Παραγωγή φρασεολογισμών από ελληνόφωνα παιδιά (5‐7 ετών): στοιχεία από τον αυθόρμητο παιδικό λόγο


Ελένη Μότσιου (Eleni Motsiou)
Resumen
Η μελέτη εξετάζει την παραγωγή φρασεολογισμών (ιδιωτισμών, περιορισμένων συμπαραθέσεων, συμβατικοποιημένων παρομοιώσεων κτλ) από ελληνόφωνα παιδιά ηλικίας 5 έως 7 ετών. Τα δεδομένα που παρουσιάζονται αποτελούν προϊόν καταγραφής αυθόρμητου παιδικού λόγου και έχουν ταξινομηθεί σε κατηγορίες, οι οποίες εντοπίζονται και σε άλλες γλώσσες (ρωσικά). Το υλικό μας επιβεβαιώνει την ύπαρξη μιας αναπτυγμένης μη κυριολεκτικής ικανότητας σε πρώιμη ηλικία και τη δυνατότητα χρήσης της σημασιακής ανάλυσης από τα παιδιά ως στρατηγικής, χωρίς την οποία δε θα ήταν εφικτή η κατανόηση, αλλά και η παραγωγή μη κυριολεκτικών ‐ ιδιωτισμικών εκφράσεων στις παραπάνω ηλικίες. Τα συμπεράσματα είναι συμβατά με πολλές νεότερες έρευνες που αφορούν την πρώιμη κατανόηση των μη κυριολεκτικών εκφράσεων∙ η παρούσα μελέτη συμπληρώνει την εικόνα της ανάπτυξης της μη κυριολεκτικής ικανότητας σε μικρά παιδιά, και κυρίως από την πλευρά της παραγωγής‐χρήσης των φρασεολογισμών, όπου τα δεδομένα είναι πολύ λιγότερα.
Article Details
  • Sección
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Citas
Abkarian, B.B., Jones, A. & West, G. (1992). Young children’s idiom comprehension: trying to get the picture. Journal of Speech and Hearing Research 35: 580‐587.
Ackerman, B.P. (1982). On Comprehending Idioms: Do Children Get the Picture? Journal of Experimental Child Psychology 33 (3): 439‐454.
Billow, M.R. (1988). Observing Spontaneous Metaphor in Children. Στο Child's Language: A Reader, (ed. M.B. Franklin & S.S. Barten) 314‐326. New York: Oxford University Press.
Gentner, D. (1989). “The Mechanisms of Analogical Reasoning”. Στο S. Vosniadou & A. Ortony (eds), Similarity and Analogical Reasoning: 200‐241. Cambridge: Cambridge University Press.
Cacciari, C., & Tabossi, P. (1988). The comprehension of idioms. Journal of Memory and Language, 27, 668–683.
Caillies, S., & Le Sourn‐Bissaoui, S. (2006). Idiom comprehension in French children: A cock‐and‐bull story. European Journal of Developmental Psychology, 3, 189–206.
Cain, K., Towse, A.S. & Knight, R.S. (2009). The Development of Idiom Comprehension: An Investigation of Semantic and Contextual Processing Skills. Journal of Experimental Child Psychology 102 (3): 280‐298.
Chukovskij, K. (1963 [1933]). От двух до пяти [From 2 to 5]. (17 edition). Москва: Детгиз.
Epstein, R. & Gamlin, R. (1994). Young children’s comprehension of simple and complex metaphors presented in pictures and words. Metaphor and Symbolic Activity, 9 (3): 179‐191.
Gibbs, R.W. (1991). Semantic Analyzability in Children’s Understanding of Idioms. Journal of Speech and Hearing Research 34 (3): 613‐620.
Gibbs, R. W. (1994). The poetics of mind: Figurative thought, language, and understanding. New York: Cambridge University Press.
Levorato, M.C. & Cacciari, C. (1999). Idiom Comprehension in Children: Are the Effects of Semantic Analyzability and Context Separable? European Journal of Cognitive Psychology 11 (1): 51‐66.
Levorato, M.C., & Cacciari, C. (1995). The effects of different tasks on the comprehension and production of idioms in children. Journal of Experimental Child Psychology, 60, 261‐283.
Motsiou, E. (2012). Lexical innovations (neologisms) in children’s speech: evidence from Greek. Contrastive Linguistics 2: 22‐31, St. Kliment Ochridski University Press.
Nippold, M.A. & Rudzinski, M. (1993). Familiarity and Transparency in Idiom Explanation: A Developmental Study of Children and Adolescents. Journal of Speech and Hearing Research 36 (4): 728‐737.
Nunberg, G. (1979). The Non‐Uniqueness of Semantic Solutions: Polysemy. Linguistics and Philosophy 3 (2): 143‐184.
Özçalişkan, S. (2007). Metaphors We Move By: Children's Developing Understanding of Metaphorical Motion in Typologically Distinct Languages. Metaphor and Symbol, 22 (2): 147‐168.
Swinney, D. & Cutler, A. (1979). The Access and Processing of Idiomatic Expressions. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior 18 (5): 523‐534.
Titone, D.A. & Connine, C.M. (1999). On the Compositional and Noncompositional Nature of Idiomatic Expressions. Journal of Pragmatics 31 (12): 1655‐1674.
Tseytlin, S. N. (2000). Язык и ребенок: Лингвистика детской речи. [Language and Child: the linguistics of children’s speech]. Мοсква: ВЛАДОС.
Vosniadou, S. (1987). Children and Metaphors. Child Development 58: 870‐885.
Winner, E., Rosenstiel, A.K., Gardner, H. (1976). The Development of Metaphoric Understanding.Child's Language: A Reader (M.B. Franklin & S.S. Barten (eds)): 303‐313. Oxford: Oxford University Press.
Artículos más leídos del mismo autor/a