open, digital, online, education, distance education

Εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση και ψηφιακή αφήγηση: η υλοποίηση εν μέσω πανδημίας ενός εκπαιδευτικού προγράμματος με θέμα τη συμπερίληψη


Δημοσιευμένα: Απρ 10, 2021
Λέξεις-κλειδιά:
Εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση ψηφιακή αφήγηση εκπαιδευτικό πρόγραμμα συμπερίληψη πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Βασιλική Ιωακειμίδου
https://orcid.org/0000-0003-2262-9806
Κατερίνα Βλαχοστέργιου
Θοδωρής Σούρρας
Νίκη Λιόπα
Θάνια Κοκκινιά
Ελένη Σούλα
Φαίδρα Τσαλαμπαμπούνη
Περίληψη

Κατά τη διάρκεια εφαρμογής του πρώτου lockdown λόγω της πανδημίας στην Ελλάδα η συμμετοχή στην εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση ήταν προαιρετική για εκπαιδευτικούς και μαθητές. Το συγκεκριμένο άρθρο αναφέρεται σε μια μελέτη περίπτωσης δύο συστεγαζόμενων σχολικών μονάδων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση που ξεκίνησαν να αξιοποιούν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση από τις πρώτες κιόλας εβδομάδες αναστολής της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων και μάλιστα υλοποίησαν εξ αποστάσεως ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα δημιουργώντας ψηφιακές αφηγήσεις με θέμα τη συμπερίληψη. Μετά από μια σύντομη θεωρητική τοποθέτηση, περιγράφεται το πρόγραμμα και καταγράφεται η εξ αποστάσεως εμπειρία μαθητών και εκπαιδευτικών. Στο πλαίσιο της συζήτησης που διαμορφώνεται αναδεικνύεται ο ρόλος της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης την περίοδο αυτή, καθώς και των βασικών εμπλεκόμενων σε αυτή, οφέλη που προέκυψαν αλλά και δυσκολίες που αντιμετωπίστηκαν.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Μέρος πρώτο / Section 1
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αναστασιάδης, Π. (2020). Η Σχολική Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στην εποχή του Κορωνοϊού COVID19: το παράδειγμα της Ελλάδας και η πρόκληση της μετάβασης στο «Ανοιχτό Σχολείο της Διερευνητικής Μάθησης, της Συνεργατικής Δημιουργικότητας και της Κοινωνικής Αλληλεγγύης». Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(2), 20-48. Ανακτήθηκε στις 4 Ιανουαρίου, 2020 από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/25506/21066.
Anderson, T., & Dron, J. (2011). Three Generations of Distance Education Pedagogy. International Review of Research in Open and Distance Learning, 12(3), 80-97. Retrieved on 4 January, 2021 from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/890/1826.
Bates, A. (2020). "Advice to those about to teach online because of the corona-virus". Online Learning and Distance Education Recourses. Ανακτήθηκε στις 15 Νοεμβρίου, 2020 από https://www.tonybates.ca/2020/03/09/advice-to-those-about-to-teach-online-because-of-the-corona-virus/.
Barber, L.F. (2016). Digital storytelling: New opportunities for humanities scholarship and pedagogy. Cogent Arts & Humanities, 3(1), 1-14. Retrieved on 4 January, 2021 from https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/23311983.2016.1181037?needAccess=true.
Βασάλα, Π. (2005). Εξ Αποστάσεως Σχολική Εκπαίδευση. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές (σσ. 53-80). Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
de Jager, A., Fogarty, A., Tewson, A., Lenette, C., & Boydell, K.M. (2017). Digital storytelling in research: A systematic review. The Qualitative Report, 22(10), 2548-2582. Retrieved on 2 February, 2021 from https://nsuworks.nova.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2970&context=tqr.
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Retrieved on 30 December, 2020 from https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning.
Kotluk, N., & Kocakaya, S. (2016). Researching and Evaluating Digital Storytelling as a Distance Education Tool in Physics Instruction: An Application with Pre-service Physics Teachers. Turkish Online Jouranl of Distance Education – TOJDE, 17(1), 87-99. Retrieved on 5 January, 2021 from https://www.researchgate.net/publication/290211885_Researching_and_evaluating_digital_storytelling_as_a_distance_education_tool_in_physics_instruction_An_application_with_pre-service_physics_teachers
Laurillard, D., Stratfold, M., Luckin, R., Plowman, L., & Taylor, J. (2000). Affordances for Learning in a Non Linear Medium. Journal of Interactive Media in Education, 2. Ανακτήθηκε στις 5 Ιανουαρίου, 2021από https://jime.open.ac.uk/articles/10.5334/2000-2/.
