Απόψεις εκπαιδευτικών για την ένταξη των μεταναστών και προσφύγων και την ελληνική εκπαιδευτικής πολιτική.


Δημοσιευμένα: Δεκ 1, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
ένταξη μετανάστευση εκπαιδευτικοί
Παναγιώτης Γιαβρίμης
Περίληψη

Σκοπός της εργασίας ήταν η διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών της Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης σχετικά με την ένταξη μεταναστών/προσφύγων στο ελληνικό σχολείο. Στην έρευνα πήραν μέρος 22 εκπαιδευτικοί Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης, 8 άντρες και 14 γυναίκες με πολυετή προϋπηρεσία στο δημόσιο σχολείο. Για την συλλογή των δεδομένων της έρευνας επιλέχθηκε η ποιοτική έρευνα μέσω του εργαλείου της ημιδομημένης συνέντευξης. Από την έρευνά μας διαφάνηκε ότι η πλειονότητα των εκπαιδευτικών της Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης προσέγγισαν θετικά για την ένταξη των μεταναστών/προσφύγων στην εκπαίδευση, γιατί είναι δικαίωμα τους και έχει θετικές συνέπειες στην κοινωνική και εκπαιδευτική ανάπτυξη όλων των μαθητών. Επιπλέον, θεώρησαν την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας ως βασική μεταβλητή στη μαθησιακή και κοινωνική προσαρμογή των μαθητών με μεταναστευτικό και προσφυγικό υπόβαθρο. Επιπρόσθετα, μερικοί εκπαιδευτικοί είχαν στερεοτυπικές αντιλήψεις και εξέφρασαν ένα λόγο με εθνοκεντρικές διαστάσεις. Οι παραπάνω απόψεις διαμεσολαβούνται από τη μη κατάλληλα οργανωμένη εκπαιδευτική πολιτική (π.χ. ελλιπή επιμόρφωση και υλικοτεχνική υποδομή κ.λπ. ).

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Παναγιώτης Γιαβρίμης, a:1:{s:5:"el_GR";s:39:"Πανεπιστήμιο Αιγαίου";}

Ο Παναγιώτης Γιαβρίμης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, με γνωστικό αντικείμενο «Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης και Εκπαιδευτική Έρευνα». Πριν από τη θέση αυτή είχε εργαστεί ως εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση για 22 χρόνια. Έχει εκδώσει αρκετά βιβλία και παράλληλα έχει δημοσιεύσει άρθρα σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται στην κοινωνιολογία της εκπαίδευσης και σε θέματα που σχετίζονται με τη σχολική επίδοση και την ετερογένεια του μαθητικού πληθυσμού.

