open, digital, online, education, distance education

Η συμβολή των Τ.Π.Ε. στην επικοινωνία των διευθυντικών στελεχών σχολικών μονάδων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με το εξωτερικό περιβάλλον σε περίοδο πανδημικής κρίσης.


Δημοσιευμένα: Νοε 4, 2022
Γεωργία Π. Ρογάρη
Κωνσταντίνος Γώγος
Γεωργία Προκοπιάδου
Ευαγγελία Μανούσου
Φωτεινή Κύρου
Περίληψη

Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από τη ραγδαία ανάπτυξη των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών που έχουν ενσωματωθεί σε πολλούς τομείς της ανθρώπινης δράσης, ανάμεσα στους οποίους περιλαμβάνεται και ο τομέας της εκπαίδευσης. Αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι των εκπαιδευτικών συστημάτων των περισσότερων αναπτυγμένων χωρών και οι εφαρμογές τους στηρίζουν όχι μόνο την εκπαιδευτική και διοικητική λειτουργία των σχολικών μονάδων αλλά και την επικοινωνία των διευθυντικών στελεχών με το εξωτερικό περιβάλλον. Στην παρούσα εργασία διερευνάται μέσω των αντιλήψεων των διευθυντικών στελεχών η αναγκαιότητα και η συμβολή των Νέων Τεχνολογιών στην επικοινωνία των διευθυντικών στελεχών σχολικών μονάδων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε περίοδο πανδημικής κρίσης.  Επιπλέον, μελετώνται οι προτάσεις διευθυντικών στελεχών για την αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών αναφορικά με την εισαγωγή της σύγχρονης εξ αποστάσεως επικοινωνίας του σχολείου με το εξωτερικό περιβάλλον του, όπως με γονείς μαθητών, με Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με την Προϊστάμενη Αρχή, κ.ά.). Η συλλογή των δεδομένων έγινε με τη μέθοδο του γραπτού ανώνυμου ερωτηματολογίου που δόθηκε σε διευθυντές/ντριες και υποδιευθυντές/ντριες των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αντικείμενο της έρευνας είναι η διερεύνηση της χρησιμότητας των Νέων Τεχνολογιών στην επικοινωνία των διευθυντικών στελεχών σχολικών μονάδων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με το εξωτερικό περιβάλλον σε περίοδο πανδημικής κρίσης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Μέρος πρώτο / Section 1
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Γεωργία Π. Ρογάρη, ΕΑΠ

Φιλόλογος, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ70

Αναφορές
Anderson, J. (Ed.), van Weert, T. (Ed.), & Duchâteau, C.(2002). Information and communication technology in education: a curriculum for schools and programme of teacher development. UNESCO.
Armstrong, S. (2008). Information Literacy: Navigating & Evaluating Today’s Media (2nd ed.). Huntington Beach-California: Shell Education.
Afshari, M., Bakar, K.A., Luan, W.S., Samah, B.A., & Fooi, F.S. (2009). Factors Affecting Teachers’ Use of Information and Communication Technology. International Journal of Instruction, 2(1), 77-104.
Bartell, A. (2005). Cultivating High-Quality Teaching Through Induction and Mentoring. SAGE Publications.
Bickmore, D.L., & Bickmore, S.T. (2010). A multifaceted approach to teacher induction. Teaching and Teacher Education, 26(4), 1006-1014.
Bollen R. (1996), “School Effectiveness and Improvement” in the book: Linking school effectiveness and school improvement, (eds) Reynolds D., Bollen R., Greemers B. etc, Routledge, London.
Bouvier, A. (2013). Μάνατζμεντ και Γνωστικές Επιστήμες. Ζεφύρι: Διάδραση. Cambridge, Polity.
Bush, T. & Glover, D. (2002). School leadership: Concepts and evidence. Nottingham: National College for School Leadership.
Bouzakis, S. (1994). Εκπαιδευτικές Μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα. Εκδόσεις: Gutenberg, Athens, τομ. Α΄.
