Reflections on the effects of training preservice early childhood educators in children’s play


Καλλιρρόη Παπαδοπούλου
Μαρία Σφυρόερα
Λία Τσερμίδου
Abstract

Research in the field of early childhood teachers’ education, points to the importance of personal beliefs in both the formation of their professional identity as well as the future adoption of educational practices. It also reveals the complexity of achieving change in relation to both beliefs and practices, in all areas of preschool teachers’ education, including children’s play. The latter is of particular importance given the central role of play in most early childhood education curricula. Yet, existing research is very limited. In this context, the present study focuses on the educational experience of 16 university students who attended a course on play with an experiential approach. In order to study possible changes in students’ beliefs and anticipated practices regarding play, they filled out a specially designed questionnaire with both open and closed questions before and after the completion of the course and they also reflected on their educational experience. The findings disclosed limited, yet important, changes in the way students conceptualize play, its functions and its position in the early childhood education practice. They also revealed that the deconstruction of dominant perceptions about play, such as the dichotomy between play and learning or the instrumental approach to play as means to achieving prespecified goals, as well as the realization of the significance of teachers’ role, constitutes a real challenge regarding play in early childhood teachers’ education.

Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Altun, Z. D. (2018). Early childhood pre-service teachers’ perspectives on play and teachers’ role. International Education Studies, 11, 91-97.
Ανδρούσου, Α. (2014). Η παιδαγωγική αντίληψη των ΘΕ. Εισήγηση στο συμπόσιο με τίτλο «Οι θεματικές εργαστηριακές βδομάδες στο Τ.Ε.Α.Π.Η.: Μια εναλλακτική πρακτική στο πλαίσιο της πανεπιστημιακής κατάρτισης των εκπαιδευτικών». Στο Μ. Τζεκάκη & Μ. Κανατσούλη (Επιμ.), Πρακτικά του πανελλήνιου συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή: Ανα-στοχασμοί για την παιδική ηλικία. Θεσσαλονίκη: ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ. https://www.nured.auth.gr/dp7nured/sites/default/files/files/Praktika_Synedriou.pdf
Ασκούνη, N. (2014). Σύνδεση με το πρόγραμμα σπουδών. Εισήγηση στο συμπόσιο με τίτλο «Οι θεματικές εργαστηριακές βδομάδες στο Τ.Ε.Α.Π.Η.: Μια εναλλακτική πρακτική στο πλαίσιο της πανεπιστημιακής κατάρτισης των εκπαιδευτικών». Στο Μ. Τζεκάκη & Μ. Κανατσούλη (Επιμ.), Πρακτικά του Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή: Ανα-στοχασμοί για την Παιδική Ηλικία. Θεσσαλονίκη: ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ. https://www.nured.auth.gr/dp7nured/sites/default/files/files/Praktika_Synedriou.pdf
Αυγητίδου, Σ. (2014). Οι εκπαιδευτικοί ως ερευνητές και ως στοχαζόμενοι επαγγελματίες. Υποστηρίζοντας την επαγγελματική μάθηση για μια συμμετοχική και συνεργατική εκπαίδευση. Gutenberg.
Broadhead, P. (2003). Early years play and learning: Developing social skills and cooperation (1st ed.). Routledge.
Βελλοπούλου, Α., Φιλιππίδη, Α., Ράικου, Ν., & Καμπεζά, Μ. (2019). Οι αντιλήψεις των εκπαιδευόμενων νηπιαγωγών για το παιχνίδι: παρακολουθώντας τις αλλαγές στο πλαίσιο δύο χρόνων συμμετοχής στην πρακτική άσκηση. [Προφορική παρουσίαση]. 12ο Πανελλήνιο Συνέδριο της ΟΜΕΡ Ελλάδος «Ενισχύοντας την αλληλεπίδραση, υποστηρίζοντας την έκφραση: Προκλήσεις και προοπτικές στη μάθηση και διδασκαλία παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας», Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η. Πανεπιστημίου Πατρών, Πάτρα.
Clevenger, M. T. (2016). Preservice teachers' beliefs about play in kindergarten. [Doctoral dissertation, University of South Carolina]. https://scholarcommons.sc.edu/etd/3603/
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates.
