Οι επιπτώσεις της ηλικίας, του φύλου και της εκπαίδευσης στις επιδόσεις του HVLT-R σε όλο το φάσμα της ενήλικης ζωής: Δεδομένα από την κοόρτη NEUROAGE


Δημοσιευμένα: Sep 3, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
μνήμη, ηλικία, φύλο, εκπαίδευση, αξιολόγηση
Φλώρα Νικολάου
https://orcid.org/0000-0003-4616-7861
Μιχάλης Μιχαηλίδης
https://orcid.org/0000-0001-6314-3680
Τζουλιάνα Προκοπίου
Γιώργος Μεταξάς
Φώφη Κωνσταντινίδου
Περίληψη

Η μελέτη επιδιώκει να διερευνήσει την επίδραση της ηλικίας, της εκπαίδευσης και
του φύλου στη μνήμη μιας ποικίλης ομάδας συμμετεχόντων που καλύπτει το ενήλικο
εύρος, χρησιμοποιώντας το G-HVLT-R. Συμμετείχαν 1,055 Έλληνοκύπριοι ενήλικες,
άνδρες και γυναίκες, ηλικίας 18 έως 80 ετών, από τη διαχρονική μελέτη NEUROAGE.
Οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν σε μια σειρά από νευροψυχολογικά τεστ για την
αξιολόγηση της γνωστικής και ψυχολογικής λειτουργίας, συμπεριλαμβανομένου του
G-HVLT-R για την μέτρηση της συνολικής μάθησης και καθυστερημένης ανάκλησης,
καθώς και των έργων Λογικής Μνήμης για την καθυστερημένη ανάκληση κατά την
ανάκληση ιστορίας. Τα αποτελέσματα απέδειξαν διαφορές στην επίδοση μεταξύ της
Φόρμας 1 και 2 και μεταξύ της Φόρμας 1 και 3 του G-HVLT-R. Οι αναλύσεις
παλινδρόμησης αποκάλυψαν ότι η ηλικία είχε τους υψηλότερους συντελεστές,
ακολουθούμενη από την εκπαίδευση και το φύλο. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το
γεγονός ότι το G-HVLT-R έδειξε ισχυρή ταυτόχρονη εγκυρότητα, όπως αποδεικνύεται
από υψηλούς συντελεστές συσχέτισης με τα έργα καθυστερημένης ανάκλησης
Λογικής Μνήμης. Τα ευρήματα υπογραμμίζουν ότι, ενώ η ηλικία αποτελεί τον
κυρίαρχο παράγοντα πρόβλεψης της απόδοσης, η εκπαίδευση και το φύλο
σχετίζονται με την απόδοση σε όλη τη διάρκεια της ζωής. Επομένως, η δημιουργία
νορμών που λαμβάνουν υπόψη τα δημογραφικά χαρακτηριστικά είναι ζωτικής
σημασίας για την ακριβή αξιολόγηση νευροψυχολογικών παραμέτρων, ιδίως για
άτομα με χαμηλή εκπαίδευση και σε μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες. Τέτοιες
πληροφορίες προάγουν την ακριβή ανίχνευση των συνθηκών σε διάφορους
πληθυσμούς και βοηθούν στον εντοπισμό ατόμων με ανάγκες για συγκεκριμένες
θεραπευτικές παρεμβάσεις.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΕΜΠΕΙΡΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Benedict, R. H., Schretlen, D., Groninger, L., & Brandt, J. (1998). Hopkins Verbal Learning Test–Revised:
Normative data and analysis of inter-form and test-retest reliability. The Clinical Neuropsychologist, 12(1),
Benedict, R. H., & Zgaljardic, D. J. (1998). Practice effects during repeated administrations of memory tests with
and without alternate forms. Journal of clinical and experimental neuropsychology, 20(3), 339-352.
Benedict, R. H., Brandt, J., & Bergey, G. (1993). An attempt at memory retraining in severe amnesia: An
experimental single-case study. Neuropsychological Rehabilitation, 3(1), 37-51.
Bopp, K. L., & Verhaeghen, P. (2005). Aging and verbal memory span: A meta-analysis. The Journals of
Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 60(5), P223-P233.
Brandt, J., & Benedict, R. H. (2001). Hopkins verbal learning test--revised: professional manual. Psychological
Assessment Resources.
Brandt, J. (1991). The Hopkins Verbal Learning Test: Development of a new memory test with six equivalent
forms. The Clinical Neuropsychologist, 5(2), 125-142. https://doi.org/10.1080/13854049108403297
Chadjikyprianou, A., Hadjivassiliou, M., Papacostas, S., & Constantinidou, F. (2021). The Neurocognitive Study
for the Aging (NEUROAGE): Longitudinal Analysis on the Contribution of Sex, Age, Education and APOE-4
on cognitive Performance. Frontiers in Genetics, 12, 1179. https://doi.org/10.3389/fgene.2021.680531
Constantinidou, F. (2019). Effects of Systematic Categorization Training on Cognitive Performance in Healthy
Older Adults and in Adults with Traumatic Brain Injury. Behavioural Neurology, 2019.
Constantinidou, F. (1998). Active memory strategies following moderate to severe head injury: In search of
important components. HEARSAY, 12(1), 20–26.
Constantinidou, F., & Baker, S. (2002). Stimulus modality and verbal learning performance in normal aging.
Brain and language, 82(3), 296-311. https://doi.org/10.1016/S0093-934X(02)00018-4
Constantinidou, F., Prokopiou, J., Nikou, M., & Papacostas, S. (2016). Cognitive-linguistic performance and quality
of life in healthy aging. Folia Phoniatrica et Logopaedica, 67(3), 145-155. https://doi.org/10.1159/000440835
