Studying the process of transformation of adult learners in a Second Chance School


Published: Jul 20, 2022
Keywords:
Transformative learning Second Chance School critical reflection Learning Activities Survey
Ioannis Kesopoulos
Remos Armaos
Abstract

The present study aims to examine the transformation of dysfunctional assumptions of adult learners in a Second Chance School (SCS) identifying the percentage of learners who perceive transformation, their profile, the fields of transformation and the factors, in and out of SCS. A mixed method study was conducted using the Learning Activities Survey (King, 2009), which comprises a questionnaire and an interview both of which were translated and adapted for the purposes of the current study. Twenty-five learners participated in the survey and 60% of them perceived any kind of transformation. Eight adult learners were further interviewed and six of them appeared to have transformed their previous assumptions in fields as the stereotypes and the social roles, the ability to improve their skills in lingual, numerical and computer literacy, the capability of comprehension of Greek language and processing their personal tasks (for the Muslim learners), the awareness οf their personal value and the ability to achieve personal targets. They also transformed the habit of mind for the importance of studies and their contribution to the self-consciousness and the reinforcement of learner’s self-confidence.


 

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Ελληνόγλωσσες
Βαϊκούση, Δ. (2019). Freire και Mezirow: Βίοι παράλληλοι, ιδέες επάλληλες. Στο Αλέξης Κόκκος & Συνεργάτες (2019) (Επιμ.), Διευρύνοντας τη Θεωρία Μετασχηματισμού. Η συμβολή δέκα σημαντικών στοχαστών (σσ. 61-78). Αθήνα: Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων
Κόκκος, Α. (2019). Διευρύνοντας τη θεωρία του μετασχηματισμού. Η συμβολή δέκα σημαντικών στοχαστών.Aθήνα: Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Kουλαουζίδης, Γ. (2011). Ο ρόλος των αποπροσανατολιστικών εμπειριών στη διαμόρφωση της αντίληψης των εκπαιδευτών ενηλίκων σχετικά με τη λειτουργία τους. Εκπαίδευση Ενηλίκων, 23, 3-9.
Λιντζέρης, Π. (2007). Η σημασία του κριτικού στοχασμού και του ορθολογικού διαλόγου στη θεωρία του Jack Mezirow για τη μετασχηματίζουσα μάθηση. Επιστημονική Έκδοση Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Μαλτέζου, Δ., & Κουλαουζίδης, Γ. (2020). Έμφυλα στερεότυπα και μετασχηματισμός θεωρήσεων στην εσπερινή εκπαίδευση ενηλίκων: νοητικές συνήθειες και αποπροσανατολιστικά βιώματα γυναικών που επιστρέφουν στην εκπαίδευση. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 9(1), 92-111.
Mezirow, J. (2007). Μαθαίνοντας να σκεφτόμαστε όπως ένας ενήλικος. Κεντρικές έννοιες της θεωρίας του μετασχηματισμού. Στο: J. Mezirow& συνεργάτες, (Επιμ.) (2007) Η Μετασχηματίζουσα Μάθηση (μτφρ. Γ. Κουλαουζίδης). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Ουζούνη, Χ., &Νακάκης, Κ. (2011). Η αξιοπιστία και η εγκυρότητα των εργαλείων μέτρησης σε ποσοτικές μελέτες. Νοσηλευτική, 50(2), 231-239.
Παπαγεωργίου, Γ. (2014). Ποσοτική έρευνα. Ανακτήθηκε από: http://sociology. soc. uoc.gr/pegasoc/wp-content/uploads/2014/10/Microsoft-Word-Papageorgiou_DEIGMATOLHPTIKH1. pdf.
Ξενόγλωσσες
Belenky, M.F. & Stanton, A.V. (2000) "Inequality, Development, and Connected Knowing", στοMezirow, J. and Associates (ed) Learning as Transformation. Critical Perspectives on a theory in Progress, pp.71-102, San Francisco: Jossey-Bass.
Cranton, P. (2016). Understanding and promoting transformative learning: A guide to theory and practice. Stylus Publishing, LLC.
Garvett, S. (2004). Action Learning and Transformative Learning in Teaching Development. Educational Action Research, 12, 259–271.
Habermas, J. (1984). The Theory of Communicative Action, τόμος1.Cambridge: Polity Press.
Illeris, K. (2014). Transformative learning and Identity. London &Νew York: Routledge.
Jarvis, C. (2006). Using Fiction for Transformation. In E. W. TAYLOR (ed.) Teaching for Change. New Directions for Adult and Continuing Education, No 109 (San Francisco, CA: Jossey-Bass), pp. 69–77.
King K. P. (1998). «A Guide to perspective transformation and learning activities: The Learning Activities Survey». N.Y. Research for better schools, Inc.
King, K. P. (Ed.). (2009). The handbook of the evolving research of transformative learning: Based on the Learning Activities Survey. IAP.
Mälkki, K. (2011). Rethinking disorienting dilemmas within real-life crises: The role of reflection in negotiating emotionally chaotic experiences. Adult education quarterly, 62(3), 207-229.
Merriam, B.S. & Caffarella, S.R. (1999). Learning in Adulthood. A Comprehensive Guide, San Francisco: Jossey-Bass.
Mezirow J. (1990). Fostering Critical Reflection in Adulthood, San Francisco: Jossey – Bass.
Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning, San Francisco: Jossey – Bass.
Mezirow, J. (1994). "Understanding Transformation Theory", Adult Education Quarterly, 44(4), pp. 222-232.
Mezirow, J. (1997). Transformative learning: Theory to practice. New directions for adult and continuing education, 1997(74), 5-12.
Taylor, W.E. (1998). The Theory and Practice of Transformative Learning: A Critical Review, ERIC Clearinghouse on Adult, Career and Vocational Education, The Ohio State University.
Most read articles by the same author(s)