Σεξουαλική κακοποίηση μέσω εικόνας ως μορφή έμφυλης βίας στο διαδίκτυο. Ανάδυση στοιχείων σεξισμού και ενοχοποίησης θύματος στον αφηγηματικό λόγο των ανήλικων δραστών


cover
Δημοσιευμένα: Σεπ 17, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Σεξουαλική κακοποίηση μέσω εικόνας ανήλικοι δράστες έμφυλη βία στον κυβερνοχώρο ποιοτική μελέτη
Αναστασία Μπράνη
https://orcid.org/0000-0003-2200-0469
Περίληψη

Η σεξουαλική κακοποίηση μέσω εικόνας, αποτελεί μια αναδυόμενη μορφή κυβερνοβίας με βάση το φύλο, η οποία απασχολεί την επιστημονική κοινότητα παγκοσμίως. Το φαινόμενο έχει επηρεάσει και τους εφήβους, με τα αγόρια να εμφανίζονται συχνότερα ως δράστες και τα κορίτσια ως θύματα. Οι πληροφορίες όμως για την εκδήλωση της συγκεκριμένης συμπεριφοράς, προέρχονται κυρίως από την πλευρά των θυμάτων, ενώ απουσιάζουν σχετικές μελέτες από την πλευρά των δραστών. Η  παρούσα μελέτη προσπαθεί να διαχειριστεί αυτό το κενό σχετικά με την έμφυλη βία, που προκύπτει από την μέχρι σήμερα έλλειψη μελετών σε στοχευμένο δείγμα εφήβων δραστών. Πιο συγκεκριμένα, αναφέρεται στην διερεύνηση στοιχείων σεξιστικής ιδεολογίας καθώς και ενοχοποίησης θύματος στον αφηγηματικό λόγο ανήλικων αγοριών, δραστών σεξουαλικής κακοποίησης μέσω εικόνας, ηλικίας 15-17, αξιοποιώντας ημιδομημένες συνεντεύξεις. Οι δράστες έχουν τη τάση να υποτιμούν τις πράξεις τους και να μην αναγνωρίζουν τη σοβαρότητα του προβλήματος. Στοιχεία σεξισμού και στερεοτύπων φύλου κυριαρχούν στο λόγο τους, ενώ τα κορίτσια αποδέκτες της διαδικτυακής κακοποίησης, σχετίζονταν με τους δράστες κυρίως ως σύντροφοι, αναδεικνύοντας ότι η βία στον κυβερνοχώρο σχετίζεται με τη βία στο φυσικό κόσμο. Η παρούσα μελέτη συνέβαλε στην ανάδειξη και κατανόηση  συμπεριφορών έμφυλης βίας από τους εφήβους στο κυβερνοχώρο.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρο
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Almenar, R. (2021). “Cyber Violence against Women and Girls: Gender-based Violence in the Digital Age and Future Challenges as a Consequence of Covid-19”. Trento Student Law Review 1(3), 167-230.
Anderson, G.D, & Overby, R. (2021). The impact of rape myths and current events on the well-being of sexual violence survivors. Violence Against Women. 27(9), 1379–1401. https://doi.org/10.1177/ 1077801220937782
Backe, E. L., Lilleston, P., & McCleary-Sills, J. (2018). Networked Individuals, Gendered Violence: A Literature Review of Cyberviolence. Violence And Gender, 5(3), 135-146. https://doi.org/10.1089/vio.2017.0056
Bates, S., (2017). Revenge Porn and mental health: A qualitative analysis of the mental health effects of RP on female survivors. Feminist Criminology [online], 12(1), 22–42. https://doi.org/ 10.1177/1557085116654565
Bloom, S. (2015). No vengeance for Revenge Porn victims: Unraveling why this latest female-centric, intimate-partner offence is still legal, and why we should criminalize it. Fordham Urban Law Journal, 42(1), 233-289. https://ir.lawnet.fordham.edu/ulj/vol42/iss1/2
Burgin, R., & Flynn, A. (2021). Women’s behavior as implied consent: Male “reasonableness” in Australian rape law. Criminology & Criminal Justice, 21(3), 334–352. https://doi.org/10.1177/ 1748895819880953
Burke, S. C., Wallen, M., Vail-Smith, K., & Knox, D. (2011). Using technology
to control intimate partners: An exploratory study of college undergraduates.
Computers in Human Behavior, 27, 1162-1167. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.12.010
Cava, M.J., Martínez-Ferrer, B., Buelga S., & Carrascosa, L. (2020). Sexist attitudes, romantic myths, and offline dating violence as predictors of cyber dating violence perpetration in adolescents. Computers in Human Behavior, 17(5) 1551-1562. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106449
Claussen, C. (2017). The WiseGuyz program: Sexual health education as a pathway to supporting changes in endorsement of traditional masculinity ideologies. Journal of Men’s Studies, 25, 150-167. https://doi.org/10.1177/1060826516661319
Crooks, C. V., Jaffe, P., Dunlop, C., Kerry, A., & Exner-Cortens, D. (2018). Preventing Gender-Based Violence Among Adolescents and Young Adults: Lessons From 25 Years of Program Development and Evaluation. Violence Against Women, 25(1), 29–55.
