Πολυφασική αναπαράσταση της πανδημίας Covid-19 κατά την περίοδο της πρώτης καραντίνας (Μάρτιος-Μάιος 2020)


Δημοσιευμένα: Feb 5, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
γνωστική και συναισθηματική πολυφασία κοινωνικές αναπαραστάσεις κορωνοϊός (Covid-19)
Άννα Μαντόγλου
https://orcid.org/0000-0003-1248-2599
Δημήτρης Καλαμαράς
https://orcid.org/0000-0002-9861-4654
Ελένη Σινάκου
https://orcid.org/0000-0003-2524-109X
Περίληψη
Ο κορωνοϊός (Covid-19), ένα άγνωστο φαινόμενο, εισβάλλει στην καθημερινότητα των ανθρώπων και τους δημιουργεί την ανάγκη να το οικειοποιηθούν και να το επικοινωνήσουν. Αυτό συμβαίνει μέσω της κατασκευής μιας κοινωνικής αναπαράστασης, η οποία είναι πολυφασική. Η γνωστική πολυφασία συνίσταται στην ταυτόχρονη εμφάνιση αντιπαρατιθέμενων μορφών σκέψης, που χρησιμοποιούν τα κοινωνικά υποκείμενα (άτομα και ομάδες), με βάση την ταυτότητά τους και το εκάστοτε πλαίσιο, για την πρόσληψη, κατανόηση και ερμηνεία ενός αντικειμένου. Σύμφωνα με τον Moscovici (1991/2014), προτείνονται τέσσερις τρόποι σκέψης: επιστημονικός, ιδεολογικός, θρησκευτικός και μαγικός. Στόχος της παρούσας έρευνας είναι η μελέτη της αναπαράστασης του κορωνοϊού και των συναισθημάτων που προκάλεσε, ως προς την ταυτότητα των ερωτώμενων, σε συνθήκες καραντίνας. Στην έρευνα συμμετείχαν 1.560 άνδρες και γυναίκες, διαφόρων ηλικιών, κοινωνικο-οικονομικού επιπέδου, θρησκευτικότητας και πολιτικής αυτο-τοποθέτησης, που απάντησαν σε αυτοσχέδιο ερωτηματολόγιο, το οποίο περιλάμβανε κλίμακες πολυφασίας και συναισθημάτων. Το ερωτηματολόγιο χορηγήθηκε διαδικτυακά και απαντήθηκε κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Στις κλίμακες της πολυφασίας και των συναισθημάτων πραγματοποιήθηκε Διερευνητική Παραγοντική Ανάλυση, η οποία ανέδειξε τρεις κύριους τρόπους σκέψης (μαγικό, θρησκευτικό, επιστημονικο-ιδεολογικό) και δύο κύρια συναισθήματα (αρνητικό, θετικό). Ένα Μοντέλο Δομικών Εξισώσεων που εφαρμόστηκε στα δεδομένα της έρευνας έδειξε ότι ο επιστημονικο-ιδεολογικός τρόπος σκέψης είναι ο κυρίαρχος και συσχετίζεται αρνητικά με τον θρησκευτικό και τον μαγικό, ενώ ο θρησκευτικός συσχετίζεται θετικά με τον μαγικό. Τα συναισθήματα εκφράζονται αμφίθυμα και ουδέτερα. Επίσης, αναδείχτηκε ο ρυθμιστικός ρόλος του φύλου, της ηλικίας, του κοινωνικοοικονομικού επιπέδου, της θρησκευτικότητας και της πολιτικής τοποθέτησης στην πολυφασική γνωστικο-συναισθηματική αναπαράσταση του κορωνοϊού.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΕΙΔΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Aikins, A. D. G. (2012). Familiarising the Unfamiliar: Cognitive Polyphasia, Emotions and the Creation of Social Representations. Papers on Social Representations, 21, 7.1–7.28. http://eprints.lse.ac.uk/48049/
Apostolidis, T., Santos, F., & Kalampalikis, N. (2020). Society against COVID-19: Challenges for the socio-genetic point of view of social representations. Papers on Social Representations, 29(2), 3.1-3.14.
