Messages parents convey to their children and the underlying significance for family social work


cover
Published: Dec 22, 2023
Keywords:
Family Advice Communication Values Counseling
Irene Katsama
Abstract

The present article focuses on communication issues and values transmission in the family. The importance of messages parents communicate in the form of advice, is thoroughly explored. In the following text, the answers given by seventy (70) students of the Department of Social Work of the Democritus University of Thrace, to the question on what was the main advice given by their parents during their upbringing, are presented and analyzed.


The analysis of the advice has a dual purpose: the interpretation in terms of content and the exploration of the possible ways they might have influenced respondents’ behaviors and attitudes. The given advice is also examined as indicators of the value system of the modern Greek family, as result of the cultural, social and economic changes of recent years. Emphasis is given on their importance in the practice of counseling in family social work and the value of raising parents' awareness on issues concerning communication of messages to their children. Additionally, the results of the study certainly indicate the importance of family counseling; along with the basic parameters for social work education regarding the need for identification and management of students’ personal experiences.

Article Details
  • Section
  • Article
Downloads
Download data is not yet available.
References
Ελληνόγλωσσες
Apter, T. (2015). Δύσκολες Μητέρες. Εκδόσεις Αρμός.
Bowen, M. (1998). Τρίγωνα στην οικογένεια. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
Collins, D. & Jordan, C. (2017). Κοινωνική Εργασία με Οικογένεια. Εκδόσεις ΒΗΤΑ.
Gellert, D. S. (1983). Όμοιος ομοίω ζευγαρώνει. Εκδόσεις Διογένης.
McBride, K. (2018). Υπάρχει χώρος για μένα; Οι περιπέτειες του ναρκισσισμού στην εποχή μας. Κοιτάζοντας τις σχέσεις μάνας–κόρης. Εκδόσεις Πορφύρα.
Stern, D. N. & Bruschweiler–Stern, N. (2018). Μια μητέρα γεννιέται. Πώς η εμπειρία της μητρότητας σε αλλάζει για πάντα. Εκδόσεις Άγρα.
Winnicot, D.W. (2018). Αποστέρηση και Παραβατικότητα. Εκδόσεις Γαβριηλίδης.
Γεώργας, Δ. (1999). Ψυχολογικές διαστάσεις της σύγχρονης οικογένειας. Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, 98, 21-47.
Γιώτσα, Α. (2004). Δομή και λειτουργία της Ελληνικής Οικογένειας: Ομοιότητες και διαφορές με την μορφή της οικογένειας σε άλλες χώρες. Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 3, 25-41.
Δοξιάδη, Α. (2013). Ρίζες και φτερά. Γράμματα σε Γονείς. Εκδόσεις Ποταμός.
Van den Brouck, J. (1999). Εγχειρίδιο για παιδιά με δύσκολους γονείς. Εκδόσεις Καστανιώτης.
Καλογεράκη, Σ. (2008). Οικογενειακά μοντέλα και γονική επιτήρηση: Μια συγκριτική μελέτη μεταξύ Μεγάλης Βρετανίας, Σουηδίας και Ελλάδας. Κοινωνική Συνοχή και Ανάπτυξη, 3(2),137-151.
Κανδυλάκη, Α. (2008). Η Συμβουλευτική στην Κοινωνική Εργασία: Δεξιότητες και Τεχνικές. Εκδόσεις Τόπος.
Κατάκη, Χ. (2012). Οι τρεις ταυτότητες της ελληνικής οικογένειας. 13η Έκδοση. Εκδόσεις Πεδίο.
Κατσαμά, Ε., & Καλλινικάκη, Θ. (2021). Η εκτίμηση της υποψηφιότητας θετών γονέων. Στο: Αμπατζόγλου, Γ. (επιμ.) Αλλάζοντας Χέρια Από τον αποχωρισμό των παιδιών στην υποδοχή τους. Εκδόσεις University Press.
