental psychology. The main tendencies both in theory and its measurement in the international arena as well as the relevant research efforts and findings from the Greek context are reported.

Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Abbott-Shim, M., & Sibley, Α. (1987). Assessment Profile for Early Childhood Programs: Preschool, Infant and School Age. Atlanta, GE: Quality Assist.
Αναγνωστοπούλου, A. & Παπαπροκοπίου, Ν. (2003). Ο σχεδιασμός του προγράμματος «Synergie». Στο ΕΑΔΑΠ (Επιμ.), Προς μια συνεργατική και συμμετοχική επιμόρφωση στην προσχολική αγωγή. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Αναπτυξιακή Εταιρεία Δήμου Αθηναίων (ΑΕΔΑ) (2003). Έρευνα για την υφιστάμενη κατάσταση των βρεφονηπιακών σταθμών της πρωτεύουσας. Ανάλυση - Συμπεράσματα. Αδημοσίευτη τεχνική έκθεση. Αθήνα.
Barnes, J. (2001). Η αξιολόγηση των υπηρεσιών παρoxήs φροντίδας και αγωγής με τη χρήση μεθόδων παρατήρησης. Στο Κ. Πετρογιάννης & E.C. Melhuish (Επιμ.), Προσχολική ηλικία: Φροντίδα - Αγωγή - Ανάπτυξη. Αθήνα: Καστανιώτης.
Blum, Μ. (1983). The day care dilemma. Lexington, MA: Lexington Books.
Bredekamp, S. & Coppie, C. (1997). Καινοτομίες στην προσχολική εκπαίδευση: Αναπτυξιακά κατάλληλες πρακτικές στα προσχολικά προγράμματα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Bronfenbrenner, U. (2005). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. London: SAGE.
Dahlerg, G., Moss, P., & Pence, P. (1999). Beyond quality in early childhood education and care - Postmodern perspectives. London: Falmer Press.
Dragonas, T., Tsiantis, J. & Lambidi, A. (1995) Assessing quality day care: the Child Care Facility Schedule. International Journal of Behavioral Development, 18, 557-568.
EETAA (2005). Καταγραφή παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών των ΟΤΑ. Αδημοσίευτη τεχνική έκθεση. Αθήνα: ΥΠΕΣΔΑ-ΚΕΔΚΕ.
Harms, T., & Clifford, R. M. (1980). Early Childhood Environment Rating Scale. New York: Teachers College Press.
Harms, T., Cryer, D., & Clifford, R. M. (1989). Infant/Toddler Environment Rating Scale. New York: Teachers College, Columbia University.
Κουγιουμουτζάκης, Γ. (2001). Πρόλογος. Στο Κ. Πετρογιάννης & E.C. Melhuish (Επιμ.), Προσχολική ηλικία: Φροντίδα - Αγωγή - Ανάπτυξη. Αθήνα: Καστανιώτη.
Laloumi-Vidali, Ε. (1998). Parental expectations of early childhood services for preschool children: The case of policy change in Greece. International Journal of Early Years Education, 6(1), 19-30.
Λαμπίδη, Α., & Πολέμη-Τοδουλου, M. (1992). Το παιδί προσχολικής ηλικίας: θεσμοί της πολιτείας, χώρος και διαδικασίες κοινωνικής ένταξης στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα. Ψυχολογικά θέματα, 5(4), 325-347.
Lerner, R.M., Jacobs, F., & Wertlieb, D. (Eds.) (2005). Applied developmental science - An advanced textbook. Thousand Oaks, CA: SAGE.
Μάντζιου, T. (2001). Οι ερωτήσεις των παιδιών, η ποιότητα του παιδικού σταθμού και τα συναισθήματα της μητέρας. Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή. Παν/μιο Αθηνών/ΤΕΑΠΗ.
Melhuish, E.C. & Πετρογιάννης, Κ. (2007). Η σημασία της ποιότητας στα προσχολικά πλαίσια φροντίδας και εκπαίδευσης - Το παράδειγμα της Μεγ. Βρετανίας. Λόγια παιδαγωγών, 7(Ιαν.-Μαρ.), 6-18.
Melhuish, E.C. & Petrogiannis, Κ. (Eds.) (2006). Early childhood care and education - International perspectives. London/New York: Routledge.
Μπόουλμπυ, Tz. (1995). Δημιουργία και διακοπή των συναισθηματικών δεσμών. Αθήνα: Καστανιώτης.
Παπαθανασίου, Α. (1997). Προγράμματα και δραστηριότητες στους Κρατικούς Παιδικούς Σταθμούς. Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή. Ιωάννινα: Παν/μιο Ιωαννίνων/Φ.Π.Ψ.
Papaprokopiou, Ν. (1988). Les structures d'accueil pour les enfants de moins de trios ans en Grèce. Réflexions critiques et perspectives d'avenir. Doctorat de 3ème cycle. Paris: Université Paris V René Descartes.
Παπαπροκοπίου, Ν. (2003). Δημόσιοι παιδικοί σταθμοί: χθες, σήμερα, αύριο. Στο ΕΑΔΑΠ (Επιμ.), Προς μια συνεργατική και συμμετοχική επιμόρφωση στην προσχολική αγωγή. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Petrogiannis, Κ. (1995). Psychological development at 18 months of age as a function of child care experience in Greece. Unpublished doctoral dissertation. Cardiff: University of Wales.
Petrogiannis, K. & Melhuish, E.C. (1996) Aspects of Quality in Greek day care centres. European Journal of Psychology of Education, 11, 177-191.
Πετρογιάννης, K. (2003). Η μελέτη της ανθρώπινης ανάπτυξης: Η οικοσυστημική προσέγγιση. Αθήνα: Καστανιώτη.
Πετρογιάννης, Κ. & Melhuish, E.C. (Επιμ.) (2001). Προσχολική ηλικία: Φροντίδα - Αγωγή - Ανάπτυξη. Αθήνα: Καστανιώτη.
Roopnarine, J.L. & Johnson, J.E. (2006). Ποιοτικά προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης- Παραδείγματα από τη διεθνή πρακτική. Αθήνα: Παπαζήσης.
Tsakiri, Th. (1999). A survey of parental, teachers', and local authority's perception of nursery provision within a single district of Athens. Unpublished Master thesis. London: Institute of Education.
Tsiantis, ]., Caldwell, B., Dragonas, T.r Jegede, R.O., Lambidi, Α., Banaag, C. & Oakley, J. (1991) Development of a WHO Child Care Facility Schedule (CCFS): A pilot collaborative study. Bulletin of the World Health Organisation, 69(1), 51-57.
Τσιάντης, Ι. κ.συν. (1988). Προκαταρκτικές παρατηρήσεις από την αξιολόγηση της Κλίμακας Παρoxήs Παιδικής Μέριμνας της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας σε παιδικούς σταθμούς της Αθήνας. Ιατρική, 54, 57-62.
Zigler, Ε.F. & Finn-Stevenson, M (1999). Applied developmental psychology. In: M.H. Bomstein & Μ.E. Lamb (Eds.), Developmental psychology - An advanced textbook. London: Lawrence Erlbaum Associates.