Buabeng-Andoh, C. (2012). Factors influencing teachers' adoption and integration of information and communication technology into teaching: A review of the literature. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 8(1), 136-155. http://ezproxy.auckland.ac.nz/login?url=http://search.proquest.com.ezproxy.auckland.ac.nz/docview/1018083255?accountid=8424
Day, C.,Gu, Q. & Sammons, P. (2016). The impact of leadership on student Outcomes: How successful school leaders use transformational and instructional strategies to make a difference. Educational Administration Quarterly, 52(2), 221-258.
Eliophotou-Menon, M. (2012). Do Beginning Teachers Receive Adequate Support from Their Headteachers? Educational Management Administration & Leadership. 40(2), 217-231.
Edmonds, R. (1979). “Effective schools for the urban poor”. Education Leadership, 37(1), pp. 15-24.
Hatzidiakos, D. (2011). Women in Educational Leadership: A comparative study of conflict management in Greece and Canada, University of the Aegean, Ph.D Thesis, Rhodes.
Hoy, W.K. & Miskel, C.G. (2013). Educational administration: Theory, research and practice (9th ed). New York, NY: McGraw-Hill.
Jimoyiannis, A. & Komis, V. (2006). Factors Affecting Teachers’ Views and Perceptions of ICT in Education. In P. Isaias, M. McPherson & F. Banister (Eds.), Proceedings of the IADIS International Conference e-Society 2006 (Vol. 1, pp. 136-143). Dublin, Ireland.
Johnson, N.F. (2009). The Multiplicities of Internet Addiction – The Misrecognition of Leisure and Learning. Burlington: Ashgate.
Kang, S. & Berliner, D.C. (2012). Characteristics of teacher induction programs and turnover rates of beginning teachers. The Teacher Educator, 47(4), pp. 268-282.
Khvilon, E. & Patru, M. (2002) Information and communication Technologies in education, a curriculum for schools and programme of teacher development. UNESCO División of Higher Education. http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001295/129538e.pdf
Kumar, R. (2008). Convergence of ICT and Education. World Academy of Science, Engineering and Technology. 40, pp. 556-559.
Lim, C.P. (2007). Effective integration of ICT in Singapore schools: pedagogical and policy implications. Education Tech Research, 55, 83-116.
Mathers, C., Olivia, M. & Laine, S.W.M. (2008). Improving instructional through effective teacher evaluation: Options for states ad districts. Research and policy brief. Washingdon, DC: National Comprehensive Center for Teacher Quality.
Mooij, T., Smeets, E. (2001). Modeling and supporting ICT implementation in secondary schools. Computers and Education, 36, pp. 265-281.
Nasser Abu Alhija, F.D. & Fresko, B. (2016). Socialization of new teachers: Does induction matter? Teaching and Teacher Education, 26(8), 1592-1597.
Purkeys, S. & Smith, M. (1983). Effective schools: A review. The elementary school journal, 83(4), 427-452.
Ritchie, D., Rodriguez S. (1996). School administrators and educational technologies: narrowing the divide. Technology, Pedagogy and Edvcation, 5 (1), pp. 107-114.
Saiti, A. & Prokopiadou, G. (2009, August). Impact of information and communication technologies on school administration: Research on th Greek schools of secondary education. In International Conference on Electronic Government (pp. 305-316). Springer, Berlin, Heidelberg.
Stronge, J.H., Ward, T.J., Tucker, P.D. & Hindman, J.L. (2007). What is the relationship between teacher quality and student achievement? An exploratory study. Journal of Personnel Evaluation in Education 20 (3-4), 165-184.
Schultz, T. (1972). Investment in education: Equity-efficiency quandary. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Theofilidis, H. & Stylianidis, M. (2000). Φιλοσοφία και Πρακτική της Διοίκησης Δημοτικού Σχολείου στην
Κύπρο, Λευκωσία, Ιδίου.
