Une échographie de l’histoire


Sylvie Rollet
Θανάσης Βασιλείου
Abstract

Blockade (2005), the first in a series of “compilation films” in the filmography of Sergei Loznitsa, paves the way for his documentaries and fiction films that will follow over the years; films which reverberate with the echoes of European history, from Nazism to the collapse of the Soviet regime. What is revealed form the start is the Ukrainian director’s propensity (and stance) towards returning to the images of a forgotten past in an effort to “read” them differently, through the lens of a time that stands in opposition to that of historical progress. We are thus placed in a divided present that oscillates between memory and topicality. Whether through modern shots in Maidan (2014) and Victory Day (2017), or through an assemblage of archival images as in The Event (2015), the deep unity of Loznitsa’s work originates from a single, never-changing, ever-returning question: what is it that unites people and what tears them apart?

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Sylvie Rollet

H Sylvie Rollet είναι επίτιμος καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Poitiers και οργανωτικό μέλος, από το 2003, του διαπανεπιστημιακού ερευνητικού προγράμματος « Théâtres de la mémoire » [Θέατρα της Μνήμης] (Ircav/Paris 3, Hicsa/Paris 1, ESTCA/Paris 8, Clare/Bordeaux-Montaigne), το οποίο έχει ως βασικό ερευνητικό άξονα τις σχέσεις μεταξύ κινηματογραφικής ποιητικής, μνήμης και σύγχρονης ιστορίας. Οι πρόσφατες έρευνές της αφορούν στις κινηματογραφικές αποδόσεις και αναπαραστάσεις των τραυματικών ιστορικών γεγονότων του 20ου αιώνα (Une éthique du regard : le cinéma face à la Catastrophe, d’Alain Resnais à Rithy Panh, Hermann, 2011) καθώς και στην πολιτική δύναμη του κινηματογράφου (Qu’est-ce qu’un geste politique au cinéma ?, codirigé avec V. Campan et M. Martin, PUR, 2019).

Most read articles by the same author(s)