Ρίσκο και Υπαίθριο παιχνίδι: δυνατότητες και ευκαιρίες


Ζωή Νικηφορίδου
https://orcid.org/0000-0003-3371-271X
Resumen

Τα τελευταία χρόνια και ειδικά μετά την πανδημία, πολλοί ερευνητές και επαγγελματίες υπογραμμίζουν τη σημασία του υπαίθριου παιχνιδιού στην ολιστική ανάπτυξη και ευημερία των παιδιών. Ο πλούσιος πολυαισθητηριακός χαρακτήρας της βιωματικής μάθησης σε εξωτερικά ή υπαίθρια περιβάλλοντα παρέχει πολύτιμες δυνατότητες μέσα από τις οποίες τα μικρά παιδιά μπορούν να εξερευνήσουν πτυχές του εαυτού τους, των άλλων και του κόσμου γύρω τους. Στην παρούσα εισήγηση θα γίνει αναφορά στα οφέλη του υπαίθριου παιχνιδιού, στην παιδαγωγική του αξία, στον ρόλο των συμμετεχόντων και στα χαρακτηριστικά του υπαίθριου χώρου. Ιδιαίτερη αναφορά θα γίνει στο ρίσκο ως απαραίτητο συστατικό του ‘είναι και του γίγνεσαι’ και στο πώς το υπαίθριο παιχνίδι, και όχι μόνο, μπορεί να αποτελέσει ένα ασφαλές πεδίο μέσα στο οποίο τα παιδιά μπορούν να δοκιμάσουν τις δυνατότητές τους, να τολμήσουν και να ξεπεράσουν τα όριά τους. Πρόκειται για εμπειρίες που συντελούν στη διαμόρφωση προσωπικοτήτων με αίσθημα ευθύνης, αυτονομίας, αυτο-εκτίμησης και συνειδητοποίησης.