Κατσαμά, Ε. (2019). Ιδιαίτερες ανάγκες παιδιών προς υιοθεσία. Αντιξοότητες στη ζωή της φυσικής οικογένειας. Μηχανισμοί προστασίας, ψυχικής ανθεκτικότητας και ανάκαμψης στο ΥΕΚΑΚΑ και ΔΠΘ, Εγχειρίδιο Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών και Υποψήφιων Θετών Γονέων «Ένα σπίτι για κάθε παιδί» (σελ. 55-65). Αθήνα : Υπουργείο Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης & Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (www.anynet.gr).
Καφέτσιος, Κ. & Λεοντοπούλου, Σ. (2006). Πολιτισμικά Σύνδρομα και Κατασκευή του Εαυτού: Επιδράσεις στο Συναίσθημα και στο Ευ ζην. Στο: Μ. Πουρκός (επιμ.), Σώμα, εκπαίδευση και βιωματική γνώση: Κοινωνικοπολιτισμικές πρακτικές και διαστάσεις της μη λεκτικής επικοινωνίας και αφήγησης (σσ. 252-262). Εκδόσεις Ατραπός.
Μαλικιώση – Λοΐζου, Μ. (2006). Επικοινωνία – Διαπροσωπικές Σχέσεις. Στο: Μαλικιώση – Λοϊζου, Μ., Καραθανάση – Κατσαούνου, Α. και Μπότου, Α. (Επιμ.), Συμβουλευτική Γονέων. Αθήνα: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων - Γενική Γραμματεία Εκπαίδευσης Ενηλίκων - Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Μαράτου – Αλιμπράντη, Λ. (2010). Νέες μορφές οικογένειας. Τάσεις και εξελίξεις στη σύγχρονη Ελλάδα. Εγκέφαλος, 47(2):55-66. http://www.encephalos.gr/full/47-2-02g.htm
Mason, J. (1996/2003). Η Διεξαγωγή της ποιοτικής έρευνας. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
Μουσούρου, Λ. Μ. (2005). Οικογένεια και οικογενειακή πολιτική. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Μπαμπάλης, Θ. (2005). Παιδιά Μονογονεϊκών Οικογενειών. Εκδόσεις Ατραπός.
Olivier, C. (1984). Τα παιδιά της Ιοκάστης. Εκδόσεις Λιβάνης.
Παπαθανασίου, Ν., & Χρηστίδη, Ο.Ε. (2020). Συμπερίληψη και Ανθεκτικότητα, Βασικές αρχές ψυχοκοινωνικής στήριξης σε θέματα σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας, έκφρασης και χαρακτηριστικών φύλου. Εκδόσεις Gutenberg.
Παπαχριστόπουλος, Ν. & Σαμαρτζή, Κ. (2010). Νέες μορφές γονεϊκότητας. Εκδόσεις Opportuna.
Πουρκός, Μ., & Δαφέρμος, Μ.(2010). Ποιοτική Έρευνα στις Κοινωνικές Επιστήμες: Επιστημολογικά, Μεθοδολογικά και Ηθικά Ζητήματα. Εκδόσεις Τόπος.
Schermerhorn, J. (2001). Εισαγωγή στο Μάνατζμεντ. Εκδόσεις Πασχαλίδης.
Σιδέρης, Ν. (2009). Τα παιδιά δεν θέλουν ψυχολόγο, γονείς θέλουν. Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Στρατουδάκη, Χ. (2014). Ελληνική εθνική ταυτότητα: Σημάνσεις και σημασιοδοτήσεις. Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, 142, 3–39. https://doi.org/10.12681/grsr.103
Τριλίβα, Σ., & Chimienti, G. (1998). Eγώ και Εσύ γινόμαστε Εμείς - Πρόγραμμα Ελέγχου των συγκρούσεων. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
Τσαούσης, Δ. Γ. (1999). Η κοινωνία του ανθρώπου - Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία. Εκδόσεις Gutenberg.
Χατζηχρήστου, Γ.Χ. (1999). Ο Χωρισμός των Γονέων το Διαζύγιο και τα Παιδιά. Η προσαρμογή των παιδιών στην διπυρηνική οικογένεια και στο σχολείο. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
Watzlawick, P. (2005). Ανθρώπινη επικοινωνία και οι επιδράσεις της στη συμπεριφορά. Τα πρότυπα, οι παθολογίες και τα παράδοξα. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
Ξενόγλωσσες
Apostolou, M. (2013). Do as we wish: Parental tactics of mate choice manipulation. Evolutionary Psychology, 11(4), https://doi.org/10.1177/147470491301100404
Baxter, L. A. (2014). Theorizing the communicative construction of “family”: The three R’s. Remaking “family” communicatively, 33-50.
