Λεκτική επικοινωνία στη σχολική τάξη: η ερώτηση του μαθητή


Νικόλαος Χανιωτάκης (Nikolaos Chaniotakis)
Abstract

A substantial part of the verbal communication that occurs in a school classroom is occupied by the teachers' questions as well as the students' answers. It is almost a rule or a convention that the teacher asks and the student answers. The opposite occurs very rarely. The oxymoron lies at the fact that those who submit the questions -the teachers that is- are not looking for knowledge, whilst those who do search for knowledge -the students do not ask questions (Dillon 1988). The current study aims at pointing out the importance and the usefulness of the students' questions for the improvement of the quality of learning. To this direction, the current study investigates the reasons that students don't submit questions, and the presuppositions and the strategies from the side of the teacher that are needed for increasing and facilitating students' questions. Finally this study examines the role that the students' questions can play for the realistic goal of revising and improving traditional teaching methods.

Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Aebli, Η. (1989). Zwoelf Grundformen des Lehrens. Klett-Cotta: Stuttgart.
Baumfield, V., & Mroz, M. (2002). Investigating pupils' questions in the primary classroom. Educational Research, 44(2), 129-140.
Beck, T.A. (1998). Are there any questions? One teacher's view of students and their questions in a fourth-grade classroom. Teaching and Teacher Education, 14(8), 871-886.
Chin, Cr. (2004). Questioning students in ways that encourage thinking. Teaching Science, 50(4): 16-21.
Chin, C, Brown, D.E., & Bruce, B.C. (2002). Student-generated questions: a meaningful aspect of learning in science. International Journal of Science Education, 24 (5): 521-549.
Columba, L. (2001). Daily classroom assessment. Education, 22 (2): 372-374.
Dillon, J. (1991). Questioning the use of questioning. Journal of Educational Psychology, 83(1): 163-164.
Dillon, J. (1988). Questioning and teaching: A manual of practice. London: Croom Helm.
Dillon, J. (1984). Research on questioning and discussion. Educational Leadership, 42(3): 50-56.
Dohmen, G. (2001). Das informelle Lernen. Die internationale Erschließung einer bisher ernachlaeßigten Grundform menschlichen Lernens für das Lebenslage Lernen aller. Bonn: Günther Dohmen.
Eisgeest, J. (1996). Die richtige Frage zur richtigen Zeit. Die Grundschulzeitschrift, 96: 22-29.
Gal, M. (1984). Synthesis of research on teachers' questioning. Educational Leadership, 42 (3): 40-47.
Galton, M., Hargreaves, L., Comber, C, Wall, D., & Pell, T. (1999). Changes in patterns of teacher interaction in primary classrooms: 1976-96. British Educational Research Journal, 25 (1): 23-37.
Kronenberger, J., & Souvignier, E. (2005). Fragen und Erklaerungen beim kooperativen Lernen in Grundschulklassen. Zeitschrift fuer Entwicklungspsychologie und Paedagogische Psychologie, 37(2): 91-100.
Mueller, L. (1969). Die Schule der Selbsttaetigkeit - von Hugo Gaudig. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Myhill, D., & Dunking, Fr. (2002). What's a good question? Literacy Today, 33: 8-9.
Petersen, J., & Sommer, H. (1999). Die Lehrerfrage im Unterricht. Ein praxisorientiertes Studienund Arbeitsbuch mit Lernsoftware. Donauwoerth: Auer verlag.