Cole, A. L., & Knowles, J. G. (2000). Researching teaching: exploring teacher development through reflexive inquiry. Allyn & Bacon.
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (6th ed.). SAGE Publications.
Γιαλαμάς, Β. (2005). Στατιστικές τεχνικές και εφαρμογές στις επιστήμες της αγωγής. Εκδόσεις Πατάκη.
Fereday, J., & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigor using thematic analysis: A hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International Journal of Qualitative Methods, Qualitative Methods, 5(1).
Fernández-Oliveras, Α., & Oliveras, Μ. L. (2014). Pre-service kindergarten teachers’ conceptions of play, science, mathematics, and education, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 152, 856-861.
Fleer, M. (2014). Theorising play in the early years. Cambridge University Press.
Fleer, M. (2018). Το παιχνίδι στην προσχολική ηλικία. Εκδόσεις Σοφία.
Gaskins, S., Haight, W., & Lancy, D. F. (2007). The cultural construction of play. Στο A. Göncü, & S. Gaskins (Eπιμ.), Play and development: Evolutionary, sociocultural and functional perspectives (pp. 179-202). Lawrence Erlbaum.
Gougoulis, C. (2018). Working class children’s toys in times of war and famine. Play, work and the agency of children in Piraeus neighborhoods during the German occupation of Greece. In L. Magalhaes & J. Goldstein (Eds), Toys and communication. London: Palgrave Macmillan.
Hascher, T., Cocard, Y., & Moser, P. (2007). Forget about theory-practice is all? Student teachers learning in practicum. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 10(6), 623-637.
James, A., & Prout, A. (2015). Constructing and reconstructing childhood: Contemporary issues in the sociological study of childhood (3rd ed.). Routledge.
Jung, E., & Jin, B. (2014) Future professionals’ perceptions of play in early childhood classrooms, Journal of Research in Childhood Education, 28(3), 358-376.
Jung, E., & Jin, B. (2015). College coursework on children’s play and future early childhood educators’ intended practices: the mediating influence of perceptions of play. Early Childhood Education Journal, 43, 299-306.
Jung, E., Zhang, Y., & Zhang, Y. (2016). Future professionals’ perceptions of play and intended practices: the moderating role of efficacy beliefs, Early Child Development and Care, 187(8), 1335–1348.
Klugman, E. (1996). The value of play as perceived by Wheelock College freshmen. In A. L. Phillips (Ed.), Topics in early childhood education: Vol. 2. Playing for keeps: Supporting young children’s play (pp. 13–30). St. Paul, MN: Redleaf Press
Καμπεζά, Μ., & Σφυρόερα, Μ. (2016). Ενισχύοντας τη μάθηση των παιδιών. Νοηματοδότηση και παιχνίδι. Στο Σ. Αυγητίδου, Μ. Τζεκάκη & Β. Τσάφος. (Επιμ.), Οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί παρατηρούν, παρεμβαίνουν και αναστοχάζονται: προτάσεις υποστήριξης της πρακτικής τους άσκησης (τ. 3, κεφ. 3.3, σσ. 90-118). Gutenberg.
Κορτέση-Δαφέρμου, X. (2014). Σύνδεση θεωρίας και πράξης: Τρόπος οργάνωσης και συνεργατικές πρακτικές στο πλαίσιο των ΘΕΒ. Εισήγηση στο συμπόσιο με τίτλο «Οι θεματικές εργαστηριακές βδομάδες στο Τ.Ε.Α.Π.Η.: Μια εναλλακτική πρακτική στο πλαίσιο της πανεπιστημιακής κατάρτισης των εκπαιδευτικών». Στο Μ. Τζεκάκη & Μ. Κανατσούλη (Επιμ.), Πρακτικά του πανελλήνιου συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή: ανα-στοχασμοί για την παιδική ηλικία. Θεσσαλονίκη: ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ. https://www.nured.auth.gr/dp7nured/sites/default/files/files/Praktika_Synedriou.pdf
Loizou, E., & Olymbiou, M. (2023). Constructive play: exploring pre-service early childhood teachers’ play involvement. Journal of Early Childhood Research, 1-14.
Laursen, P. F. (2008). Student teachers’ conceptions of theory and practice in teacher education. Totems and Taboos, 171-182.