Tzifopoulos, M. (2020). Στην εποχή του κορονοϊού με το βλέμμα στραμμένο στις (α) σύγχρονες ψηφιακές
δεξιότητες μάθησης. Nea Paedia. Volume 174 (2), 57-80.
Vandenbroucke, F. (2007). Competences for the knowledge society: ICT in education initiative, 2007-2009.
Vlaamse Overheid.
Zhou, L., Wu, Sh., Zhou, M. & Li, F. (2020). School’s out, but class “on”. The largest online education in the world today: Taking China’s practical exploration during the COVID-19 epidemic prevention and control as an example. Best Evid Chin Edu, 4(2), 501-519.
Ευρωπαϊκή Επιτροπή, (2007). Παιδεία στα μέσα επικοινωνίας της ψηφιακής εποχής..https://eur-lex.europa.eu/legal- content/EL/TXT/HTML/?uri=URISERV:l24112&from=EL
Ευρωπαϊκή Επιτροπή, (2009). Γραμματισμός στα μέσα επικοινωνίας στο ψηφιακό περιβάλλον..Ανακτήθηκε.24.Απριλίου,.2022,.από https://eur-lex.europa.eu/legal- content/EN/TXT/?uri=LEGISSUM:am0004…
Δελημπόκης, Η., Ναλμπάντη, Θ. και Δέλλας, Σ. (2001). Αποτίμηση επιμορφωτικών προγραμμάτων στις Νέες Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών στο Ν. Έβρου. Πρακτικά 1ου Συνεδρίου, ΤΠΕ στην Εκπαίδευση, σς. 392-404. Σύρος.
Δημοσθενίδη, Δ. & Χατζής, Β. (2014). Η αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών στη διοίκηση σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ανακοίνωση στο 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο ΕΤ.Π.Ε. για τις «Τεχνολογίες της Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση». Πανεπιστήμιο Κρήτης, 3-5 Οκτωβρίου 2014, σελ. 821-829.
Ζαβλανός, Μ. (2003). Η ολική ποιότητα στην εκπαίδευση. Αθήνα: Σταμούλης.
Ζιάκα, Β. (2014). Ο ρόλος του διευθυντή στην αποτελεσματική λειτουργία μιας σχολικής μονάδας. Ελληνικό Περιοδικό Διοίκησης Αθλητισμού & Αναψυχής, 11(1), 41-54.
Ζωγόπουλος, Ε. (2001). Νέες τεχνολογίες και μέσα επικοινωνίας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αθήνα: Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
Καψάλης, Α. (2005). Χαρακτηριστικά του καλού σχολείου. Στο Α. Καψάλης (Επιμ): Οργάνωση και διοίκηση σχολικών μονάδων (σσ. 3-30). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή στις Εκπαιδευτικές Εφαρμογές των Τεχνολογιών της πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Κορδάκη Μ., & Κόμης, Β. (2000). Αντιλήψεις καθηγητών Πληροφορικής σχετικά με τη φύση του αντικειμένου και τον τρόπο εισαγωγής του στην Εκπαίδευση, 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή, «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση», Πανεπιστήμιο Πατρών, Πάτρα.
Κουτής, Χ. (2018). Η διερεύνηση απόψεων των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στη Θεσσαλονίκη σε σχέση με τις επικοινωνιακές δεξιότητες των διευθυντών τους. Διπλωματική Εργασία, Παν/μιο Πειραιά, Πειραιάς.
Κωνσταντίνου, Χ. (2015). Το καλό σχολείο, ικανός εκπαιδευτικός και η κατάλληλη αγωγή. Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα.
Λακασάς, Α. (2020). «Το δούναι-λαβείν της τηλεκπαίδευσης». Καθημερινή, φ. της 31-12-2020.
Λιακοπούλου, Μ. (2018). «Το προφίλ των μαθητών και η αποτελεσματικότητα του σχολείου», Νέα Παιδεία, τεύχος 166, σσ. 133-143.