Constantinidou, F., & Ioannou, M. E. (2008). The effects of age and language on paragraph recall performance:
Findings from a preliminary cross-sctional study. Psychology: the Journal of the Hellenic Psychological
Society, 15(4), 342-361. https://doi.org/10.12681/psy_hps.23842
Constantinidou, F., Zaganas, I., Papastefanakis, E., Kasselimis, D., Nidos, A., & Simos, P. G. (2014). Age-related
decline in verbal learning is moderated by demographic factors, working memory capacity, and presence of
amnestic mild cognitive impairment. Journal of the International Neuropsychological Society, 20(8), 822-
Duff, K. (2016). Demographically corrected normative data for the Hopkins verbal learning test-revised and brief
visuospatial memory test-revised in an elderly sample. Applied Neuropsychology: Adult, 23(3), 179-185.
Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage.
Fountoulakis, K. N., Tsolaki, M., Chantzi, H., & Kazis, A. (2000). Mini mental state examination (MMSE): a
validation study in Greece. American Journal of Alzheimer's Disease, 15(6), 342-345.
Frank, R. M., & Byrne, G. J. (2000). The clinical utility of the Hopkins Verbal Learning Test as a screening test for
mild dementia. International Journal of Geriatric Psychiatry, 15(4), 317-324.
Friedman, M. A., Schinka, J. A., Mortimer, J. A., & Graves, A. B. (2002). Hopkins verbal learning test–revised:
Norms for elderly African Americans. The Clinical Neuropsychologist, 16(3), 356-372.
Giogkaraki, E., Michaelides, M. P., & Constantinidou, F. (2013). The role of cognitive reserve in cognitive aging:
Results from the neurocognitive study on aging. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology,
Hester, R. L., Kinsella, G. J., Ong, B., & Turner, M. (2004). Hopkins verbal learning test: Normative data for older
Australian adults. Australian Psychologist, 39(3), 251-255.
Lacritz, L. H., & Cullum, C. M. (1998). The hopkins verbal learning test and CVLT: A preliminary comparison.
Archives of Clinical Neuropsychology, 13(7), 623-628. https://doi.org/10.1093/arclin/13.7.623
Lara, E., Miret, M., Sanchez-Niubo, A., Haro, J. M., Koskinen, S., Leonardi, M., Tobiasz-Adamczyk, B., Chatterji,
S., & Ayuso-Mateos, J. L. (2021). Episodic Memory and Verbal Fluency Tasks: Normative Data from Nine
Nationally Representative Samples. Journal of the International Neuropsychological Society, 27(1), 89-98.
Nyberg, L., & Pudas, S. (2019). Successful memory aging. Annual Review of Psychology, 70, 219-243.
Ryan, J., Woods, R. L., Murray, A. M., Shah, R. C., Britt, C. J., Reid, C. M., Wolfe, R., Nelson, M.R., Lockery, J.E.,
Orchard, S.G., Trevaks, R.E., Chong, T.J., McNeil, J.J., Storey, E., & ASPREE Investigator Group. (2021).
Normative performance of older individuals on the Hopkins Verbal Learning Test-Revised (HVLT-R)
according to ethno-racial group, gender, age and education level. The Clinical Neuropsychologist, 35(6),
Salthouse, T. A. (2009). When does age-related cognitive decline begin? Neurobiology of aging, 30(4), 507-514.
Shapiro, A. M., Benedict, R. H., Schretlen, D., & Brandt, J. (1999). Construct and concurrent validity of the Hopkins
Verbal Learning Test–revised. The Clinical Neuropsychologist, 13(3), 348-358.
SPSS, I. (2017). IBM SPSS Statistics for Windows, version 25. IBM SPSS Corp.
Vakil, E., Weise, M., & Enbar, S. (1997). Direct and indirect memory measures of temporal order: Younger versus
older adults. The International Journal of Aging and Human Development, 45(3), 195-206.
Vakil, E., & Blachstein, H. (1997). Rey AVLT: Developmental norms for adults and the sensitivity of different
memory measures to age. The Clinical Neuropsychologist, 11(4), 356-369.
Vakil, E. (2012). Neuropsychological assessment: Principles, rationale, and challenges. Journal of clinical and
experimental neuropsychology, 34(2), 135-150. https://doi.org/10.1080/13803395.2011.623121
Vanderploeg, R. D., Schinka, J. A., Jones, T., Small, B. J., Borenstein Graves, A., & Mortimer, J. A. (2000). Elderly
norms for the Hopkins verbal learning test-revised. The Clinical Neuropsychologist, 14(3), 318-324.
Wechsler, D. (2008). Wechsler adult intelligence scale–Fourth Edition (WAIS–IV). San Antonio, TX: NCS Pearson,
Williams, K. N., & Kemper, S. (2010). Interventions to reduce cognitive decline in aging. Journal of psychosocial
nursing and mental health services, 48(5), 42-51. https://doi.org/10.3928/02793695-20100331-03

Παρόμοια άρθρα

Μπορείτε επίσης ξεκινήστε μια προηγμένη αναζήτηση ομοιότητας για αυτό το άρθρο.

Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)