Αναφορές
ANDROULAKIS, G., GKAINTARTZI, A., KITSIOU, R., & TSIOLI, S. (2018). Re-search-driven task-based L2 learning for adult immigrants in times of humanitarian crisis: results from two nationwide projects in Greece. In J. C. Beacco, H. J. Krumm, D. Little, & P. Thalgott (Eds.), The Linguistic Integration of Adult Migrants. Some Lessons from Research (pp. 181–186). Berlin/Boston: De Gruyter.
CUMMINS, J. (2005). Ταυτότητες υπό Διαπραγμάτευση. Εκπαίδευση με σκοπό την ενδυνάμωση σε μια Κοινωνία της Ετερότητας. Αθήνα: Gutenberg.
GKAINTARTZI, A., KILIARI, A., & TSOKALIDOU, R. (2015). ‘Invisi-ble’bilingualism – ‘invisible’ language ideologies: Greek teachers' at-titudes towards immigrant pupils' heritage languages. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 18(1), 60-72.
GKAINTARTZI, A., KILIARI, A., & TSOKALIDOU, R. (2016). Heritage lan-guage maintenance and education in the Greek sociolinguistic con-text: Albanian immigrant parents' views. Cogent Education, 3, 1-17.
GOGONAS, N. (2007). Ethnolinguistic vitality perceptions among migrant and indigenous pupils in Greece. Journal of Mediterranean Studies, 17(2), 249-270.
GRIVA, E., & CHOSTELIDOU, D. (2012). Multilingual competence develop-ment in the Greek educational system: FL teachers' beliefs and atti-tudes. International journal of multilingualism, 9(3), 257-271.
KATSIGIANNI, V., & KAILA, M. (2019). Refugee education in Greece: A case study in primary school. IJAEDU-International E-Journal of Ad-vances in Education, 5(15), 352-360
KLEIN, A. (2017, DECEMBER 12). Survey shows educators struggle with im-pact of immigration. EducationWeek.
https: //www.edweek.org/leadership/survey-shows-educators-struggle-with-impact-of-immigration/2017/12
KURBEGOVIC, D. (2016). A survey study examining teachers’ perceptions in teaching refugee and immigrant students (Doctoral dissertation, Uni-versity of Washington).
file:///C:/Users/Aegean/Downloads/Kurbegovic_washington_0250E_15812.pdf
MATTHEOUDAKIS, M., CHATZIDAKI, A., & MALIGKOUDI, C. (2017). Greek teachers’ views on linguistic and cultural diversity. Selected papers on theoretical and applied linguistics, 22, 358-371.
MITITS, L. (2018). Multilingual Students in Greek Schools: Teachers' Views and Teaching Practices. Journal of Education and e-Learning Re-search, 5(1), 28-36.
OECD (2015). Immigrant Students at School: Easing the Journey towards In-tegration. OECD Publishing
PAPAPOSTOLOU, A., MANOLI, P., & MOUTI, A. (2020). Challenges and needs in the context of formal language education to refugee chil-dren and adolescents in Greece. Journal of Teacher Education and Educators, 9(1), 7-22.
PENNINX, R. (2003). Integration: the role of communities, institutions, and the state. Migration information source. Migration Policy Institute.
SAKKA, D. (2010). Greek teachers’ cross-cultural awareness and their views on classroom cultural diversity. Hellenic Journal of Psychology, 7(9), 98-123
SAKLAN, E. & ERGINER, Α. (2017). Classroom Management Experiences with Syrian Refugee Students. Education Journal, 6(6), 207.
THEODOROU, E. (2011). ‘Children at our school are integrated. No one sticks out’: Greek‐Cypriot teachers’ perceptions of integration of immigrant children in Cyprus. International Journal of Qualitative Studies in Education, 24(4), 501-520.
ZOTOU, E. (2017). Early childhood teachers’ perceptions of intercultural education in state schools of Thessaloniki and surrounding areas. Journal Of Language and Cultural Education, 5(3), 127-143.
ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ, Π., & ΜΑΝΕΣΗΣ, Ν. (2017). Δίγλωσσοι μαθητές στο δη-μοτικό σχολείο και διαπολιτισμική εκπαίδευση: η περίπτωση της Αχα-ΐας. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 6(1), 228-236.
ΑΦΟΥΞΕΝΙΔΗΣ, Α., ΣΑΡΡΗΣ, Ν., ΤΣΑΚΗΡΙΔΗ, Ο. (2012). Η ένταξη των μετα-ναστών: Αντιλήψεις, πολιτικές πρακτικές. ΕΚΚΕ. Αθήνα.
ΒΑΦΕΑ, Α., & ΧΟΥΝΤΟΥΜΑΔΗ, Α. (2017). Η γοργόνα με το παπιγιόν. Η τέ-χνη και ο ακτιβισμός στην παιδαγωγική για την καταπολέμηση του κοι-νωνικού αποκλεισμού. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
ΓΚΑΪΝΤΑΡΤΖΗ, A. (2012) Ζητήματα διγλωσσίας σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας: Κοινωνικές και εκπαιδευτικές διαστάσεις (Διδακτο-ρική διατριβή). Θεσσαλονίκη: Τ.Ε.Π.Α.Ε, Α.Π.Θ.
ΔΑΜΑΝΑΚΗΣ, Μ. (1987). Μετανάστευση και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg
ΔΑΦΕΡΜΑΚΗΣ, Μ. (2007), Μετανάστευση, Πολυπολιτισμικότητα και Εκπαί-δευση. Στο Κ. Ζώρας, & Φ. Μπαντιμαρούδης (Επιμ.), Οι Κοινωνικές Επιστήμες σήμερα (σσ. 97-114). Αθήνα: Σάκκουλα.
ΖΩΝΙΟΥ-ΣΙΔΕΡΗ, Α. (2000). Ένταξη: Ουτοπία ή πραγματικότητα; Η εκπαιδευ-τική και πολιτική διάσταση της ένταξης μαθητών με ειδικές ανάγκες. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
ΙΩΣΗΦΙΔΗΣ, Θ. (2003). Ανάλυση Ποιοτικών Δεδομένων στις Κοινωνικές Επι-στήμες. Αθήνα: Κριτική.
ΚΕΣΙΔΟΥ, Α. (2008). Διδακτικές προσεγγίσεις στο πολυπολιτισμικό σχολείο: Αρχές της Διαπολιτισμικής Διδακτικής, στο ένταξη παιδιών Παλιννο-στούντων και αλλοδαπών στο σχολείο (Γυμνάσιο). Στο Α. Κεσίδου (Επιμ), Διδασκαλία και μάθηση στο πολυπολιτισμικό σχολείο. Διδακτι-κές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικό υλικό (σσ. 11-27). Θεσσαλονίκη: Λιθογραφία.
ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ, Δ. (2011). Παιδιά Μεταναστών σε Ελλάδα και Κύπρο-Υποκειμενικότητα και Υποκειμενοποίηση ως αποτέλεσμα διαμεσολαβητι-κών διαδικασιών σε συνθήκες μετανάστευσης. Θεσσαλονίκη: Επίκε-ντρο.
ΝΑΚΑΣ, Θ. (1994). Γεωγραφικές Διάλεκτοι και προκαταλήψεις. Η στάση των εκπαιδευτικών. Στο Θ Παπακωνσταντίνου, & Λ Δελλασούδας, (Επιμ), Η διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας σε μαθητές που κατάγονται από τον Πόντο (σσ. 127-134). Αθήνα, Ο.Ε.Δ.Β.
ΝΙΚΟΛΑΟΥ, Γ. (2000). Εκπαίδευση Αλλοδαπών Μαθητών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ, Κ. (2011). Διαπολιτισμική εκπαίδευση στο ελληνικό σχολείο. Αθήνα: Ταξιδευτής.
ΣΓΟΥΡΑ, Α., ΜΑΝΕΣΗΣ, Ν., & ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, Φ. (2018). Διαπολιτισμική εκπαίδευση και κοινωνική ένταξη των παιδιών-προσφύγων: Αντιλή-ψεις εκπαιδευτικών. Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγω-γής και εκπαίδευσης, 4, 108-129.
ΤΣΙΩΛΗΣ, Γ. (2018). Θεματική ανάλυση ποιοτικών δεδομένων. Στο Γ. Ζαϊ-μάκης (Επιμ.), Ερευνητικές διαδρομές στις Κοινωνικές Επιστήμες. Θε-ωρητικές–μεθοδολογικές συμβολές και μελέτες περίπτωσης (σσ. 97-125). Πανεπιστήμιο Κρήτης – Εργαστήριο Κοινωνικής Ανάλυσης και Εφαρμοσμένης Κοινωνικής έρευνας.
ΥΠΠΕΘ (2019). 30-05-19. Η Υφ. Παιδείας Μ. Τζούφη στην παρουσίαση της ετήσιας Έκθεσης της UNESCO για την εκπαίδευση των μεταναστών. https://www.minedu.gov.gr/prosf-ekpaideusi-m/41500-31-05-19-i-yf-paideias-m-tzoyfi-stin-parousiasi-tis-etisias-ekthesis-tis-unesco-gia-tin-ekpaidefsi-ton-metanaston-3
ΧΑΤΖΗΣΩΤΗΡΙΟΥ, Χ., & ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ, Κ. (Επιμ.) (2014). Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Προκλήσεις, παιδαγωγικές θεωρήσεις και εισηγήσεις. Κα-βάλα: Σαΐτα.
ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ, Δ. (2002). Η ετερότητα ως σχέση εξουσίας. Αθήνα: Κριτική.