Λιοναράκης, A., Μανούσου, E., Χαρτοφύλακα, A.Μ., Παπαδημητρίου Σ. & Ιωακειμίδου, Β. (2021). Editorial. Διακήρυξη για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Στο Open Education, περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(1), 4-8. Doi: https://doi.org/10.12681/jode.23741
Λουκά, Χ. (2016). Η λειτουργία των ΠΥΣΔΕ μέσα από τις αποφάσεις για την επιλογή των διευθυντών γυμνασίων και λυκείων. Νέα Παιδεία, 159, 76-96.
Μικρόπουλος, Τ.Α. (2006). Ο Υπολογιστής ως Γνωστικό Εργαλείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Μακρή, Α. & Βλαχόπουλος, Δ. (2015). Οι Τ.Π.Ε. στην Εκπαιδευτική Οργάνωση και Διοίκηση στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Μια διερευνητική μελέτη στη Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης. Πρακτικά 8ου Συνεδρίου για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση «Καινοτομία και Έρευνα». Τόμ. 8, σσ. 229-240, Αθήνα.
Μανούσου, E. Ιωακειμίδου, B. Παπαδημητρίου, Σ. Χαρτοφύλακα, A. (2021). Προκλήσεις και καλές πρακτικές για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στον ελληνικό χώρο κατά την περίοδο της πανδημίας στο περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 17(1), 19-37. Doi: https://doi.org/10.12681/jode.26762
Μαραβέλια, Σ. (2017). Πληροφοριακά Συστήματα και αξιολόγηση της αποτελεσματικότητάς τους στην Οργάνωση και Διοίκηση Σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Μελέτη περίπτωσης: MySchool, Διπλωματική Εργασία, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Αθήνα.
Παπαδάτου, Α. (2019). Ανίχνευση των θέσεων των Διευθυντών των Σχολικών Μονάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για τον ρόλο των Νέων Τεχνολογιών και Πληροφορικής (Ν.Τ.Π.) στο διευθυντικό έργο. Η περίπτωση των Περιφερειακών Ενοτήτων Φθιώτιδας & Φωκίδας, Εκπαίδευση, Δια Βίου Μάθηση, Έρευνα και Τεχνολογική Ανάπτυξη, Καινοτομία και Οικονομία, 2, 174-185.
Παπαναούμ, Ζ. (1995). Η Διεύθυνση Σχολείου: Θεωρητική Ανάλυση και Εμπειρική Διερεύνηση. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη.
Παναγούλη, Ε. (2009). Οι νέες τεχνολογίες στη Δημόσια Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, η χρήση τους στη διοίκηση των σχολικών μονάδων. Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία, Αθήνα.
Παρπαΐρη, Α. (2012). Η συμβολή των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην επικοινωνία εκπαιδευτικών και οικογένειας και κατ’ επέκταση στη λειτουργικότητα της σχολικής μονάδας. Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία. Αθήνα.
Παπουτσάκης, Μ. (2018). Πληροφοριακά συστήματα διοίκησης της εκπαίδευσης και η συμβολή τους στην αξιολόγηση της εκπαιδευτικής μονάδας: μελέτη περίπτωσης MySchool. Διπλωματική Εργασία, Τ.Ε.Ι. Πειραιά.
Πουλής, Π. (2007α, 2011). Εκπαιδετυκό δίκαιο και θεσμοί. Αθήνα: Εκδόσεις Α.Ν. Σάκκουλα.
Προκοπιάδου, Γ. (2009). H Βελτίωση της Διοικητικής Λειτουργίας του Σχολείου μέσα από τη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών. Διδακτ. Διατριβή, Παιδαγ. Τμήμα Δημοτικής Εκπ/σης, Παν. Αθηνών, Αθήνα.
Ράπος, Γ. (2018). Τεχνικές συλλογής και αναπαράστασης δεδομένων και απαιτήσεων έργων σε συνδυασμό με εργαλεία λογισμικού που υποστηρίζουν την επικοινωνία σε ένα έργο (Master’s thesis, Πανεπιστήμιο Πειραιώς).