Borba, Μ. (2001). Building moral intelligence. CA: Jossey- Bass.
Braithwaite, D. O., Suter, E. A., & Floyd, K. (2017). Introduction: The landscape of meta-theory and theory in family communication research. In Engaging theories in family communication (pp. 1-16). Routledge.
Brock, G. & Barnard, C. (1999). Procedures in marriage and family therapy. Boston: Allyn Bakon.
Clegg, J. W. (2018). Self-observation in the social sciences. Routledge.
De Botton, A. (2006). On Love: A Novel. Grove/Atlantic, Inc.
Dedotsi, S., & Paraskevopoulou-Kollia, E. A. (2015). Social work students' conception on roles within the family in Greece. European Journal of Social Work, 18(1), 114-128. https://doi.org/10.1080/13691457.2014.883366
Eriksson, K., & Englander, M. (2017). Empathy in social work. Journal of social work education, 53(4), 607-621. https://doi.org/10.1080/10437797.2017.1284629
Floyd, K., Hesse, C., & Generous, M. A. (2021). Affection exchange theory: A bio-evolutionary look at affectionate communication. In Engaging theories in interpersonal communication (pp. 27-38). Routledge. https://doi.org/10.1037/0003-066X.59.8.830
Gates, T., Beazley, H. & Davis, C. (2020). Coping with grief, loss, and well-being during a pandemic: A collaborative auto ethnography of international educators during COVID-19. International social work, 63(6), 782-785. https://doi.org/10.1177/0020872820949
Grosz, S. (2013). The examined life: How we lose and find ourselves. Random House.
Katsama, I. (2022). Promoting positive parenting: a group social work intervention in a workplace setting. Journal of Social Work Practice, 36(1),57-71. https://doi.org/10.1080/02650533.2021.1926223
McAdam, E., & Lang, P. (2009). Appreciative work in schools. Kingsham.
Mc Goldrick, M. & Carter, B. (2005). Remarried families. The expanded family life cycle: Individual, family, and social perspectives. Pearson.
McKay, M., Davis, M., & Fanning, P. (2009). Messages: The communication skills book. New Harbinger Publications.
Metts, S. (2017). Appraisal theories of emotion: How families understand and communicate their feelings. In Engaging Theories in Family Communication (pp. 27-37). Routledge.
Miller, V. J., & Lee, H. (2020). Social work values in action during COVID-19. Journal of Gerontological Social Work, 63(6-7), 565-569. https://doi.org/10.1080/01634372.2020.1769792
Newcombe, R., & Reese, E. (2004). Evaluations and orientations in mother–child narratives as a function of attachment security: A longitudinal investigation. International Journal of Behavioral Development, 28(3), 230-245.https://doi.org/10.1080/01650250344000460
Nichols, M. P. (2013). Self in the system: Expanding the limits of family therapy. Routledge.
Olson, D. H., & Barnes, H. (2004). Family communication. Minneapolis: Life Innovations.
Perry, P. (2019). The Book You Wish Your Parents Had Read. Penguin.
Rohner, R. P. (2004). The Parental "Acceptance-Rejection Syndrome": Universal Correlates of Perceived Rejection. American Psychologist, 59(8), 830–840. https://doi.org/10.1037/0003-066X.59.8.830
Schrodt, P., Ledbetter, A. M., & Ohrt, J. K. (2007). Parental confirmation and affection as mediators of family communication patterns and children's mental well-being. The Journal of Family Communication, 7(1), 23-46. https://doi.org/10.1080/15267430709336667
Saleebey, D. (1997). The strength’s perspective in social work practice. Longman.
Yalom, I. D., & Leszcz, M. (2020). The theory and practice of group psychotherapy. Basic books.
Walsh, F. (1998). Strengthening family resilience. Guilford Press.