Levin, J. R., & Fox, J. P. (2004). Elementary statistics in social research. Pearson.
Lewis, M. (2014). Early childhood education pre-service teachers’ concepts of play. [Master's thesis Oklahoma State University]. Stillwater, Oklahoma.
McClintic, S., & Petty, K. (2015). Exploring early childhood teachers’ beliefs and practices about preschool outdoor play: a qualitative study. Journal of Early Childhood Teacher Education, 36(1), 24-43.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2022). Qualitative data analysis: a methods sourcebook. Sage Publications.
Olusoga, Y. (2016). Δεν παίζουμε έτσι εδώ: κοινωνικές, πολιτισμικές και οπτικές φύλου στο παιχνίδι. Στο Μ. Σακελλαρίου (Επιμ.), Παιδαγωγική του παιχνιδιού στην προσχολική και σχολική εκπαίδευση (σσ. 111-158). Πεδίο.
Παπαδοπούλου, Κ. (2019). «Δεν έχουν παιχνίδι οι εργασίες και το παιχνίδι δεν έχει εργασίες»: τα παιδιά μιλούν για το παιχνίδι και το μάθημα στο νηπιαγωγείο. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 18, 20-27.
Παπαδοπούλου, Κ., & Αναγνωστάκη, Λ. (2021). Μεγαλώνοντας στο νηπιαγωγείο: κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη και προσχολική αγωγή. Gutenberg.
Rodriguez-Meehan, M. (2022). “Could that be Play?”: Exploring pre-service teachers’ perceptions of play in kindergarten. Early Childhood Education Journal, 50(8), 1303-1316.
Rogoff, B. (2003). The cultural nature of human development. Oxford University Press
Sakellariou, M., & Banou, M. (2020). Planning and evaluating the educational process of play within Greek preschool learning environments- a comparative study on present and future educators. European Journal of Social Sciences Studies, 4(6), 83-108.
Sherwood, S., & Reifel, S. (2010). The multiple meanings of play: exploring preservice teachers' beliefs about a central element of early childhood education. Journal of Early Childhood Teacher Education, 31(4), 322-343.
Sherwood, S., & Reifel, S. (2013). Valuable and unessential: the paradox of preservice teachers’ beliefs about the role of play in learning. Journal of Research in Childhood Education, 27(3), 267-282.
Tillema, H. (2000). Belief change towards self-directed learning in students teachers: immersion in practice or reflection in action? Teaching and Teacher Education, 16, 575-591.
Trawick-Smith, J., & Dziurgot, T. (2010) Untangling teacher–child play interactions: Do teacher education and experience influence “Good-Fit” responses to children’s play? Journal of Early Childhood Teacher Education 31(2), 106–128.
Τανακίδου, Μ., & Αυγητίδου, Σ. (2016). Υποστηρίζοντας τις οπτικές των παιδιών στο ελεύθερο παιχνίδι: μια εκπαιδευτική παρέμβαση. Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης, 2, 52-77.
Vu, J., Han, M. & Buell, M. (2015). The effects of in-service training on teachers' beliefs and practices in children's play. European Early Childhood Research Journal, 23(4), 444-460.
Vygotsky, L.S. (1933/1997). Ο ρόλος του παιχνιδιού στην ανάπτυξη των παιδιών. Στο Σ. Βοσνιάδου (Επιμ.), Νους στην κοινωνία. Η ανάπτυξη των ανώτερων ψυχολογικών διαδικασιών (σσ. 157-175). Gutenberg.
Win, S. Y., & Nwe, K. H. (2020). An analysis of the impact of play on preschool children's social skills development (Doctoral dissertation, MERAL Portal).
Zhulamanova, I., & Raisor, J. (2020). Early childhood preservice teachers’ perceptions on play. International Online Journal of Primary Education, 9(2).
Zosh, J., Hopkins, E., Jensen, H., Liu, C., Neale, D., Hirsh-Pasek, K., Solis, L., & Whitebread, D. (2017). Learning through play: a review of the evidence. The Lego Foundation.
Zosh, J., Gaudreau, C., Michnick, R., & Hirsh-Pasek, K. (2022). The power of playful learning in the early childhood setting. Young Children, 77(2).