Croplay, A. (2023). Introduction to Qualitative Research Methods: A practice-oriented introduction. Kindle Edition.
Dlamini, J. (2020). Gender-Based Violence, Twin Pandemic to COVID-19. Critical Sociology, 47(4) 1-8. https://doi.gov 10.1177/0896920520975465
De Vido, S., & Sosa, L. (2021), Criminalization of gender-based violence against women in European states, including ICT-facilitated violence. Publications Office of the European Union.
European Institute for Gender Equality (EIGE). (2022). Combating Cyber Violence against Women and Girls. https://rm.coe.int/t-cy-2017-10-cbg-studyprovisional/16808c4914
Franklin, Z. (2014). Justice for revenge porn victims: Legal theories to overcome claims of civil immunity by operators of revenge porn websites. California Law Review, 102, 1303-1335.
Hunehäll Berndtsson, K., & Odenbring, Y. (2020). They don’t even think about what the girl might think about it’: students’ views on sexting, gender inequalities and power relations in school. Journal of Gender Studies,30(1), 91–101 https://doi.org/10.1080/09589236.2020.1825217
Glick, P., & Fiske, S. T. (2011). Ambivalent sexism revisited. Psychology of Women
Quarterly, 35(3), 530-535. https://doi.org/10.1177/0361684311414832
Goblet, M., & Glowacz, F. (2021). Slut Shaming in Adolescence: A Violence against Girls and Its Impact on Their Health. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(12),1-15. https://doi.org/10.3390/ijerph18126657
Council of Europe. (2024). Σεξισμός. Δες τον, Κατονόμασέ τον. Σταμάτησέ τον. https://human-rights-channel.coe.int/stop-sexism-el.html
Henry, N. & Powell, A. (2016). “Sexual Violence in the Digital Age: The Scope and Limits of Criminal Law”. Social & Legal Studies, 25(4), 397-418. https://doi.org/10.1177/0964663915624273
Jones, L.M., Mitchell, K.M., & Finkelhor, D. (2013). Online harassment in context: Trends from three youth internet safety surveys. Psychology of violence,3(1), 53-69. https://doi.org/10.1037/a0030309
Κανδυλάκη, Α. (2010). Η ποιοτική έρευνα σε «ευαίσθητα ζητήματα» στο πεδίο της κοινωνικής εργασίας. In: Θ. Καλλινικάκη (Ed), Ποιοτικές Μέθοδοι στην Έρευνα της Κοινωνικής Εργασίας (83 –98). Τόπος.
Lenhart, A., Ybarra, M., & Zickuhr K, & Price-Feeney, M. (2016). Online Harassment, Digital Abuse, and Cyberstalking in America. Data & Society Research Institute.
Lichty, L.F., & Gowen, LK. (2021). Youth response to rape: Rape myths and social support. Journal of Interpersonal Violence, 36(11-12), 5530–5557. https://doi.org/10.1177/0886260518805777
Lomba, N., Navarra, C., & Fernandes, M. (2021). Combating Gender-Based Violence: Cyber Violence. European Parliamentary Research Service.
Lune, H., & Berg, L. B. (2017). Qualitative Research Methods For the Social Sciences. Pearson.
Maas, M. K., Cary, K. M., Clancy, E. M., Klettke, B., McCauley, H. L., & Temple, J. R. (2021). Slutpage Use Among U.S. College Students: The Secret and Social Platforms of Image-Based Sexual Abuse. Archives of Sexual Behavior, 50(5), 2203–2214. https://doi:10.1007/s10508-021-01920-1
Maier, S. (2014). Rape, Victims, and Investigations: Experiences and perceptions of law enforcement officers responding to reported rapes: Routledge.
Μαλλούχου, Α. (2023). Η συνδιαλλαγή ανήλικου δράστη-θύματος στην ποινική δικαιοσύνη ανηλίκων. Αντιγόνη: Το ερώτημα, 2(4),50-88.
