Σχεδιασμός προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης για τα απορρίμματα και τη διαχείριση τους: μια πρόταση για την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία


Αναστασία Δημητρίου (Anastasia Dimitriou)
Βασιλεία Χρηστίδου (Vasilia Christidou)
Abstract
The paper proposes an environmental education program on waste management for early childhood. The program was designed taking into account children's conceptions of waste, waste management, and the environmental effects of waste accumulation, and their suggestions for reducing the amount of waste, as they were recorded by previous research. The program comprises fifteen activities, designed so as to contribute to the achievement of different levels of objectives related to cognitive factors, values, attitudes and the holistic conceptualization of the issue. The program has been realized in different schools and its outcomes are being analyzed. The preliminary analysis indicates that the children who were involved in the program modified their conceptions of waste, acknowledging the possibilities of waste reduction, reuse, or recycling.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
Αναστασία Δημητρίου (Anastasia Dimitriou), Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Επίκουρη Καθηγήτρια, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Βασιλεία Χρηστίδου (Vasilia Christidou), Π.Τ.Π.Ε., Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Επίκουρη Καθηγήτρια Π.Τ.Π.Ε., Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
References
ΕΕΑ (European Environment Agency), (2002α). Annual European Community CLRTAP emmission inventory 1990-2000. Copenhagen: EEA.
EEA (European Environment Agency) (2002β). Case studies on waste minimisation practices in Europe. Copenhagen: EEA.
Gomez, M. & De Puig, I. (2003). Ecodialogo, environmental education and philosophical dialoque. Thinking: The journal of philosophy for children, 16, 37-40.
Hewson, P. (1981). A conceptual change approach to learning science, European Journal of Science Education, 3, 4, 383-396.
Palmer, J. & Suggate J. (1996). Influences and Experiences Affecting the Pro-environmental Behaviour of Educators. Environmental Education Research, 2, 109-121.
Solomon, J. (1992). Teaching Science, Technology and Society. Open University Press.
UNEP (2000), Agenda 21. United Nations Environmental Programme.
UNESCO (1977). Educating for a sustainable future. No. EPD-97/Conf.401/CLD, Paris.
Zimmerman, L. K. (1996). Knowledge, affect and the environment: 15 years of research (1979-1993). The Journal of Environmental Education, 27, 41-44.
Γεωργόπουλος, A. (2002). Περιβαλλοντική, ηθική. Αθήνα: Gutenberg.
Γεωργόπουλος, Α. & Τσαλίκη Ε. (1993). Περιβάλλον και Εκπαίδευση: Αρχές, - Φιλοσοφία - Μεθοδολογία - Παιχνίδια και Ασκήσεις. Αθήνα: Gutenberg.
Δημητρίου, Α., & Χρηστίδου Β. (2004α). Οι αντιλήψεις των παιδιών προσχολικής ηλικίας για τα απορρίμματα και τη διαχείριση τους, 3ο Συνέδριο για τις Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση, Πανεπιστήμιο Κύπρου, Λευκωσία, 30/01-1/02/2004, (υπό δημοσίευση στα Πρακτικά).
Δημητρίου, Α., & Χρηστίδου Β. (2004β). Το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων: εννοιολογική κατανόηση και προτάσεις μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. 2ο Συνέδριο Ένωσης για τη Διδακτική Φυσικών Επιστημών (ΕΔΙΦΕ) & 2ο Συμπόσιο IOSTE στη Νότια Ευρώπη Διδακτική Φυσικών Επιστημών & Τεχνολογίας: Οι προκλήσεις του 21ου αιώνα. Καλαμάτα, 18-20 Μαρτίου 2004, (υπό δημοσίευση στα Πρακτικά).
Παπαδημητρίου, Β., (1998). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και σχολείο: Μια διαχρονική Θεώρηση, Αθήνα: Τυπωθήτω-Δαρδανός.
Παρασκευόπουλος, Σ., Κορφιάτης, Κ. (2003). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Θεωρίες και μέθοδοι. Θεσσαλονίκη: Χριστοδουλίδη.
Σκαναβή-Τσαμπούκου, Κ. (2004). Περιβάλλον και κοινωνία. Μία σχέση σε αδιάκοπη εξέλιξη. Αθήνα: Κλειδάριθμος.
ΥΠ.Ε.Π.Θ. (2001). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.). Ανακτήθηκε στις 25 Ιανουαρίου 2004 από τη διεύθυνση http://www.pischools.gr/programs/depps
Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. (1995). Η Ελλάδα, οικολογικό και πολιτισμικό απόθεμα, δεδομένα, δράσεις, πρόγραμμα για την προστασία του περιβάλλοντος. Αθήνα.
Φλογαίτη, Ε. (1998). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Most read articles by the same author(s)