Article Details
  • Sección
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Citas
Adams, J. (2001). Risk. London: Routledge
Ansari, A., Pettit, K., & Gershoff, E. (2015). Combating Obesity in Head Start: Outdoor Play and Change in Children's Body Mass Index. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics 36(8): 605-612, DOI: 10.1097/DBP.0000000000000215
Barrera-Hernández, L.F., Sotelo-Castillo, M.A., Echeverría-Castro, S.B., & Tapia-Fonllem, C.O. (2020) Connectedness to Nature: Its Impact on Sustainable Behaviors and Happiness in Children. Frontiers in Psychology, 11:276. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.00276
Brown, M. (2008) Comfort zone: Model or metaphor? Australian Journal of Outdoor Education, 12(1): 3–12.
Brussoni, M., Olsen, L.L., Pike, I., & Sleet, D.A. (2012) Risky play and children’s safety: Balancing priorities for optimal child development. International Journal of Environmental Research and Public Health 9(9): 3134–3148.
Carson, V., Lee, E.Y., Hewitt, L., Jennings, C., Hunter, S., Kuzik, N., Stearns, J.A., Unrau, S.P., Poitras, V.J., Gray, C., Adamo, K.B., Janssen, I., Okely, A.D., Spence, J.C., Timmons, B.W., Sampson, M., & Tremblay, M.S. (2017). Systematic review of the relationships between physical activity and health indicators in the early years (0-4 years). BMC Public Health 17 (Suppl 5), 854. DOI: 10.1186/s12889-017-4860-0
Chawla, L. (2020). Childhood nature connection and constructive hope: A review of research on connecting with nature and coping with environmental loss, People and Nature 2:619–642. DOI: 10.1002/pan3.10128.
Coe, D.P., Flynn, J.I., Wolff, D.L., Scott, S.N., & Durham, S. (2014). Children’s physical activity levels and utilization of a traditional versus natural playground. Child Youth Environment, 24:1–15.
Eichsteller, G., & Holthoff, S. (2009). Risk competence: towards a pedagogic conceptualisation of risk. Children’s webmag, 9
Freeman, C., & van Heezik, Y. (2018). Children, Nature and Cities: Rethinking the Connections. London: Routledge.
Gibson, J. J. (2014). The ecological approach to visual perception: classic edition. Psychology press.
Gifford, R., & Chen, A. (2016). Children and nature. What we know and what we do not. Toronto: Lawson Foundation.
Gigerenzer, G. (2008) Rationality for Mortals: How People Cope with Uncertainty. Oxford: Oxford University Press.
Gill, T. (2011). Children and nature: A quasi-systematic review of the empirical evidence. London, United Kingdom: London Sustainable Development Commission.
Gray, P. (2011). The decline of play and the rise of psychopathology in childhood and adolescence. American Journal of Play, 3, 443–463.
Green, C., Kalvaitis, D., & Worster, A. (2016). Recontextualizing psychosocial development in young children: a model of environmental identity development. Environmental Educational Research 22, 1025–1048. DOI: 10.1080/13504622.2015.1072136
Ismail, K. H., Rahman, A., Badayai, A., & Rubini, K. (2017). Children’s development and wellbeing: A review of environmental stressors in children physical environments. Journal of Social Sciences and Humanities, 3, 1–10.
Κοντοπούλου, M. (2016). Ο κίνδυνος της αποφυγής του ρίσκου στο παιχνίδι. Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης, 2, 20–34. DOI: 10.12681/dial.10512
Kroeker, J., (2017). Indoor and Outdoor Play in Preschool Programs. Universal Journal of Educational Research, 5(4), 641 - 647. DOI: 10.13189/ujer.2017.050413
Lambert, A., Vlaar, J., Herrington, S., & Brussoni, M. (2019). What Is the Relationship between the Neighbourhood Built Environment and Time Spent in Outdoor Play? A Systematic Review. Int Journal of Environmental Research in Public Health 16(20): 3840. DOI: 10.3390/ijerph16203840.
Larson, L.R., & Hipp, J.A. (2022). Nature-based Pathways to Health Promotion: The Value of Parks and Greenspace. North Carolina Medical Journal, 83, 99–102.
Little, H., Wyver, S., & Gibson, F. (2011) The influence of play context and adult attitudes on young children's physical risk‐taking during outdoor play, European Early Childhood Education Research Journal, 19:1, 113-131, DOI: 10.1080/1350293X.2011.548959
Luchs, A., & Fikus, M. (2013). A comparative study of active play on differently designed playgrounds. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 13:206–22.
Ματσαγγούρας, Η. (2000). Η σχολική τάξη. Αθήνα: Αυτoέκδοση.
Moss, S. (2012). ‘Natural Childhood’ Nationaltrust.org.uk, http://www.nationaltrust.org.uk/ document-1355766991839
Nikiforidou, Z. (2017). ‘It is riskier’: Preschoolers’ reasoning of risky situations. EECERJ 25(4): 612–623.
Nikiforidou, Z. (2017). Risk literacy: Concepts and pedagogical implications for early childhood education. Contemporary Issues in Early Childhood 18(3), 322–332.
Sando, O.J., Kleppe, R., & Sandseter, E.B.H. (2021). Risky Play and Children’s Well-Being, Involvement and Physical Activity. Child Indicators Research 14, 1435–1451. DOI: 10.1007/s12187-021-09804-5
Sandseter, E.B.H. (2009). Characteristics of risky play. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning 9:3–21. DOI: 10.1080/14729670802702762
Schertz, K. E., & Berman, M. G. (2019). Understanding nature and its cognitive benefits. Current Directions in Psychological Science, 28(5), 496-502.
Sugiyama, M., Tsuchiya, K.J., Okubo, Y., Rahman, M.S., Uchiyama, S., Harada, T., Iwabuchi, T., Okumura, A., Nakayasu, C., Amma, Y., Suzuki, H., Takahashi, N., Kinsella-Kammerer, B., Nomura, Y., Itoh, H., & Nishimura, T. (2023). Outdoor Play as a Mitigating Factor in the Association Between Screen Time for Young Children and Neurodevelopmental Outcomes. JAMA Pediatrics, 177(3):303–310. DOI:10.1001/jamapediatrics.2022.5356
Wyver, S., Tranter, P., Naughton, G., Little, H., Sandseter, E. B. H., & Bundy, A. (2010). Ten ways to restrict children’s freedom to play: the problem of surplus safety. Contemporary Issues in Early Childhood, 11(3), 263-277.