Maras, M.H., & Alexandrou, A. (2019). Determining authenticity of video evidence in the age of artificial intelligence and in the wake
of Deepfake videos. International Journal of Evidence & Proof, 23(3),255–262. https://doi.org/10.1177/1365712718807226
Marcotte, A. S., Gesselman, A. N., Fisher, H. E., & Garcia, J. R. (2020). Women’s Men’s Reactions to Receiving Unsolicited Genital Images from Men. The Journal of Sex Research, 58(3), 512521.https://doi.org/10.1080/00224499.2020.1779171
Martinez-Pecino, R., & Durán, M. (2016). I Love You but I Cyberbully You. Journal of Interpersonal Violence, 34(4), 812-825. https://doi.org/10.1177/0886260516645817
McGlynn, C., Rackley, E., & Houghton, R. (2017). Beyond “Revenge Porn”: The Continuum of Image-Based Sexual Abuse. Feminist Legal Studies, 25(1), 25–46. https://doi.org/10.1007/s10691-017-9343-2
Mckinlay, T., & Lavis, T. (2020). Why did she send it in the first place? Victim blame in the context of “revenge porn. Psychiatry, Psychology and Law, 27(3), 386-389. https://doi.org/10.1080/13218719.2020.1734977
Mourtgos, S.M., Adams, I.T., & Mastracci, S. (2021). Improving victim engagement and officer response in rape investigations: A longitudinal assessment of a brief training. Journal of Criminal Justice, 74, 1–10. https://doi.org/10.1016/j.jcrimjus.2021.101818
Naeem, M., Ozuem, W., Howell, K., & Ranfagni, S. (2023). A Step-by-Step Process of Thematic Analysis to Develop a Conceptual Model in Qualitative Research. International Journal of Qualitative Methods, 22,1-18. https://doi.org/10.1177/16094069231205789
Noble, H., & Smith, J. (2015). Issues of validity and reliability in qualitative research. Evidence Based Nursing, 18(2), 34–35. doi:10.1136/eb-2015-102054
O’Neal, E. N. (2019). “Victim is not credible”: The influence of rape culture on police perceptions of sexual assault complainants. Justice Quarterly, 36(1), 127–160. https://doi.org/10.1080/07418825. 2017.1406977
Pina, A., Holland, J., & James, M. (2017). The Malevolent Side of Revenge Porn Proclivity. International Journal of Technoethics, 8(1), 30–43. https://doi.org/10.4018/IJT.2017010103
Pinciotti, C. M., & Orcutt, H. K. (2021). Understanding gender differences in rape victim blaming: The power of social influence and just world beliefs. Journal of Interpersonal Violence, 36(1-2), 255–275. https://doi.org/10.1177/0886260517725736
Poole, E. (2015). Fighting back against non-consensual pornography. University of San Francisco Law Review, 49(1), 181–214. https://repository.usfca.edu/usflawreview/vol49/iss1/5
Powell, A., Scott, A., Flynn, A., & Henry, N. (2020). Image-based sexual abuse: An international study of victims and perpetrators. https://doi.org/10.13140/ RG.2.2.35166.59209
Ricciardelli, R., & Adorjan, M. (2019). ‘If a girl’s photo gets sent around, that’s a way bigger deal than if a guy’s photo gets sent around’: Gender, sexting, and the teenage years. Journal of Gender Studies, 28(5), 563–577. https://doi.org/10.1080/09589236.2018.1560245
Ringrose, J., Regehr, K., & Milne, B. (2021). Understanding and Combatting Youth Experiences of Image-Based Sexual Harassment and Abuse. Department of Education, Practice and Society, UCL Institute of Education.
Safeline. (2024). Αποτελέσματα πανελλήνιας έρευνας Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου ΙΤΕ σε 4.800 εφήβους. https://saferinternet4kids.gr/nea/surveyresults2024
Sales, N., J. (2017). American Girls: Social Media and the Secret Lives of Teenagers: Alfred A. Knopf.
Stroud, S. R. (2014). The Dark Side of the Online Self: A Pragmatist Critique of the Growing Plague of Revenge Porn. Journal of Mass Media Ethics, 29(3), 168–183. https://doi.org/10.1080/08900523.2014.917976
Tilleczek, K. C. (2020). Qualitative Methodology in Adolescent Research. The Encyclopedia of Child and Adolescent Development, 1–10. https://doi.org/10.1002/9781119171492
Thomas, S. E. (2018). “What Should I Do?”: Young Women’s Reported Dilemmas with Nude Photographs. Sexuality Research and Social Policy, 15(2), 192–207. https://doi.org/10.1007/s13178-017- 0310-0
Trottier, D., Benbouriche, M., & Bonneville, V. (2021). A meta-analysis on the association between rape myth acceptance and sexual coercion perpetration. The Journal of Sex Research, 58(3), 375–382. https://doi.org/10.1080/00224499.2019.1704677
Τσιώλης, Γ. (2018). Η θεματική ανάλυση ποιοτικών δεδομένων. Στο Ζαϊμάκης, Γ. (Επιμ.) Ερευνητικές διαδρομές στις Κοινωνικές Επιστήμες. Θεωρητικές – Μεθοδολογικές Συμβολές και Μελέτες Περίπτωσης. (Σελ. 97-125). Πανεπιστήμιο Κρήτης. Εργαστήριο Κοινωνικής Ανάλυσης και Εφαρμοσμένης Κοινωνικής έρευνας.
Varela, M.V., Mendez-Lois, M.J., & Fernandez, F.B. (2021). Gender-based violence in virtual environments: A look at adolescent reality. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 19(3),509-232.
Yadav, D.(2022) Criteria for Good Qualitative Research: A Comprehensive Review. Asia-Pacific Education Researcher, 31, 679–689. https://doi.org/10.1007/s40299-021-00619-0
Yin, R.K. (2016). Qualitative Research from start to finish. The Guilford Press.
Yonas, M. A., Burke, J. G., & Miller, E. (2013). Visual voices: A participatory method for engaging adolescents in research and knowledge transfer. Clinical and translational science, 6(1), 72-77. https://doi.org/10.1111/cts.12028