Barmania, S., & Reiss, M. J. (2020). Religion and Science in a Time of COVID-19: Allies or Adversaries? https:// blogs.scientificamerican.com/observations/religion-and-science-in-a-time-of covid19a llies-or-adversaries/
Breakwell, G. M. (2015). Identity process theory. In G. Sammut, E. Andreouli, G. Gaskell, J. Valsiner (Eds), The Cambridge Handbook of Social Representations (pp. 250-268). Cambridge University Press.
Cava, M.A., Fay, K.E., Beanlands, H.J., McCay, E.A. and Wignall, R. (2005). The experience of quarantine for individuals affected by SARS in Toronto. Public Health Nursing, 22, 398-406. https://doi.org/10.1111/j.0737-1209.2005.220504.x
Davies, B., & Harré, R. (1990). Positioning -the Discursive Production of Selves. Journal for the Theory of Social Behaviour, 20(1), 43-63. https://www.academia.edu/1381030/Positioning_The_discursive_production_of_selves?from=cover_page
Deschamps, J.-C., & Doise, W. (1978). Crossed category membership in intergroup relations. In H. Tajfel (Ed.). Differentiation between social groups: studies in the social psychology of intergroup relations (pp. 141-158). Academic Press.
DiGiovanni, C., Conley, J., Chiu, D., & Zaborski, J. (2005). Factors influencing compliance with quarantine in Toronto during the 2003 SARS outbreak. Biosecur Bioterror, 2, 265-272. https://doi.org/10.1089/bsp.20 04.2.265
Doise, W. (1992). L’ancrage dans les études sur les représentations sociales. Bulletin de Psychologie, XLV(405), 189-195. http://pascal-francis.inist.fr/vibad/index.php?action=getRecordDetail&idt=4416233
Egilman, D., Bird, T., & Lee, C. (2014). Dust diseases and the legacy of corporate manipulation of science and law. International Journal of Occupational and Environmental Health, 20(2), 115-125. https://doi.org /10.1179/107735 2514Z.000000000104
Falade, B. A., & Bauer, M. W. (2018). ‘I have faith in science and in God’: Common sense, cognitive polyphasia and attitudes to science in Nigeria. Public Understanding of Science, 27(1), 29-46. https://doi.org/ 10.1177%2F0963662517690293
Friling, D. (2012). ‘Having it all’: cognitive polyphasia as preserving complex reality; the Israeli case. Papers on Social Representations, 21, 2.1–2.24. http://www.psych.lse.ac.uk/psr/
Gervais, M. C., & Jovchelovitch, S. (1998). Health and identity: the case of the Chinese community in England. Social Science Information, 37(4), 709-729. https://doi.org/10.1177%2F053901898037004008
Greene, S. (1999). Understanding party identification: A social identity approach. Political Psychology, 20, 393-403. https://doi.org/10.1111/0162-895X.00150
Greene, S. (2004). Social identity theory and party identification. Social Science Quarterly, 85, 136-153. https://doi.org/10.1111/j.0038-4941.2004.08501010.x
Hogg, M. A., Adelman, J. R., & Blagg, R. D. (2010). Religion in the face of uncertainty: An uncertainty-identity theory account of religiousness. Personality and Social Psychology Review, 14(1), 72–83. doi.org/10.1177 /1088868309349692
Harré, R., & Lagenhove, L. V. (1991). Varieties of Positioning. Journal for the Theory of Social Behaviour, 21(4), 393-407. https://psycnet.apa.org/doi/10.1111/j.1468-5914.1991.tb00203.x
Huddy, L. (2001). From social to political identity: A critical examination of social identity theory. Political Psychology, 22, 127-156. https;//doi.org/10.1111/0162895X.00230
Jeong, H., Yim, H. W., Song, Y. J., Ki, M., Min, J. A., Cho, J., & Chae, J. H. (2016). Mental health status of people isolated due to Middle East Respiratory Syndrome. Epidemiology and health, 38. https://dx.doi.org/ 10.4178%2Fepih.e2016048
Jovchelovitch, S. (2007). Knowledge in context: representations, community and culture. Routledge.