Μανούσου, Ε., Χαρτοφύλακα, Τ., Ιωακειμίδου, Β., Παπαδημητρίου, Σ., & Καραγιάννη, Ε. (2020). Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση, βασικές αρχές και εφαρμογές. Στο Μαζικό Ανοικτό Διαδικτυακό Μάθημα (MOOC): «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε θέματα εκπαίδευσης από απόσταση». Ανακτήθηκε στις 4 Ιανουαρίου, 2021 από https://drive.google.com/file/d/1dpqRk8_VI7tJDa3isBeQjm93uCmVf0mP/view.
Μανούσου, Ε., Ιωακειμίδου, Β., & Παπαδημητρίου, Σ. (2017). Εναλλακτικές διδακτικές και μαθησιακές διαδικασίες: η ψηφιακή αφήγηση σε πρόγραμμα διαγενεακής σύνδεσης. Στο Α. Λιοναράκης, Σ. Ιωακειμίδου, Μ. Νιάρη, Γ. Μανούσου, Τ. Χαρτοφύλακα, Σ. Παπαδημητρίου, & Α., Αποστολίδου (Επιμ.), Πρακτικά 9ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση «Ο Σχεδιασμός της Μάθησης», Αθήνα, 23-26 Νοεμβρίου 2017, 6(Β), 185-198. Ανακτήθηκε στις 5 Ιανουαρίου, 2021 από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/1163/1269.
Μελιάδου, Ε., Νάκου, Α., Γκούσκος, Δ., & Μεϊμάρης, Μ. (2011). Ψηφιακή Αφήγηση, Μάθηση και Εκπαίδευση. Πρακτικά του 6ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση «Εναλλακτικές Μορφές Εκπαίδευσης», Λουτράκι, 4-6 Νοεμβρίου 2011 (615-627). Ανακτήθηκε στις 4 Ιανουαρίου, 2021 από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/681/693.
Olcott, D. (2020). In Search of Zorba: Are You Fit to Lead an Online Distance Education Organisation? Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(2), 6-19. Ανακτήθηκε στις 4 Ιανουαρίου, 2020 από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/9749/21104.
Παπαδημητρίου, Σ. & Λιοναράκης, Α. (2009). Ο Ρόλος του Καθηγητή – Συμβούλου και η ανάπτυξη μηχανισμού υποστήριξής του στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Πρακτικά του 5ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση με τίτλο “Open & Distance Learning for Globall Collaboration & Educational Development”, 27-29 Νοεμβρίου, 2009, Αθήνα. Ανακτήθηκε στις 5 Ιανουαρίου, 2021 από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/437/400.
Robin, B. (2016). The power of digital storytelling to support teaching and learning. Digital Education Review, 30, 17-29. Retrieved on 5 February, 2021 from https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/16104/pdf.
Saritepeci, M. (2021). Students’ and Parents’ Opinions on the Use of Digital Storytelling in Science Education. Technology, Knowledge and Learning, 26, 193-213. Retrieved on 24 February, 2021 from https://link-springer-com.proxy.eap.gr/article/10.1007/s10758-020-09440-y
Schelly, C., Cross, J.E., Franzen, W., Hall, P., & Reeve, S. (2012). How to Go Green: Creating a Conservation Culture in a Public High School Through Education, Modeling, and Communication. The Journal of Environmental Education, 43(3), pp. 143-161. Retrieved on 21 June, 2020 from https://is.muni.cz/el/fss/jaro2014/HEN597/um/47510652/Schelly_et_al_2012_How_to_Go_Green_Creating_a_Conservation_Culture.pdf.
Sumner, J. (2000). Serving the System: a critical history of distance education. Open Learning, 15(3), 264-285. Retrieved on 4 January, 2021 from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.463.9656&rep=rep1&type=pdf.
Φιλιππούσης, Γ., & Αναστασιάδης, Π., (2019). Η Τηλεδιάσκεψη στο Δημοτικό Σχολείο: Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Εποικοδομητικής Διδακτικής Προσέγγισης με έμφαση στην Κοινωνική Παρουσία. Στο A. Lionarakis, E. Manousou, V. Ioakimidou, M. Niari, A. Angeli, K. Sfakiotaki, & V. Koutzeklidou (Επιμ.), Πρακτικά του 10ου Συνεδρίου για την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση «Διαμορφώνοντας από Κοινού το Μέλλον της Εκπαίδευσης», 10(Α), 106-119. Ανακτήθηκε στις 4 Φεβρουαρίου, 2021 από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/2355
Ψώμος, Π., & Κορδάκη, Μ. (2016). Άμεσα και έμμεσα εκπαιδευτικά οφέλη των ψηφιακών αφηγήσεων. Στο Α., Μικρόπουλος, Ν., Παπαχρήστος, Α., Τσιάρα, & Π., Χαλκή (Επιμ.), Πρακτικά 10ου Πανελλήνιου & Διεθνούς Συνεδρίου της ΕΤΠΕ «Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση», Ιωάννινα, 23-25 Σεπτεμβρίου 2016 (359-367). Ανακτήθηκε στις 4 Ιανουαρίου, 2021 από https://www.etpe.gr/custom/pdf/etpe2419.pdf.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)