Ράπτη, Α. & Παπαδάτου, Ε. (2018). Διερευνώντας τις στάσεις και τις αντιλήψεις των διευθυντικών στελεχών και των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του νομού Βοιωτίας, αναφορικά με τη διαμόρφωση θετικού σχολικού κλίματος. Νέα Παιδεία, 165, 104-131.
Ράπτης, Α. & Ράπτη, Α. (2007). Μάθηση και Διδασκαλία στην Εποχή της Πληροφορικής. Αθήνα. Εκδόσεις: Αριστοτέλης Ράπτης.
Σαΐτη, Α. (2000). Εκπαίδευση και Οικονομική Ανάπτυξη. Εκδόσεις: Τυπωθήτω, Γ. Δανδανός, Αθήνα.
Σαΐτη, Α. & Σαΐτης, Χ. (2012). Ο Διευθυντής στο Σύγχρονο Σχολείο: Θεωρία, Έρευνα και Μελέτη Περιπτώσεων, Αυτοέκδοση, Αθήνα.
Σαΐτης, Α. & Σαΐτης Χ. (2020). Οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης. Αθήνα: Ad Libitum.
Σαΐτης, Χ., Φέγγαρη, Μ. & Βούλγαρης, Δ. (1997). Επαναπροσδιορισμός του ρόλου της ηγεσίας στο σύγχρονο σχολείο. Διοικητική Ενημέρωση, 7. 87-108.
Σαΐτης, Χ. & Σαΐτη, Α. (2002). Η εκπαιδευτική πραγματικότητα των δημοτικών σχολείων των νομών Αιτ/νίας και Αττικής μέσα από τη λειτουργία των σχολικών βιβλιοθηκών: ερευνητική μελέτη. Αθήνα: Ατραπός.
Σαΐτης, Χ.Α., Αλεξόπουλος, Ν.Π. & Παπαδάτου, Ε.Α. (2019). Εισαγωγή στη Διοίκησης Μονάδων Προσχολικής και Σχολικής Εκπαίδευσης.
Σκουρής, Β. (1995). Δίκαιο της Παιδείας. Θεσσαλονίκη: Σάκκουλας.
Σακκούλη, Μ. (2019). Επικοινωνία σχολείου-οικογένειας την ψηφιακή εποχή. Εννοιολογική σχεδίαση και υλοποίηση προτεινόμενου μοντέλου. Διπλωματική εργασία, Πάτρα.
Σκούντζος, Θ. (2005). Οικονομική Ανάπτυξη, Θεωρία – Πρακτική, Δ΄ Έκδοση, Εκδόσεις Α. Σταμούλη, Αθήνα.
Σχορετσανίτου, Π. & Βεκύρη, Ι. (2010). Ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαίδευση: παράγοντες πρόβλεψης της εκπαιδευτικής χρήσης. Πρακτικά Εργασιών 7ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση», τόμος ΙΙ, σ. 617-624. Διαθέσιμο: http://www.etpe.gr/custom/pdf/etpe1567.pdf
Τσίλης, Δ. (2018). Οι στάσεις και οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την εκπαιδευτική χρησιμότητα και την παιδαγωγική αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Διπλωματική Εργασία, Ε.Α.Π., Πάτρα.
Τσούδη, Ειρ. (2018). Εκπαιδευτική Διοίκηση και Νέες Τεχνολογίες. Μεταπτυχιακή Εργασία, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Ρόδος.
Ψάνη, Α. & Καμπούρης, Α. (2016) Πληροφοριακά συστήματα στην εκπαίδευση. Μελέτη περίπτωσης: Αξιολόγηση του συστήματος ηλεκτρονικής διακυβέρνησης – MySchool. Διπλωματική εργασία, Παν/μιο Πειραιά, Πειραιάς.
Ψαχαρόπουλος, Γ. (1999). Οικονομική της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις: Παπαζήση, Αθήνα.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)