Jovchelovitch, S. (2008). The rehabilitation of common sense: Social representations, science and cognitive polyphasia. Journal for the Theory of Social Behaviour, 38(4), 431–448. https://doi.org/10.1111/j.1468-5914.2008.00378.x
Jovchelovitch, S. (2012). Narrative, memory and social representations: a conversation between history and social psychology. Integrative psychological and behavioral science, 46 (4), 440-456. https://doi.org/10.1007/s121 24-012-9217-8
Jovchelovitch, S., & Priego-Hernandez, J. (2015). Cognitive polyphasia, knowledge encounters and public spheres. In Sammut, G., Andreouli, E., Gaskell, G. & Valsiner, J. (Eds), The Cambridge Handbook of Social Representations (pp 163-178). Clays, St. Ives plc.
Kalampalikis, N., & Haas, V. (2008). More than a theory: a new map of social thought. Journal for the Theory of Social Behaviour, 38(4), 449-459. https://doi.org/10.1111/j.1468-5914.2008.00381.x
King, P. E. (2003). Religion and identity: The role of ideological, social, and spiritual contexts. Applied Developmental Science, 7(3), 197-204. https://doi.org/10.1207/S1532480XADS0703_11
Lalot, F., Abrams, D., & Travaglino, G. (2020). Aversion amplification in the emerging COVID ‐19 pandemic: The impact of political trust and subjective uncertainty on perceived threat. Journal Of Community & Applied Social Psychology, 31(2), 213-222. https://doi.org/10.1002/casp.2490
Moscovici, S. (1961/1976). La Psychanalyse son image et son public. Paris: Presses Universitaires de France.
Moscovici, S. (1984). The Phenomenon of Social Representations. In R. M. Farr, & S. Moscovici (Eds.), Social Representations (pp. 3-69). UK Cambridge University Press.
Moscovici, S. (1991/2014). The new magical thinking. Public Understanding of science, 23(7), 759-779. https://doi.org/10.1177%2F0963662514537584
Moscovici, S. (2001). Why a theory of social representations? In K. Deaux & G. Philogène (Eds), Representations of the Social: Bridging Theoretical Traditions (pp. 18-61). Blackwell.
Moscovici, S., & Herwstone, M. (1984). De la science au sens commun. In S. Moscovici (Ed.), Psychologie sociale (pp. 539-566). Presses Universitaires de France.
Nerlich, B., & Jaspal, R. (2021). Social representations of social distancing in response to COVID-19 in the UK media. Current Sociology. https://doi.org/10.1177%2F0011392121990030
Provencher, C., Arthi, & Wagner W. (2012). Cognitive Polyphasia: Introductory article. Papers on Social Representations, 21, 1.1 - 1.15. https://psr.iscte-iul.pt/index.php/PSR/article/view/335
Renedo, A., & Jovchelovitch, S. (2007). Expert Knowledge, Cognitive Polyphasia and Health. Journal of Health Psychology, 12, 779–790. https://doi.org/10.1177%2F1359105307080611
Taylor, M.R., Agho, K.E., Stevens, G.J., & Raphael, B. (2008). Factors influencing psychological distress during a disease epidemic: Data from Australia's first outbreak of equine influenza. BMC Public Health 8, 347. https://doi.org/10.1186/1471-2458-8-347
Trochim, W. (2006), The Research Methods Knowledge Base (2nd ed). Retrieved December 02, 2009. http://www.socialresearchmethods.net/kb/.UniversityPress
Wagner, W., Duveen, G., Verma, J., & Themel, M. (2000). I have some faith and at the same time I don’t believe – cognitive polyphasia and Cultural Change in India. Journal of community & Applied Social Psychology, 10, 301–314. https://doi.org/10.1002/1099-1298(200007/08)10:4%3C301::AID-CASP585%3E3.0.CO;2-V
Wagner, W., Kronberger, N., & Seifert, F. (2002). Collective symbolic coping with new technology: Knowledge, images and public discourse. British Journal of Social Psychology, 41, 323‐343. https://doi.org/10.1348/014466602760344241
Wagner, W., Kello, K., & Howarth, C. (2015). “Are They Crazy?”: Social Representations, Conformism, and Behavior. Journal of Cross-Cultural Psychology, 46(10), 1295–1299. https://doi.org/10.1177/002202211 5600269.
Ysseldyk, R., Matheson, K., & Anisman, H. (2010). Religiosity as identity: Toward an understanding of religion from a social identity perspective. Personality and Social Psychology Review, 14(1), 60-71. https://doi.org/10. 1177/1088868309349693
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)