Steinig, W. (1995). Experten im Unterricht. Nicht Lehrer Schueler stellen die Fragen. Paedagogik, 1: 41-45.
Βαϊνάς, Κ. (1998J. Η ερώτηση ως μέσο αγωγής της σκέψης. Αποδεικτική απόπειρα με ιδιαίτερη έμφαση στη διδασκαλία τον μαθήματος των Μαθηματικών. Αθήνα: Gutenberg.
Βρεττός, I.E. (2003). Μη λεκτική συμπεριφορά εκπαιδευτικών - μαθητή. Άσκηση με μικροδιδασκαλία. Αθήνα: Ατραπός.
Γιοκαρίνης Κ. (1988). Η τεχνική των ερωτήσεων στη διδακτική πράξη και την αξιολόγηση. Δράμα: Επέκταση.
Γκότοβος, Α.Ε. (1985). Παιδαγωγική αλληλεπίδραση. Επικοινωνία και κοινωνική μάθηση στο σχολείο. Αθήνα: Σύγχρονη Εκπαίδευση.
Δεληκωστοπούλου Μ. (1983). Η ερώτηση στη διδασκαλία. Σχολείο και Ζωή, 5-6: 196-197.
Ζάχαρης, Δ. (1984). Η διδακτική ερώτηση στη σχολική πράξη. Σχολείο και Ζωή, 7-8-9: 270-274.
Θεοφιλίδης, Χρ. (1988). Η τέχνη των ερωτήσεων. Αθήνα: Γρηγόρης.
Κανάκης, Ι. (1990). Η Σωκρατική στρατηγική διδασκαλίας - μάθησης. Θεωρητική θεμελίωση και εμπειρική διερεύνηση. Αθήνα: Γρηγόρης.
Κανάκης, Ι. (1991). Η μεθόδευση της καθημερινής διδασκαλίας στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Παιδαγωγική επιθεώρηση, 14-15: 5-32.
Κοσσυβάκη, Φ. (2001). Κριτική επικοινωνιακή διδασκαλία. Κριτική προσέγγιση της διδακτικής πράξης. Αθήνα: Gutenberg.
Μακρίδου-Μπούσιου, Δ. (2003). Θέματα μάθησης και διδακτικής. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Μάντζιου-Ζιώγα, Τ. (2003). Η καινοτομία των ερεθισμάτων και η υποβολή ερωτήσεων παιδιών προσχολικής ηλικίας. Επιστήμες της Αγωγής, 3: 101-118.
Ματσαγγούρας, Η. (2001). Η σχολική τάξη. Τόμος Α'. Χώρος - Ομάδα - Πειθαρχία - Μέθοδος. Αθήνα: αυτοέκδοση.
Ματσαγγούρας Η. (1987). Οι αντιδράσεις του δασκάλου στις απαντήσεις των μαθητών: διαπιστώσεις και υποδείξεις. Παιδαγωγική επιθεώρηση, 6: 5-22.
Ματσαγγούρας, Η. (1985). Η διδασκαλία στο ελληνικό σχολείο: ερευνητική περιγραφή, αξιολόγηση και διδακτικές υποδείξεις. Σύγχρονη εκπαίδευση, 25: 77-86.
Μπίκος, Κ. (2004). Αλληλεπίδραση και κοινωνικές σχέσεις στη σχολική τάξη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Παπαδάκη - Μιχαηλίδη, (1998). Η σιωπηλή γλώσσα των συναισθημάτων. Η μη λεκτική επικοινωνία στις διαπροσωπικές σχέσεις. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Παπάς, Α. (1984). Η μεθοδολογική διάσταση της ερώτησης στη μαθησιακή διαδικασία. Συνάντηση, 4:3-25, 5:63-79, 6: 55-67.
Πασχάλης, Α. (2000). Η τέχνη των ερωτήσεων στη διδακτική πράξη. Το Σχολείο και το Σπίτι, 426-427 (6-7): 303-312.
Τριλιανός, Θ. (1991). Η τέχνη των ερωτήσεων σε μια αποτελεσματική διδασκαλία. Τα Εκπαιδευτικά, 24: 56-61.
Φασατάκης, Ν. (2003). Πρακτικές εφαρμογές της ερώτησης του μαθητή. Τα Εκπαιδευτικά, 67-68: 91-94.
Φλουρής, Γ. (1995). Αναντιστοιχία εκπαιδευτικών σκοπών, αναλυτικού προγράμματος και εκπαιδευτικών μέσων. Μερικές όψεις της εκπαιδευτικής αντιφατικότητας. Στο Α., Καζαμίας, & Μ. Κασσωτάκης (επιμ.), Ελληνική εκπαίδευση: Προοπτικές ανασυγκρότησης και εκσυγχρονισμού (σσ. 328-367). Αθήνα, Σείριος.
Χανιωτάκης, Ν. (2005J. Η ερώτηση του εκπαιδευτικού κατά τη διδασκαλία: προβλήματα και δυνατότητες βελτίωσης. Υπό δημοσίευση στην Επιστημονική Επετηρίδα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, σ. 25.
Χριστιάς, Ι. (1990). Ο ρόλος των ερωτήσεων κατά τη διδασκαλία. Τα εκπαιδευτικά, 18-19: 160-171.