Übergang vom Kindergarten zur Grundschule: Der Fall Deutschland


Δημοσιευμένα: Dec 1, 2022
Ελένη Καινούργιου
Ευφροσύνη Δήμα
Περίληψη

Η απαίτηση συνεργασίας μεταξύ προσχολικών κέντρων και δημοτικών σχολείων δεν είναι νέα και έχει γίνει σημαντικό πεδίο έρευνας στα γερμανικά δημοτικά σχολεία τα τελευταία χρόνια. Σε αντίθεση με τη Γερμανία, ελάχιστη έρευνα έχει διεξαχθεί σε άλλες χώρες, συγκεκριμένα στην Ελλάδα, σχετικά με τη μετάβαση και την προσαρμογή των παιδιών από την προσχολική στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Συμπερασματικά, σύμφωνα με τα δεδομένα της έρευνάς μας, η επιτυχής αντιμετώπιση των μεταβάσεων έχει αντίκτυπο στην περαιτέρω ανάπτυξη των παιδιών. Για το λόγο αυτό, ο χρόνος μετάβασης δεν πρέπει να βαρύνει μόνο το προσχολικό κέντρο και τους γονείς, αλλά και την έγκαιρη συνεργασία με το σχολείο. Ωστόσο, μπορεί να συναχθεί το συμπέρασμα ότι σήμερα υπάρχει συνεργασία μεταξύ των δύο δομών, αλλά εξακολουθεί να υπάρχει ένα ευρύ φάσμα ανασταλτικών παραγόντων, όπως η έλλειψη χρόνου του εκπαιδευτικού προσωπικού, προβλήματα κατάστασης (διαφορετικά εκπαιδευτικά μαθήματα και αμοιβές), οργανωτικά και προβλήματα συντονισμού μεταξύ των εκπαιδευτικών (νηπιαγωγείου και δημοτικού), έλλειψη γνώσεων σχετικά με μορφές συνεργασίας και έλλειψη συνέχειας όσον αφορά το περιεχόμενο, που εμποδίζουν την ομαλή συνεργασία.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικά Συγγραφέων
Ελένη Καινούργιου

Η ΕλένηΚαινούργιου  είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Αγωγής & Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Υπηρέτησε στην Α/θμια Εκπ/ση για 11 περίπου χρόνια. Τα υπόλοιπα 10 χρόνια υπηρέτησε στη Β/θμια Εκπ/ση στο 3ο ΕΠΑΛ (πρώην Τ.Ε.Ε.) Ιωαννίνων ανήκοντας στον κλάδο ΠΕ 18.33 Βρεφονηπιοκόμων. Τα 4 τελευταία χρόνια αποσπάστηκε ως εργαστηριακός συνεργάτης στο τμήμα Βρεφονηπιοκομίας του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου στα Ιωάννινα. Είναι πτυχιούχος της Ζωσιμαίας Παιδαγωγικής Ακαδημίας Ιωαννίνων, του τμήματος Βρεφονηπιοκομίας του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου και του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Ιωαννίνων. Κατέχει master του προγράμματος σπουδών «Σπουδές στην Εκπαίδευση» του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου και Διδακτορικό Δίπλωμα από το Π.Τ.Ν του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.  Έχει διδάξει στην ΑΣΠΑΙΤΕ και στο τμήμα Βρεφονηπιοκομίας του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου και το ακαδημαϊκό έτος 2008/09 διορίστηκε μόνιμη Καθηγήτρια Εφαρμογών στο τμήμα Προσχολικής Αγωγής (πρώην Βρεφονηπιοκομίας) του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου. Το 2016 εκλέχτηκε ως Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου, το οποίο εντάχθηκε το 2018 στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και μετονομάστηκε σε Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, όπου διδάσκει έως και σήμερα. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην Προσχολική Παιδαγωγική και Μεθοδολογικές-Διδακτικές προσεγγίσεις, στη Συνεργασία και Επικοινωνία γονέων-παιδαγωγών, Διαπολιτισμικότητα, Ποιοτικά Προγράμματα προσχολικής αγωγής και Εκπαίδευσης, Εκπαιδευτική Πολιτική. Έχει συμμετάσχει σε πολλά ερευνητικά- ευρωπαϊκά  προγράμματα ως επιστημονικά υπεύθυνη και ως ερευνήτρια.  

Ευφροσύνη Δήμα

Effrosyni Dima is Language  & Literature  teacher at D.S.A., Pedagogy Graduate of  L.M.UNI. München

Αναφορές
BAGAKIS, G., DIDACHOU E., VALMAS, F., LOUMAKOU, M. & POMONIS, M., (2006). „I omali metavasi ton paidion apo to nhpiagogeio sto dhmotiko kai h prosarmogi tous sthn A` taksi“ (in griech.). Athen: Metaichmio.
BROSTOM, S. (2000). Communication and continuity in the transition from Kindergarten to school in Denmark. Paper presented at the EECERA 10th European Conference on Quality in Early Childhood Education, University of London.
ENTWISLE ET AL., D. R., ALEXANDER, K.L., PALLAS, A. M., & CADIGAN, D. (1988). A social psychological model oft he schooling process oer first grade. Social Psychology, Quarterly, 51, 173-189.
FABIAN, H., & DUNLOP, W. A. (2007). Outcomes of good practice in transi-tion processes from children entering primary school. Bernard van Leer Foundation.
FAUST, G. (2006), S. Die neue Schuleingangsstufe – Entstehung und aktuel-ler Stand. In: Angelika Speck – Hamdan (Hrsg), Ubergänge gestalten. Berlin: Verlag das Netz.
FOX, L., DUNLAP, G., & CUSHING, L. (2002). Early intervention, positive behavior support, and transition to school. Journal of Emotional & Behavioral Disorders, 10, 149-157.
HENSE, M., BUSCHMEIER, G., (2002), Kindergarten und Grundschule Hand in Hand, München: Don Bosco.
KLERFELT, A., & GRANELD, P. W. (1994). Children Encounter School. Paper presented at Settings in Interaction: 4th Annual Conference on the Quality of early Childhood Education, Goteburg, Sweden.
LALOUMI - VIDALI, E., (2004).“Anthropines sxesis kai eikoinonia sthn prosx-oliki ekpaidefsi“ (in griech.). Thessaloniki: Sichroni Ekpaidefsi.
MARCON, R. A. (1993). Parental involvement anr early school success: Fol-lowing the „Class of 2000“ at year five. Paper presented at the Bien-nial Meeting oft he Sociaty for Research in Child Development, New Orleans, L.A.
MEYER, H., WALTER- LAAGER, (2012). Leitfaden für Lehrende in der Ele-mentarpädagogik, Berlin: Cornelsen Verlag.
NICKEL, H., & SCHMIDT-DENTER, U., (1995). Vom Kleinkind zum Schulkind, München: Ernst Reinhardt Verlag.
PANTAZIS, S. (1991). „Provlimata stin metavasi tou paidiou apo to nipiagogio sto sxolio“ (in griech). Sichroni Ekpaidefsi.
SEIFERT & WIEDENHORN, (2018). Grundschulpädagogik, Paderborn: Ferdi-nand Schöningh.
TIZARD, B., MORTIMORE, J., & BURCHELL, A., (1981). Involving Parents in nursery and infant schools. Oxford: Grant Mclntyre.
VRINIOTI, P., (1999). I Sinergasia nhpiagogon kai daskalon os paragontas diamorfosis isotitas efkairion kata th metavasi twn paidiwn apo to nhpiagogeio sto dhmotiko sxolio sthn Ellada kai sthn Germania (in griech.). Athen: Ellhnika Grammata