Συμπληρωματική εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Μία Έρευνα Δράσης για την αναπλήρωση των μαθημάτων για τους μαθητές που απουσιάζουν περιστασιακά από το σχολείο
Abstract
Στην σημερινή εποχή που έχει χαρακτηριστεί εποχή της «Κοινωνίας της γνώσης», όλοι οι εμπλεκόμενοι με την εκπαιδευτική διαδικασία πρέπει να προβληματιστούν αναφορικά με τις γνώσεις και τις δεξιότητες που παρέχει το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα κι αν αυτές οι γνώσεις είναι επαρκείς για τον αυριανό πολίτη. Η συσσώρευση της γνώσης είναι πια παρελθόν, ο μελλοντικός πολίτης πρέπει να έχει κριτική σκέψη, επικοινωνιακές και συνεργατικές ικανότητες για να μπορεί να διαχειρίζεται σωστά και προς όφελος του οποιαδήποτε γνώση προσλαμβάνει, μέσα από τη συνεχή επαφή και συνεργασία σε ομάδες με κοινά ενδιαφέροντα (Smith & Lovat 2003). Πρέπει να γίνει αναθεώρηση του εκπαιδευτικού συστήματος εστιάζοντας στο να μάθουν οι μαθητές «πώς να μαθαίνουν». Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι αυτές που θα μπορέσουν να αποτελέσουν το μέσο με το οποίο οι μαθητές θα εκπαιδευτούν στην αναζήτηση και ανακάλυψη της γνώσης.
Η παρούσα έρευνα στοχεύει στη μελέτη της ένταξης της συμπληρωματικής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση για την αναπλήρωση μαθημάτων από τους μαθητές που απουσιάζουν περιστασιακά από το σχολείο. Για την εφαρμογή αυτή αξιοποιήθηκε η εκπαιδευτική πλατφόρμα edmodο. Μέσα από την πλατφόρμα δίνονται στους μαθητές που απουσιάζουν περιστασιακά, τα μαθήματα που διδάχθηκαν στην τάξη, καθώς και συμπληρωματικό υλικό για να μπορούν να μελετήσουν μόνοι τους στο σπίτι. Επίσης, ο κάθε μαθητής έχει τη δυνατότητα να εκφράσει κάποια απορία του για το μάθημα που έχει να μελετήσει. Για να επιτευχθεί αυτό εφαρμόστηκε έρευνα δράσης διάρκειας οχτώ μηνών η οποία εντάχθηκε στις καινοτόμες δράσεις του Σχολείου.
Έγινε βιβλιογραφική μελέτη σε διεθνείς εφαρμογές της σχολικής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και εξετάστηκαν οι λόγοι που κρίνεται αναγκαία η είσοδος της Πλατφόρμας edmodo στη σχολική μας μονάδα. Επίσης, πραγματοποιήθηκε μελέτη για τις καινοτόμες δράσεις που μπορεί να εισάγει μία σχολική μονάδα καθώς και για τις κατ’ οίκον εργασίες αφού αυτές ήταν και ο αρχικός λόγος εισόδου της πλατφόρμας edmodo. Παράλληλα μελετήθηκαν η επικοινωνία στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και τα Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα στο Διαδίκτυο λόγω του ότι αποτέλεσαν βασικά στοιχεία στην εφαρμογή της έρευνάς μας.
Για να είναι τα αποτελέσματα της έρευνας δράσης έγκυρα και αξιόπιστα χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της τριγωνοποίησης όπου τρεις διαφορετικές πηγές δίνουν αποτελέσματα. Οι πηγές ήταν το ημερολόγιο-παρατήρηση, ο κριτικός φίλος και οι ημιδομημένες συνεντεύξεις. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα ήταν οι εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας που δέχθηκαν εθελοντικά να λάβουν μέρος στην όλη δράση, οι μαθητές των τμημάτων τους και οι γονείς των μαθητών αυτών. Υπήρξε προαιρετική συμμετοχή από όλα τα μέρη.
Τα αποτελέσματα της έρευνάς μας έδειξαν ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι είδαν με θετικό μάτι την όλη δράση της εισόδου συμπληρωματικής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε μία σχολική μονάδα. Η είσοδος των ΤΠΕ στην εκπαίδευση ενθαρρύνουν την πρωτοτυπία και την καινοτομία και προωθούν την κριτική σκέψη των μαθητών. Η χρήση της πλατφόρμας από όλη τη σχολική μονάδα τα τελευταία δύο χρόνια κι όχι από μεμονωμένους εκπαιδευτικούς δημιούργησε τις βάσεις για τη σύνδεση του συμβατικού εκπαιδευτικού συστήματος με το ανοικτό και εξ αποστάσεως εκπαιδευτικό σύστημα.
Article Details
- Come citare
-
- Fascicolo
- V. 15 N. 1 (2019)
- Sezione
- Μέρος πρώτο / Section 1